Innledning Innholdsfortegnelse Forord Del I: Psykomotorisk fysioterapi, holisme og paradigmeskifter Del II: Trygve Braatøy, liv og samtid Del III: Trygve Braatøy,idéhistorisk bakgrunn Del IV: Trygve Braatøy og det nye menneskebilde Bibliografi Litteratur Last ned PDF av oppgaven.
aviana.com Pandia søkeverktøy |
DEL I: PSYKOMOTORISK FYSIOTERAPI, HOLISME OG PARADIGMESKIFTER1. PSYKOMOTORISK FYSIOTERAPI: ETABLERT ELLER ALTERNATIVT?Min
interesse for "det nye menneskebilde" innenfor medisinen kom med et møte
med en norskutviklet metode innenfor fysioterapien: den såkalte
psykomotoriske fysioterapi. Jeg kjente ikke til de teoretiske sidene av denne
behandlingsformen, men det slo meg straks at det var noe ved den som
brøt med det jeg til da hadde oppfattet som tradisjonell medisin. Jeg
oppfattet medisinen som en sterkt reduksjonistisk og mekanistisk vitenskap,
mens den psykomotoriske metode helt åpenbart hadde sterke holistiske trekk.
[1]
Holisme var ellers noe jeg ellers mest hadde hørt i samme
åndedrag som
New
Age
og "alternativ medisin" og ikke som en del av det etablerte helsevesenet i
Norge. Her stod jeg overfor en beslektet behandlingsmetode, men denne gang
innenfor "det gode selskap".
Min
fordom - og da bruker jeg ordet "fordom" i den hermeneutiske betydning - var at
den psykomotoriske metode brøt med det bilde av virkeligheten medisinen
står for. Jeg ville følgelig finne ut hvordan dette var mulig.
Kan vi få kartlagt hvordan et nytt menneskebilde kan få plass
innenfor norsk helsevesen og medisin, da har vi også fått en
fremstilling av hvordan denne form for vitenskapelig forandring kan forekomme.
At
psykomotorisk behandling absolutt hører til det etablerte norske
helsestellet viser forsåvidt det at metoden opprinnelig ble utviklet ved
Ullevål sykehus. Utdannelsen i psykomotorisk behandling kommer som et
tillegg til alminnelig fysioterapi-utdannelse, ikke som et alternativ.
Utdannelsen foregår dessuten ved offisielt anerkjente institusjoner:
Sentralinstituttet for Psykomotorisk behandling i Oslo,
[2]
Hauger fysikalske institutt og Øvrebergs fysikalske institutt i Harstad.
[3]
Som forfattere av bøker om metoden finner vi f.eks. Berit Heir Bunkan,
fysioterapeut og magister i psykologi. Hun er lektor ved
Fysioterapihøgskolen i Oslo. Eline Thornquist er utdannet ved Statens
Fysioterapiskole i Oslo, og har undervist ved fysioterapihøgskolene i
Oslo og Bergen.
[4]
Tom Andersen er psykiater og professor i sosialpsykiatri ved Universitetet i
Tromsø. Gudrun Øvreberg, som har eget institutt i Harstad, er
også knyttet til Universitetet I Tromsø.
[5]
Ingen av disse er typiske eksponenter for "alternativ medisin" eller
New
Age
.[6] Dette
er viktig fordi det berører den sosiologiske dimensjonen ved
behandlingen av vitenskapelig utvikling. I denne oppgaven vil jeg følge
dem som mener at vitenskapelig utvikling ikke bare er et spørsmål
om hypoteser, eksperimenter og den skriftlige og muntlige debatt innenfor
fagområdet
(det vil si den teoretiske dimensjonen), men like mye hva som skjer imellom
menneskene i dette
fagmiljøet
(den sosiologiske dimensjon).
[7]
Jeg tenker da på maktstrukturene innenfor fagområdet, hvilke
holdninger som godtas, hvilke idéer som ligger utenfor det som blir
regnet for seriøs vitenskap og som man følgelig ikke kan fremme
uten å bli støtt ut av fagmiljøet, deltagernes
kulturbakgrunn etc.
Før
jeg går videre med en nærmere presentasjon av psykomotorisk
fysioterapi er det imidlertid nødvendig med en nøyaktigere
definisjon av de sentrale begrepene "reduksjonisme" og "holisme".
2. REDUKSJONISME OG HOLISMEThe
Fontana Dictionary of Modern Thought
definerer "reduksjonisme" på følgende måte:
Reduction: In philosophy and related subjects, the process whereby concepts or statements that apply to one type of entity are redefined in terms of concepts, or analysed in terms of statements, of another kind, normally one regarded as more elementary or epistemologically more basic. (...)reductionism is the systematic practice of reduction(...). [8] Som
eksempler nevnes bl.a. hvordan mentale fenomener og prosesser kan reduseres til
fysiologiske, fysiske eller kjemiske hendelser eller prosesser i
menneskehjernen, eventuelt hvordan biologiske organismer i det hele kan
reduseres til fysiske systemer. Metodisk medfører dette at man
prøver å forstå et fenomen ved å studere de delene det
er bygd opp av. Slik kan for eksempel en behavioristisk orientert psykolog
forklare adferd ut ifra stimuli og respons, mens en nevrobiolog kanskje heller
ville konsentrere seg om kjemiske og elektriske prosesser i hjernecellene.
Innenfor
psykiatrien har den reduksjonistiske tankegangen ført til en sterk
konsentrasjon om problemer tilhørende fagområder som nevrologi og
biokjemi. Følgende sitat er et godt eksempel på hvordan man
søker å løse depresjonens gåte ved hjelp av medisin
(Glem faguttrykkene, her er poenget å vise at man har kommet helt ned
på det molekylære nivå):
In the mid-1960s it was known that a drug called reserpine sometimes made people depressed. Animal studies showed that reserpine depletes the supply of chemicals called monoamines. Two sorts of monoamines - noradrenaline and seotonin (also known as 5-hydroxytrypatime or 5HT) - are particularly active in the brain. They act as neurotransmitters, carrying electrical signals across the junctions between nerve fibers. When imipramine, the first anti-depressant accidentally discovered (...), was shown to reverse the effects of reserpine in mice, it was proposed that depression is a result of a deficiency in the brain of noradrenaline and serotonin. Imipramine boosts the consentration of the two neurotransmitters in the junction between nerves. So for years doctors have relied on drugs that exert effects similar to those of impiramine (...) [9] Legg
merke til hvordan man gjennom forskningen ønsket å finne
løsningen på problemet ved å studere kroppens minste
bestanddeler. For det første har man redusert psyken til en funksjon av
hjernen, dernest reduserer man studiet av hjernen til et studie av
hjerneceller, for så å gå nok et hakk ned til studiet av
kjemiske stoffer som påvirker hjernecellene.
Årsaken
til depresjonen mener man derfor ligger her, og man griper "mekanisk" inn med
medisin for å rette på "feilen".
Historisk
er en slik metode knyttet til det forrige århundrets positivistiske
vitenskapsideal. De historiske forutsetningene for dette vil bli behandlet
senere (del I,8).
Ut
fra holistisk tankegang kan man ikke forklare et levende vesen og dets adferd
utelukkende ut ifra hvordan delene oppfører seg.
The
Fontana Dictionary of Modern Thought
gir følgende definisjon av holisme:
The thesis that wholes, or some wholes, are more than the sums of their parts in the sense the wholes in question have characteristics that cannot be explained in terms of properties and relations to one another of their constituents. [10] Ifølge
holistisk tankegang kan man altså bare forstå et fenomen som et
hele, ikke som en sum av dets enkelte bestanddeler. Kreft betraktes f.eks mer
som et resultat av at hele kroppens naturlige balanse er kommet i ulage, enn at
den alene er forårsaket av gift, virus eller defekte gener. Stress og
psykiske plager setter kroppens immunforsvar ut av drift, noe som gjør
at kreftcellene kan spre seg uten kontroll.
[11] Den
holistiske forklaring av en sykdom består derfor av tre dimensjoner:
Disse
tre dimensjonene - eller nivåene om en vil - henger også
nøye sammen.
[12]
3. ET NYTT MENNESKEBILDE?...I
Time
den 12. mars i år (1990) finner vi en artikkel som kort og godt
spør: "Kan sinnet hjelpe oss med å kurere sykdom?" Med sykdom
mener magasinet kroppslige plager, og det svarer at jo, det kan det:
"There is little question that we can alter the course of disease by manipulating psychological factors," contends Dr. Robert Adler, a professor at the University of Rochester medical school and a pioner i mind-body research. [13] Med
andre ord: Det finnes en klar sammenheng mellom psykologiske og somatiske
(kroppslige) prosesser i sykdomsutviklingen. Deretter beskriver artikkelen
hvordan man med hell har brukt
mind-body
techniques
som meditasjon, yoga, gruppeterapi og avspenning i kampen mot brystkreft,
blod-propp, høyt blodtrykk og andre sykdommer. Artikkelen gir bestemt
inntrykk av at dette blir sett på som noe nytt og tildels
revolusjonerende - Dr.Adler omtales som "pionér" - men den forteller
også at en god del leger betrakter det hele som noe i likhet med
kvakksalveri.
Tilsvarende
finner vi en kronikk i
Aftenposten
som understreker at -
De tradisjonelle medisinske kjemisk-tekniske løsninger suppleres i økende grad av tiltak og aktiviteter som kan mobilisere pasientenes egne fysiske og sosiale ressurser. Det er uten tvil en sammenheng mellom helse og personlig utvikling. Hva vi betegner som sykdom, er ofte uttrykk for blokkering i den personlige utviklingsprosessen som neppe lar seg løse med medikamenter eller andre ekspertløsninger. [14] Det
finnes en rekke tilsvarende artikler og bøker som tar for seg det som
blir oppfattet som et nytt syn på mennesket og som en konsekvens av dette
fører til nye og uortodokse behandlingsmetoder.
[15]
4. ...OG VITENSKAPELIG FORANDRING.Idéhistorisk
er dette meget interessant, for hvis det er riktig at disse synspunktene
inneholder et brudd med tradisjonell medisin - eller kanskje enda viktigere:
et brudd med det rådende menneskebilde - står vi overfor en eller
annen form for epokeskifte. Det er nettopp i slike overganger man klarest ser
de prosesser som følger idéutvikling innenfor et fagområde,
og også de endringer som forekommer i en hel kulturs samlede livsverden,
det vil si kulturens idégrunnlag, fordommer eller
"selvfølgeligheter".
[16]
Er det noe som former våre holdninger til oss selv, våre
medmennesker og våre omgivelser, så må det være hva vi
egentlig legger i det å være menneske.
Jeg
vil senere vise hvordan mange har valgt å tolke dette epokeskiftet i
henhold til Thomas Kuhns paradigmeteori (nedenfor del I,9/10 og del IV). Jeg
vil hevde at denne bruken av paradigmebegrepet kan være uheldig, men
uansett vil en undersøkelse av fenomenet gi et innblikk i hvordan nye
idéer får innpass i et allerede etablert paradigme.
Spørsmålet
blir nå om det er riktig å betrakte psykomotorisk fysioterapi som
en del av grunnlaget for ett nytt holistisk menneskebilde. Det er derfor
nødvendig med en grundigere presentasjon av behandlingsmetoden.
5. AADEL BÜLOW-HANSEN MØTER TRYGVE BRAATØYAadel
Bülow-Hansen møtte Trygve Braatøy første gang i 1947,
på et møte i Norsk nevrologisk forening.
[17]
Hun hadde på det tidspunkt begynt i privatpraksis som sykegymnast
(fysioterapeut) i samarbeid med blant andre dr. Henrik Seyffarth. Seyffarth
må åpenbart ha forstått at det var noe spesielt med den
metoden Bülow-Hansen praktiserte. "Jeg visste i grunn ikke hva jeg gjorde
som var annerledes enn andre jeg," forteller hun. "Jeg gjorde alt på
intuisjon, på følelser og på grunnlag av min erfaring fra
ortopedien."
[18]
Hun hadde imidlertid blitt oppmerksom på sammenhengen mellom
respirasjon og muskelspenning. Pasientene kunne ikke puste skikkelig og de
kunne ikke slappe av. Hun prøvde seg derfor frem med en kombinasjon av
avspennings- og pusteøvelser.
[19] Bülow-Hansen
hadde gått i skole ved "Ortopeden", Ortopædisk- og Medico-mekanisk
Institutt i Oslo, der hun ble utdannet som massøse i 1923.
[20]
Instituttet var opprettet av P. E. Giertsen og hennes far Paul Victor
Bülow-Hansen i 1897. Hun fulgte senere sin far over til Sophies Mindes
klinikk for vanføre, der han ble overlege. Etter 18 år ved
Sophies Minde (1927 - 45)
[21]
gikk hun så over til privatpraksis og hun innledet samarbeidet med dr.
Seyffarth.
[22] Mot
Bülow-Hansens sterke protester insisterte Seyffarth på at hun skulle
holde foredrag i Nevrologisk forening. Slik ble det til at hun demonstrere
behandlingsmetoden for en rekke norske leger. Spesielt en av tilhørerne
viste stor interesse. Det var Trygve Braatøy. Han nevnte at det var
første gang han hadde hørt en sykegymnast snakke om respirasjon i
forbindelse med øvelser og behandling.
Bülow-Hansen
bestemte seg for å oppsøke ham på 6. avdeling på
Ullevål sykehus hvor han var overlege i psykiatri, for å
søke råd om en pasient.
[23] Pasienten
var en kvinne på 64 år som ikke kunne skrive på grunn av
krampe.
[24]
Bülow-Hansen forteller at jo mer hun løsnet på spenningene,
jo mer urolig ble pasienten. Braatøy mente at dette neppe var noen
yrkesnevrose, det vil si spenninger som var forårsaket av maskinskrivning
o.l., men heller det han kalte en "armnevrose", en nervøs tilstand.
[25]
Pasienten ble innlagt på Ullevål. En dag, mens Bülow-Hansen
behandlet henne, løsnet noe av spenningen. Kvinnen begynte å
gråte. "Jeg visste ikke hva som hadde skjedd," forteller
Bülow-Hansen. " 'Har De det ondt?' spurte jeg. 'Nei, men jeg tenker
på da jeg var liten,' svarte pasienten."
Pasienten
var datter av en skuespillerinne med dårlig økonomi. Hun hadde
ikke råd til barnevakt og jentungen måtte passe seg selv mens hun
var på arbeidet. Moren hadde bedt henne om å være snill pike
og ikke gråte før hun kom hjem. Følger vi Braatøys
tankegang kan vi si at angsten og gråten hadde låst seg fast i
spenninger i kroppen. Braatøy mente dette var en angstnevrose med
årsak i slike barndomsopplevelser, men hun var nå for gammel til at
han ville gå igang med psykoterapi.
Umiddelbart
etter at hun hadde blitt kjent med Braatøy, begynte Bülow-Hansen
å hospitere på Ullevål og hun fikk senere fast stilling der.
[26]
Hun og Braatøy begynte på det arbeidet som skulle lede til det
som idag kalles psykomotorisk
behandling eller psykomotorisk fysioterapi. Braatøy stod for den
teoretiske delen, Bülow-Hansen for den praktiske fysioterapien. De
drøftet problemer i forbindelse med forskjellige pasienter og
forsøkte stadig å finne nye veier. Etter hans eget ønske
tok Bülow-Hansen dessuten også Braatøy til behandling, slik
at han selv kunne få føle på kroppen hvordan behandlingen
virket.
[27] Samarbeidet
med Trygve Braatøy varte frem til hans død i 1953, bare avbrutt
av hans Amerika-opphold (nedenfor, del II,6). Bülow-Hansen arbeidet
likevel videre med metoden sammen med dr. Nils Houge og dr. Thoralf Hødal.
[28]
Idag undervises det i psykomotorisk fysioterapi ved flere institutter rundt om
i landet, og etterspørselen etter fysioterapeuter som har spesialisert
seg i behandlingsformen er meget stor.
[29]
6. PSYKOMOTORISK FYSIOTERAPI, ET OVERBLIKK [30]
Psykomotorisk fysioterapi har en god del til felles med tradisjonell
fysioterapi: Terapeuten benytter seg av massasje, kroppsøvelser og
bevegelser. Bare fullt utdannede fysioterapeuter kan spesialisere seg i
psykomotorisk behandling. Der tradisjonell fysioterapi oftest er lokalt
symptomorientert (spenninger i armen avhjelpes ved behandling av armen) er
imidlertid psykomotorisk behandling helhetsorientert (spenning i armen
behandles ved å gjenopprette balansen i hele organismen).
Det
er normalt allmennpraktiserende leger som henviser pasientene til psykomotorisk
behandling (eller eventuelt psykiater eller annen fysioterapeut).
[31]
Bülow-Hansen understreker at -
Det er et av hovedprinsippene at de ikke skal gå igang uten å ha kontakt med lege. Det er forferdelig viktig. Ikke bare å ha kontakten, men å vite at legen kan ta imot pasienten når fysioterapeuten ønsker det. [32] Grunnen
til dette er blant annet at fysisk ubehag som følger behandlingen kan
få pasienten til å spenne muskulaturen igjen og dermed mister man
mye av det man har oppnådd gjennom behandlingen:
Når det f. eks. løsner øverst i brystet er det vanlig å få ubehag, og det tror folk av og til skriver seg fra hjertet. Da må legen kunne ta i mot med en gang og undersøke om det kan være noe galt. [33] Det
er det vanligvis ikke. Pasienten blir beroliget og behandlingen kan fortsette.
Behandlingen
åpner med en undersøkelsestime. Denne består av tre
elementer:
(Etter
Hva
er psykomotorisk behandling
av Eline Thornquist og Berit Heir Bunkan.
[36]) En
kan legge merke til at uansett hvilke plager pasienten kommer med under
"anamnesen" - det kan være skrivekrampe som i eksempelet ovenfor, det kan
være nakkesmerter, ryggplager, stive ben o.a., så er
undersøkelsen alltid rettet mot hele kroppen, ja, hele mennesket, i den
forstand at man også er oppmerksom på pasientens
følelsesmessige reaksjoner på undersøkelsen (punkt 3).
Denne tankemåten følger man også under selve behandlingen.
Metoden
konsentrerer seg om muskulatur, holdning og respirasjon, tre faktorer som
henger nøye sammen. Kroppsholdningen, dvs. måten man står
og beveger seg på, kroppens balanse, henger sammen med spenningene i
muskulaturen. Konstante spenninger et sted i kroppen forplanter seg gjennom
hele muskulaturen dels direkte, dels ved at annen muskulatur må
kompensere for det faktum at kroppen kommer ut av den naturlige balanse.
Spenningene hindrer derfor også den naturlige frie pusten. Man går
og puster med bremsene på.
Muskulaturen, som altså (...) er uløselig knyttet til respirasjonen, skal også delta i kroppens stillingsforandringer i liggende, sittende og oppreist stilling. Det kan skje at muskulaturen blir bundet i mer eller mindre konstant spent tilstand i dette "kroppsarbeidet". Dette kan henge sammen med vaner som er innarbeidet spontant, eller vaner som er innarbeidet etter sykdommer, f.eks. infeksjoner i hals, eller etter skader eller operasjoner. Innarbeidet spenning på denne måten med tilsvarende tap av bevegelighet, fører til at andre bevegelser må kompensere dette tapet. (Øvreberg og Andersen i Aadel Bülow-Hansen's fysioterapi .)[37] Det
er dette muskulære "baklåsfenomenet" fysioterapien må
forsøke å løse opp. Terapeuten og pasienten må
sammen prøve å få frigjort respirasjonen. Dette
prøver terapeuten å oppnå ved å gjøre pasienten
oppmerksom på forandringer i kroppen og i holdningen gjennom
spørsmål og kommentarer, ved bruk av forskjellige håndgrep
og ved å be pasienten om vekselvis stramme og slippe taket i forskjellige
muskler og områder av kroppen. Massasje inngår også som en
naturlig del av behandlingstimen.
Helhetstanken
rekker som sagt videre enn til en forståelse av muskulatur og
respirasjon. På norsk viser ordet "holdning" både til kropp og
psyke.
[38]
I den psykomotoriske tradisjon vil man også hevde at bremset respirasjon
kan henge sammen med psykologiske forhold:
Den
bremsete respirasjon kan i dette tilfelle sees på som en måte
personen reserverer seg mot å uttrykke seg for fritt eller for mye. Dess
mer bremset respirasjonen blir, dess mindre er sjansen for at de tanker og
følelser en mer eller mindre ubevisst vil holde for seg selv, blir
uttrykket.
[39] Det
er derfor viktig å få pasienten til å gi uttrykk for
følelser som har direkte sammenheng med terapien. Pasienten skal
protestere når noe gjør vondt og gjerne sukke lettet ut om noe er
godt.
Å slippe pusten er hva vi tilstreber. Å holde tilbake - å bite tennene sammen - å finne seg i - å tie og tåle - dette er nettopp reaksjonsmåter vi har som mål å hjelpe pasientene å bli fri fra. Bremsing av den frie pusten - å kontrollere og holde tilbake pusten - er en integrert del av å bremse og kontrollere seg selv. (Eline Thornquist og Berit Heir Bunkan i Hva er psykomotorisk behandling [40]) Ofte
forteller dessuten pasientene om personlige vansker, følelsesmessige
konflikter og barndomsminner som har sammenheng med de spenningene som
behandles. Slik blir behandlingen en bevisstgjøringsprossess på
to plan: For det første blir pasienten bevisst de spenninger og det
holdningsmønster som ofte er blitt en "selvfølge" for
vedkommende. Før man kan løse opp en spenning må man vite
at den er der. For det andre kan prosessen føre til at glemte minner og
fortrengte følelser kommer frem i dagen. Det er dette som gjør
at terapien kan brukes som et supplement til psykoterapi. Terapeuten vil i
så fall stå i stadig kontakt med pasientens psykiater eller
psykolog og lege.
Trygve
Braatøy behandler disse forholdene i artikkelen "Psykologi contra
anatomi ved sykegymnastisk behandling av armnevroser o.l.." fra 1948.
Først nevner han problemer som skyldes overbelastning, feil
arbeidsstilling og lignende:
Den overarbeide med yrkesmyalgi trenger sykepermisjon; myoser i holdningsmuskulaturen må behandles med massasje og enkle avspenningsøvelser, så vil resten gå av seg selv i løpet av et par måneder. Stundom fortere. [41] Så
tar han for seg pasienten med psykiske problemer:
Den anspente armnevrotiker trenger i tillegg til massasje, en bevegelsesgymnastikk innstillet på avspenning og omstilling av den holdningsfikserte bevegelsesmåte. Dertil kommer som en nødvendig del, respirasjonsfrigjørelse. Den vil tildels arte seg som en katartisk affektutløsning. Den vil i en del tilfeller ikke lykkes uten ved hjelp av subtil psykoterapi, eventuell systematisk psykoanalyse. [42] Hva
den "katartiske affektutløsning" angår, så forteller Aadel
Bülow-Hansen at behandlingen i noen tilfeller kunne utløse meget
sterke angstanfall. Hun og Braatøy hadde til behandling en student med
lese- og konsentrasjonsvansker. Braatøy ba henne "gå for alvor
løs på
muskulus
soleus
"
(den dypeste av leggmusklene). Det endte med at pasienten ga henne et spark
som gjorde at hun føk bortover gulvet. Bülow-Hansen forteller at
han satte seg opp og sa: "Dette hadde De fa'n pine meg godt av!" Han fikk
deretter et angstanfall som gjorde at hun måtte sende ham hjem til
Braatøy.
Braatøy
forklarte senere ifølge Bülow-Hansen at
muskulus
soleus
er en "aggresjonsmuskel, og bak angst ligger som oftest aggresjon."
[43]
Historien viser tydelig hvordan man betrakter sammenhengen mellom muskulatur og
følelser. Angsten og aggresjonen er "lagret" i muskulaturen som
spenninger. Gjennom behandlingen greide Bülow-Hansen å løse
opp noe av denne spenningen og noe av de fortrengte følelsene slapp ut.
Et
grunnleggende siktemål for terapien er at pasienten skal kunne "stå
godt på egne ben" i både bokstavelig og overført betydning.
Bülow-Hansen understreker derfor nødvendigheten av å begynne
med benene:
Hvert eneste individ må behandles forskjellig. Det er derfor vanskelig å sette ord på metoden. Men vi har viktige prinsipp som aldri må fravikes: Begynn på benene; driv aldri med pusteøvelser; bygg kroppen opp i forbindelse med respirasjon. Hvis pasienten sier: "Jeg har så vondt i nakken," må en si: "Det får De ha foreløpig, for De står ikke godt på benene." [44] Og
man går tilbake til benene gjennom hele behandlingen.
[45] Det
er først mot slutten av behandlingen man går løs på
ansikt og øyne. Massasje av denne delen av kroppen gir ifølge
Bülow-Hansen en veldig avspenning helt ned til benene. Gjør man
det for tidlig kan det imidlertid føre til sterkt ubehag for pasienten.
Selve
det faktum at behandling av øynene kan påvirke føttene,
understreker jo forøvrig hvor sterkt holistisk orientert psykomotorisk
behandling er.
[46]
7. DEN PSYKOMOTORISKE BEHANDLINGSMETODE OG HOLISMEN.Det
viser seg at min "fordom" om at psykomotorisk behandling er mer holistisk
orientert deles av mange innenfor norsk fysioterapi. I boken
Hva
er psykomotorisk behandling
skriver Eline Thornquist:
Uansett ståsted bærer vi imidlertid preg av den dominerende tradisjon i vår helsetjeneste. Denne har hva som kalles et medisinsk reduksjonistisk perspektiv. Kort skissert går dette ut på fragmentering og delorientering. (...) Konkret kommer dette til uttrykk nettopp i lokal- og symptomorientering. (...) Enkeltkvaliteter som muskulær styrke, bevegelsesutslag i enkeltledd, får uforholdsmessig stor oppmerksomhet og som regel på bekostning av mer helhetlige analyser av kroppen. Kroppen reduseres til en rekke enkeltstående deler og fragmenter uten sammenheng og gjensidig påvirkning. Den er dessuten redusert til noe utenpå personen: kroppen blir frarøvet liv og sosial mening. [47] Her
kritiserer hun altså den reduksjonistiske tankegang ut ifra de tre
"dimensjonene" som er nevnt ovenfor (del I,2). Thornquist hevder så at
psykomotorisk behandling representerer en "kvalitativt sett annen
forståelsesform:"
[48]:
Og det er først når vi erkjenner at kropp og følelser, psyke og soma, står i et gjensidighetsforhold til hverandre, at behandlingen kan bli mer enn kortvarig symptomlette. [49] Jeg
holder derfor fast på at menneskebildet som følger av
psykomotorisk fysioterapi er holistisk. Som vi skal se, har dette på
ingen måte vært en vanlig forståelse av mennesket etter
naturvitenskapens fremvekst.
8. RENE DESCARTES OG DET MEKANISTISKE VERDENSBILDE.René
Descartes (1596 - 1650) er ofte "den store skurken" i fremstillinger av
holistisk medisin.
[50]
Ikke uten grunn. For det første er han en viktig eksponent for det nye
naturvitenskapelige verdensbilde som vokser frem på bekostning av det
gamle aristoteliske. Det er dette nye verdensbilde eller paradigme som ligger
til grunn for den vitenskapelige reduksjonisme som er behandlet ovenfor. For
det andre fremmer han en filosofi som hevder et sterkt skille mellom kropp og
bevissthet.
Det
er underforstått at jeg anser denne tenkningen som en modell for
ettertidens naturvitenskapelig tenkning. Jeg vil derfor kort skissere Descartes
synspunkt før vi går videre. Leseren må imidlertid
være oppmerksom på at fremstillingen representerer en sterk
forenkling av den idéhistoriske bakgrunnen for natur- og
legevitenskapen, og at Descartes dessuten nok var mer opptatt av
psyko-fysiologiske fenomener enn det jeg i det følgende gir inntrykk av.
Her er jeg imidlertid mer opptatt av å kartlegge ettertidens
forståelse av Descartes skrifter ("cartesianismen") enn å
presentere alle nyanser i Descartes tenkning - samtlige av hans skrifter tatt
med i betraktning.
[51] Det
jeg ovenfor har kalt "tradisjonell medisin" har som kjent sitt utgangspunkt i
den naturvitenskap som begynner å vokse frem i renessansen og som finner
sin form på 1600-tallet. Blant de fremste eksponentene finner vi Francis
Bacon (1561 - 1626), Galileo Galilei (1564 - 1642), René Descartes og
Isaac Newton (1642 - 1727).
[52] Etter
Galilei og Newton blir fysikken det idealet alle vitenskaper søker
å etterligne. Etterligningen er for det første metodisk, idet
forskerne tar opp idealet om den distanserte forsker som ut ifra innsamling av
det man antar er objektive data deduserer ny viten. Disse dataene skal helst
være basert på kontrollerbare eksperimenter. For det andre
aksepterer man mer og mer den nye fysikkens tolkning av verden: Virkeligheten
kan bare forklares ved hjelp av matematikk og geometri. Newton skriver at -
(...)the whole burden of philosophy seems to consist in this - from the phenomena of motions to investigate the forces of nature, and then from these forces to demonstrate the other phenomena; (...) [53] I
forrige århundre fikk denne tankegangen filosofisk uttrykk i
positivismen, en filosofi som i forskjellige varianter også stod sterkt i
første halvdel av vårt århundre.
[54]
Den danske vitenskapsteoretikeren Søren Kjørup understreker
positivismens reduksjonistiske karakter:
Det ligger som et ideal i positivismen at alle typer af kendsgerninger, hvad enten de fremtræder som naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige eller humanistiske, i sidste end må kunne føres tilbage til kendsgjerninger eller iagttagelser af kun én type, således at de i praksis forskellige videnskaber tydeligt kunne vises at være forgreninger af ét og det samme. [55] Slik
reduseres såvel samfunnsvitenskapelige som estetiske fenomener til
psykologi, psykologi til biologi, biologi til fysikk og kjemi og fysikk og
kjemi til atomteori. Det var spesielt i slutten av forrige århundre,
etter at romantikken og den filosofiske idealisme begynte å slippe taket,
at denne formen for dyrkning av de eksakte vitenskaper virkelig slo rot.
[56] Grunnlaget
for denne tankegangen finner vi altså hos Descartes. Descartes
ønsket å beskrive den fysiske virkelighet ut ifra utstrekning og
bevegelse, årsak og virkning, beskrevet ved hjelp av matematikk og
geometri.
[57]
På denne måten kunne man utlede de gudsgitte naturlovene som
verden var styrt av. For innenfor det cartesianske verdensbilde er verden
å sammenligne med en gigantisk maskin, styrt av mekanikkens lover.
[58]
Med andre ord: Virkeligheten reduseres til mekanisk bevegelse.
Sterkt
inspirert av samtidens kompliserte mekaniske dukker, som blant annet var et
underholdningsinnslag i de europeiske kongelige hager, tolket Descartes
også dyrelivet mekanistisk.
[59]
Dyr er ikke noe annet enn kompliserte maskiner eller automata, uten bevissthet
eller ånd av noe slag.
[60]
Slik forstås også menneske
kroppen.
En rekke fysiske prosesser foregår uten innblanding fra "ånden":
fordøyelse, pust etc. At det var på denne tid William Harvey
forstod hjertets funksjon som blodpumpe syntes bare å bekrefte at kroppen
var en maskin.
[61] Spørsmålet
som umiddelbart melder seg er hvor det blir av bevisstheten i alt dette.
Descartes svarer som kjent med skillet mellom den utstrakte materielle verden,
res
cogitans
og den tenkende substans
res
extensa
.
Menneskets ånd, bevissthet eller mer presist: tenkningen
tilhører i en viss forstand en annen virkelighet enn den fysiske.
Ettersom kroppen tilhører den ytre fysiske verden oppstår derfor
bildet av mennesket som delt mellom kropp og bevissthet eller "sjel".
[62] Jeg
har i denne oppgaven forsøkt å unngå ordet "sjel" og vil
fortsette med det. I vår kulturkrets varierer nemlig bruken av dette
begrepet enormt.
[63]
Hos Descartes er "sjelen" eller "ånden" redusert til ren tenkning.
Andre tradisjonelt "sjelelige" egenskaper som ernæring, vekst,
forplantning, sansing og begjær tilhører den materielle verden og
kan følgelig forklares mekanistisk.
[64]
I motsetning til f.eks. den aristoteliske "sjel" eller
anima,
kan man dessuten tenke seg at den cartesianske ånd kan bestå
uavhengig av legemet.
[65]
Slik mener han samtidig å ha reddet kirkens lære om det evige liv.
[66] Dette
skillet ga som kjent Descartes store problemer i å fastslå hvordan
kropp og ånd,
res
extensa
og
res
cogitans
,
påvirker hverandre. Det vil si: hvordan skal man kunne forklare sansing,
vilje og følelse? Descartes hevder at forbindelsen ligger i
konglekjertelen, men han greier ikke å forklare hvordan denne gjensidige
påvirkningen kan finne sted i denne
glandula
pinealis
. Dette
punktet er avgjørende for utviklingen av ettertidens menneskebilde. For
det første kan ikke
res
cogitans
gjøres til gjenstand for naturvitenskapelig forskning og
eksperimentering.
Res cogitans
kan bare forstås ut ifra introspeksjon, og den slags er ikke
etterprøvbart. For det andre greier man ikke å gi en
tilfredsstillende forklaring på interaksjons-problemet, the mind-body
problem; det blir noe spøkelsesaktig og uvirkelig over hele ånden.
Ettertidens
leger, biologer og fysiologer kom derfor til sist til å gi opp hele
res
cogitans
.[67]
Descartes dualisme erstattes med en materialistisk monisme: Alt er materie i
bevegelse. Alt kan forklares mekanistisk. Psykiske fenomener ligger derfor
utenfor naturvitenskapens virkeområde, eller, i den grad man beskjeftiger
seg med dem: Bevisstheten reduseres til en funksjon av mekaniske prosesser i
hjernen.
Julien
Offray de la Mettrie (1709 - 1751) sammenligner i sin bok
Mennesket
en maskin
mennesket med et urverk. Han skriver: "Let us conclude then boldly that man is
a machine, and that in the whole universe there is but a single substance
differently modified."
[68]
Senere kom Darwins utviklingslære til å forsterke denne
naturaliseringen
av mennesket.
Når
en allikevel kan hevde at den cartesianske dualisme overlever i den moderne
naturvitenskap (som strengt tatt er erklært monistisk) skyldes det blant
annet to faktorer: For det første overlever bevisstheten gjennom
forskeren, det vil si den som observerer, som en slags nisse på lasset.
Det er tross alt en bevissthet her som gjør og tolker alle
eksperimentene og observasjonene. Det er denne "nissen" som har betydd så
mye i vårt århundres erkjennelsesteori og vitenskaps-kritikk.
[69]
For det andre fortsetter skillet i spennet mellom hjerne og kropp. Det er
ikke lenger bevisstheten forankret i
res
cogitans
som hersker over kroppen, men bevisstheten forankret i hjernen. I praktisk
fysioterapi, som jo først og fremst beskjeftiger seg med muskulatur og
kroppsholdning, er ikke denne forskjellen så viktig. Senere vil jeg
også vise hvordan psykoanalysen skulle komme til å forsterke den
dualistiske tankemåten.
9. THOMAS KUHN OG VITENSKAPELIG FORANDRING.Med
vitenskapelig forandring menes i denne oppgaven innføring av
synspunkter, holdninger, teorier eller hypoteser som strider med det som er
allment akseptert innenfor et gitt fagområde eller fagmiljø.
Begrepet "fagområde" tilsvarer da, som tidligere nevnt, den teoretiske
dimensjonen, det vil si de skriftlige eller muntlige ytringer som inngår
i den rent faglige diskusjon; begrepet "fagmiljø" viser til den
sosiologiske, det vil si det sosiale liv forskerne/vitenskapsmennene innenfor
dette fagområdet deler.
Det
tradisjonelle bildet av vitenskapelig forskning er en stadig akkumulasjon av ny
kunnskap, der man med et objektivt, distansert og kritisk blikk motbeviser
gamle hypoteser og teorier. Deretter beviser vitenskapsmannen gjennom
eksperimenter og logiske utlegninger det som nå kan regnes som ny og
sikker viten. Gjennom den moderne vitenskaps historie utvides dermed
menneskenes forståelse av verden og menneskenes evne til å
kontrollere verden. Dette er det man gjerne kaller "fremskritt". Denne formen
for positivisme er oppgitt innenfor filosofien. Selv om man også
innenfor vitenskapelige kretser har opparbeidet en langt større
edruelighet til mulighetene for å realisere dette idealet, ligger det
fortsatt til grunn for det meste av forskningen. Det er i hvert fall
dominerende i populære fremstillinger i aviser, blader og bøker.
[70]
Dette
bildet av vitenskapelig forskning er blitt kraftig kritisert i vårt
århundre (f.eks. av Karl Popper, Imre Lakatos, Paul Feyerabend,
Jürgen Habermas og Thomas Kuhn).
[71]
Et av de viktigste begrepene i denne debatten er "paradigme-begrepet" som ble
gjort kjent av fysikeren Thomas Kuhn (f. 1922) gjennom boken
The
Structure of Scientific Revolutions
som utkom i 1962.
[72]
Jeg har jo allerede brukt dette begrepet, uten å definere det noe
nærmere.
Kuhn
skriver et sted at -
"A paradigm is what the members of a scientific community share, and, conversely, a scientific community consists of men who share a paradigm." [73] Denne
tilsynelatende sirkulære definisjonen har sitt utgangspunkt i Kuhns
forsøk på å definere en gruppe av vitenskapsmenn
("fagmiljøet") eller en vitenskapsgren ("fagområdet") i en bestemt
periode av historien. Hva har medlemmene av et slikt samfunn til felles?
Det
som først og fremst definerer et paradigme, hevder Kuhn, er
fremgangsmåten for hvordan man skal drive korrekt vitenskap, og denne
lærer man gjennom eksempler og modeller.
[74]
Disse modellene er hentet fra grunnleggende verk i den enkelte disiplin, slik
som Aristoteles
Physica,
Ptolemeus'
Almagest,
Newtons
Principia
og
Opticks,
og Lavoisiers
Kjemi.
Eller riktigere: Modellene er hentet fra lærebøker og
populære fremstillinger som bygger på disse verkene.
[75] For
øvrig deler medlemmene av et paradigme visse metafysiske overbevisninger
om virkelighetens natur, slike som at "alle ting har en årsak". En slik
påstand er ikke et resultat av vitenskapelig forskning; den er en
forutsetning,
ja, selve grunnlaget for vitenskapelig forskning slik den er blitt drevet frem
til idag.
[76] Når
én skole dominerer et fagfelt snakker vi om
normalvitenskap.
Normalvitenskap er forskning innenfor et dominerende paradigme. Innenfor et
paradigme kan vi snakke om fremskritt, ifølge Kuhn.
[77]
Denne kumulative prosessen begrenses imidlertid av hva det er rimelig å
spørre om innenfor paradigmet.
[78]
Det vil si: Forskeren har på forhånd en teori om hva problemets
løsning ligger i, og denne hypotetiske løsningen faller
naturligvis trygt innenfor paradigmets spilleregler. Vitenskapsmannen
forsøker å løse en gåte eller
puzzle
som ingen andre har løst før ham, men med de spilleregler alle
hans kolleger deler med ham.
[79]
Ja, dette er en forutsetning for at han skal bli tatt alvorlig og fortsatt bli
regnet som et medlem av det gode selskap.
For
å ta begivenhetenes gang litt på forskudd: Hvis det rådende
medisinske paradigme på tredvetallet utelukker et menneskebilde der kropp
og psyke ses under ett slik Braatøy gjør det, ja, da bryter
Braatøy med det rådende paradigme. Det blir da interessant
å finne ut hvordan dette er mulig.
Kuhn
forklarer brudd med et paradigme som et resultat av en krise, en uønsket
krise, og ikke som et ønske om finne nye fenomener:
No part of the aim of normal science is to call forth new sorts of phenomena; indeed those that will not fit the box are often not seen at all. Nor do scientists normally aim to invent new theories, and they are often intolerant of those invented by others. [80] Men
av og til er et problem (eller oftest en hel samling av anomalier) så
gjenstridig at krisen ikke løser seg opp. En modig forsker kan da
våge seg inn på en reformulering av paradigmets teoretiske grunnlag
(Jfr. Kopernikus og Einstein).
[81]
Slik kan vi forstå Descartes teori som et svar på en krise i
samtidens aristoteliske verdensbilde.
Etter
en "revolusjonær" fase med teoretisk debatt og konkurrerende skoler vil
til sist et nytt paradigme vinne over de konkurrerende, ikke fordi det er
"sannere" enn de andre, men fordi det løser de problemer som
førte det forrige paradigmet ut i krisen. Slik danner det
"cartesiansk-newtonske" verdensbilde det nye paradigme. Kuhns teori får
derfor et sterkt relativistisk preg. Noen endelig sannhet kan man ikke nå.
Før
en bestemt disiplin faller inn i "valsetakten" paradigme - krise -paradigme er
det området som senere blir dekket av dette faget inne i en
førparadigmatisk
periode. Denne tilstanden ligner mye på forskningen i et paradigme i
krise, med konkurrerende skoler og intens teoretisk debatt. Om medisinen i
begynnelsen av vårt århundre er trygt forankret i et veletablert
paradigme, skulle jeg anta at psykologien er inne i en førparadigmatisk
periode.
[82]
10. PARADIGMER, MENNESKEBILDER OG DEN NYE TID.Paradigme-begrepet
er begjærlig tatt opp av talsmenn for "den nye tid", "Vannmannens
sammensvergelse",
the
counter culture
eller "alternativ livsstil", kort sagt:
New
Age
.[83] New
Age
er et alt for upresis og vagt begrep om man ønsker å gi en grundig
analyse av alle de såkalte "alternative" bevegelser, skrifter og
organisasjoner som dukker opp i samtidens kulturliv. Alternativ
livsstilhyllene i en av landets største bokhandlere, Tanum i Oslo,
dekker alt fra svart magi, tarot og astrologi, via feminisme og
miljøvern til seriøs sosialantropologi, psykoanalyse og
kroppsterapi
[84].
Det de har til felles er av og til bare det at forleggere, bokhandelen og
kundene mener at de bør grupperes sammen.
[85] Like
fullt synes det å avtegne seg et mønster med blant annet tanker om
spirituell selvutvikling gjennom forskjellige meditasjons- og
kroppsterapi-teknikker knyttet til et holistisk menneskebilde. I denne
sammenheng vil jeg definere
New
Age
-bevegelsen
som summen av de enkeltmennesker, organisasjoner og grupper som tror det finnes
noe slikt som en samlet alternativ motkultur, og som dessuten tror at denne
motkulturen er uttrykk for et nytt paradigme. Dette paradigme skal da
avløse det reduksjonistisk-mekanistiske paradigmet som har sitt opphav
hos Descartes og Newton.
La
meg understreke dette med en gang: Jeg ser ikke på noen av de
New
Age
-forfatterne
som blir nevnt her som faglige autoriteter, hverken i idéhistorie,
sosialantropologi, sosiologi eller psykiatri. Tvert imot synes svært mye
av det som skrives innen denne genren å være en tilfeldig
sammenblanding av alt som godt og fint er i et naivt håp om å
realisere et nytt og bedre tusenårsrike. Som et kulturelt fenomen kan
imidlertid
New
Age
godt gjøres til gjenstand for idéhistorisk behandling. I denne
sammenheng er det nødvendig fordi det er her man finner den mest
utbredte behandling av de problemstillingene som behandles i denne oppgaven.
Noen
av de mest populære bøkene innenfor denne genren på
80-tallet var Fritjof Capras
The
Turning Point
og Marilyn Ferguson:
The Aquarian Conspiracy.
[86]
Begge gir en vidt favnende oversikt over hva de mener er det viktige ved
bevegelsen.
"The Aquarian Conspirators are drawn together by their parallel discoveries, by paradigm shifts that convinced them that they had been leading needlessly circumscribed lives." (Ferguson) [87] Til
sammen utgjør disse alternative bevegelsenes forskjellige
paradigmeskifter starten på et nytt stort paradigmeskifte:
"We can anticipate that, once they have recognized the commonality of their aims, all these movements will flow together and form a powerful force of social transformation." (Capra) [88] Vi
opererer altså med to typer paradigmeskifter: På det laveste
nivå gjennomgår de forskjellige fagområder slike
paradigmeskifter. Sammenlagt utgjør disse på et høyere
nivå ett stort paradigmeskifte i den vestlige kultur.
[89]
Jeg vil i denne oppgaven betegne disse typene som henholdsvis
over-paradigmer
og
under-paradigmer.[90]
Som
nevnt inngår også forskjellige holistiske terapiformer i dette
store skiftet. Det gamle verdensbilde, som bygger på Descartes og Newton
ifølge Capra, utviklet den såkalte biomedisinske modell:
"The human body is regarded as a machine that can be analyzed in terms of its parts; disease is seen as the malfunction of biological mechanisms which are studied from the point of view of cellular and molecular biology; the doctor's role is to intervene, either physically or chemically, to correct the malfunctioning of a specific mechanism." [91] Capra
følger opp dette avsnittet med en kritikk av medisinens
tingliggjøring av pasientene:
By consentrating on smaller and smaller fragments of the body, modern medicine often loses sight of the patient as a human being, and by reducing health to mechanical functioning, it is no longer able to deal with the phenomenon of healing. [92] Opp
mot den reduksjonistiske medisinen stiller Capra et holistisk paradigme, det
han kaller
the
systems view.
"System-anskuelsen betrakter verden som forhold og integrasjon," skriver han:
"Systemer er integrerte helheter hvis egenskaper ikke kan reduseres til dem vi
finner hos de mindre enhetene."
[93]
Og ut ifra denne filosofien vokser den holistiske medisin. I den holistiske
medisin er målet å gjenopprette pasientens balanse. Han
understreker organismens tendens til å helbrede seg selv; terapeuten skal
først å fremst støtte opp under denne tendensen.
[94] Ut
ifra betraktninger over forskjellige holistiske tradisjoner, deriblant kinesisk
medisin og homøopati, kommer Capra også frem til terapiformer som
minner om psykomotorisk behandling. Dette er hva han kaller
bodywork-teknikker,
som hos ham inkluderer alt fra østlige metoder som
Yoga,
T'ai
Chi
og
Aikido
til vestlige terapiformer som Reichiansk terapi, Alexander Lowens
bioenergetics,
Moshe Feldenkrais'
functional
integration
,
Ida Rolfs
structural
integration
og Judith Astons
structural
patterning.
[95]
Bodywork therapy is based on the belief that all our activities, thoughts, and feelings are reflected in the physical organism, manifesting themselves in our posture and movements, in tensions, and in many other signs of 'body language'. [96] Denne
forestillingen om at kroppsholdningen gir et bilde av følelseslivet
stemmer helt overens med psykomotorisk behandling. Ikke uten grunn
naturligvis, som vi skal se senere har også psykomotorisk behandling sine
røtter i samme jord som mange av de
vestlige
terapiformene Capra nevner. Det er her især Wilhelm Reich jeg tenker
på (del III,9). Capra understreker, helt i tråd med Reich (og
Braatøy) det muskulære systemets sentrale betydning:
The entire muscle system of the organism is covered by loose connective tissues that integrate the muscles into a functional whole and cannot be separated either physically or conseptually from the muscle tissue, the nerve fibers, and the skin. Segments of this connective tissue are associated with different organs, and a variety of physiological disorders can be detected and cured by special techniques of connective-tissue massage. [97] Dette
kan formodentlig tolkes slik:
Hvis
hele
det muskulære system er et integrert hele
og
dette systemet står i nær forbindelse med det øvrige
kroppsvev og de øvrige organer, så betyr dette at behandling av
musklene gjennom blant annet massasje vil påvirke hele kroppssystemet og
derigjennom også påvirke psyken. Dette rimer meget godt med
psykomotorisk behandling.
En
nyere amerikansk
New
Age
-bok
som spesielt tar for seg holistiske terapiformer er
The
Encyclopedia of Alternative Health Care
av
Kristin Gottschalk Olsen
[98].
Hun er en typisk representant for den industrien som har vokst opp rundt
holistisk medisin i USA. Hun har blant annet en
Masters
Degree
i
Holistic
Health Education
fra John F. Kennedy universitetet. Av de terapiformene hun nevner finner vi en
rekke som er beslektet med psykomotorisk behandling, slike som
Alexander-teknikken, Lowens
bioenergetics,
Feldenkrais og Rosen-metoden. En avspennings-teknikk som autogen trening, som
i sin tid påvirket Braatøy, er også omtalt.
[99] Med
andre ord: Psykomotorisk behandling har store likhetstrekk med metoder som
ellers gjerne omtales i samme åndedrag som
New
Age
og "alternativ medisin". Jeg vil senere i oppgaven prøve å
undersøke om det riktig å koble all holistisk medisin,
Braatøy inkludert, til en slik bruk av paradigmemodellen.
11. TILBAKE TIL BRAATØY.Jeg
har valgt å bruke psykomotorisk behandling som innfallsvinkel til Trygve
Braatøys arbeider i denne oppgaven. Dette fordi metoden viser hvor
dagsaktuell hans forståelse av mennesket er, den viser oss noe av
virkningshistorien, og dessuten også fordi psykomotorisk behandling gir
gode illustrasjoner til det menneskebilde Braatøy presenterer. At
Braatøy la stor vekt på Bülow-Hansens arbeide er det dessuten
ingen tvil om.
[100] Det
er imidlertid viktig å være oppmerksom på at Braatøy
allerede hadde formulert det meste av den teoretiske bakgrunnen til
psykomotorisk behandling da han møtte henne. Den mest utfyllende
presentasjonen av dette menneskebildet finner vi nemlig i
De
nervøse sinn,
og den blir utgitt i 1947, samme år som han treffer henne i Nevrologisk
forening.
[101]
I artikkelen "Om den nevromuskulære hypertensjon som bidrag til
forståelse av nervøse tilstander" finner vi dessuten grunnlaget
for psykomotorisk behandling formulert så tidlig som i 1940.
[102]
Bülow-Hansen bidro med den håndgripelige praktiske
fysioterapeutiske erfaringen, men det var Trygve Braatøy som formulerte
det menneskebilde som ligger til grunn for psykomotorisk fysioterapi.
[103] Ettersom
Bülow-Hansen dessuten har skrevet svært lite om terapiformen,
må vi vende oss til "historien om Trygve Braatøy" om en vil
undersøke de idéhistoriske forutsetningene. Dette er også
nødvendig om vi vil få styrket eller svekket
New
Age
-teoretikernes
idé om holistisk medisin som et radikalt brudd med det mekanistiske
cartesianske verdensbilde. I oppgavens del II vil jeg derfor behandle Trygve
Braatøys liv og samtid.
TIL TOPPEN AV SIDEN | TIL NESTE SIDE [1.] Begrepene
reduksjonisme og holisme vil bli definert nedenfor, del I,2.
[2.] Sentralinstituttet
ble dannet i 1972 av fysioterapeutene Helga Hansson, Liv Røthe og Berit
Heir Bunkan som et svar på behovet for en mer strukturert kursvirksomhet
i psykomotorisk behandling (Bunkan 1982b, s. 27).
[3.] Bunkan
1982b.
[4.] Thornquist
1986.
[5.] Øvreberg/Andersen
1989.
[6.] New
Age vil bli presentert i del I,10.
[7.] Mer
om dette i forbindelse med behandlingen av Thomas Kuhn og New Age nedenfor (del
I,9).
[8.] Bullock
1986, s 530.
[9.]
"The chemistry of despair". The Economist, 6. juni 1990. Jfr Atkinson 1985, s.
36f; Haugsgjerd 1990, s. 97.
[10.] Bullock
1986, s. 288.
[11.] Holisme
og kreft, se f.eks. Liedén 1986, s. 92ff.
[12.] I
praksis forekommer reduksjonisme eller holisme sjelden i rendyrket form. De
logiske problemene knyttet til disse tankemodellene er svært kompliserte.
For en drøfting av det utilfredstillende i å gjøre
reduksjonisme og holisme til absolutte motsetninger, se f.eks. Hofstadter 1979,
s. 312. En mer skjønnlitterær behandling av problemene finnes i
Robert Pirsigs bok
Zen
and the Art of Motorcycle Maintenance
(Pirsig 1974).
[13.] Ludtke
1990.
[14.] Bjørk/Kraus
1990. Artikkelen behandler arbeidet til den britiske terapeuten Matthew Manning.
[15.] Se
f.eks. presentasjonen av New Age nedenfor. I Newsweek 7/11 1988 finnes en
lengre artikkelserie som behandler tilsvarende forskning (Gelman 1988, s.
40-46). I Norge har vi nå fått et eget populærvitenskapelig
tidsskrift om alternativ medisin: Holon. Se også Liedén 1986.
[16.] Begrepene
"fordommer" og "livsverden" er her brukt i den hermeneutiske betydning av ordene.
[17.] Thomstad
1983.
[18.] Aadel
Bülow-Hansen til oppgaveskriveren i intervju den 7/11 1989. I det
følgende vil jeg referere til denne samtalen som "intervju".
[19.] Bunkan/Thaulow
1971.
[20.] Bunkan/Thaulow
1971, s. 4. Ifølge Bülow-Hansen gikk massøsene snart over
til å kalle seg sykegymnaster, p.g.a. forvekslingen med
massasjeinstitutter av en noe mindre seriøs art. Idag er den offisielle
yrkesbetegnelsen fysioterapeut.
[21.] Bülow-Hansen
1980, s. 15.
[22.] Bunkan/Thaulow
1971, s. 4.
Aschehoug
og Gyldendals Store Norske Leksikon.
[23.] Bülow-Hansen,
intervju.
[24.] Historien
om denne pasienten er dels basert på hva Bülow-Hansen har fortalt
oppgaveskriveren, dels på hva hun forteller i Øvreberg/Andersen
1989, s. 3 - 4.
[25.] Om
armnevroser kontra yrkesmyalgier, se TB 1948a.
[26.] Thomstad
1986b.
[27.] Bunkan/Thaulow
1971, s. 6.
[28.] Bülow-Hansen,
intervju. Se også Bunkan/Thaulow 1971, s. 8.
[29.] Denstad
1978b, s. 469.
[30.] For
en innføring i psykomotorisk behandling, se: Thornquist/Bunkan 1986,
Øvreberg/Andersen 1989, Bunkan/Radøy/Thornquist 1982. I denne
oppgaven støtter jeg meg videre til samtale med Aadel Bülow-Hansen.
Eventuelle feil eller misoppfatninger må naturligvis tilskrives
oppgaveskriveren.
[31.] Denstad
1978b, s 469.
[32.] Øvreberg/Andersen
1989, s. 7. Se også Bülow-Hansen 1980, s. 19.
[33.] Øvreberg/Andersen
1989, s. 7.
[34.] Anamnese:
Den del av sykehistorien som skyldes opplysninger fra pasienten selv (eller fra
pasientens omgivelser).
[35.] Funksjoner
tilknyttet det autonome nervesystem, se del III,4.
[36.] Thornquist/Bunkan
1986, s. 37.
[37.] Øvreberg/Andersen
1989, s. 20. Braatøy og respirasjon, se f.eks. TB 1947c, s. 381f, 400.
Braatøy og "bremsing", se f.eks. TB 1947c, s. 418.
[38.] Jfr.
TB 1948a, s. 926.
[39.] Øvreberg/Andersen
1986, s. 20.
[40.] Thornquist/Bunkan
1986, s. 28.
[41.] Myalgia:
muskelsmerte; Myoser: muskelinfiltrasjoner eller "knuter", "myositis:
inflamation of a voluntary muscle." (Dorland's 1974, s. 1013.)
[42.] TB
1948a, s. 972. Legg merke til at dette er skrevet etter at samarbeidet mellom
Braatøy og Bülow-Hansen tok til.
[43.] Bülow-Hansen
1980, s. 17f.
[44.] Bülow-Hansen,
intervju.
[45.] Thornquist/Bunkan
1986, s. 95.
[46.] Øvreberg/Andersen
1989, s. 86.
[47.] Thornquist
1986, s. 12.
[48.] Thornquist
1986, s. 12.
[49.] Thornquist
1986, s. 13.
[50.] Olsen
1990, s. 4; Capra 1982, s. 118.
[51.] Jfr.
Stuart F. Spickers innledning til Spicker 1970, s. 9: "It is simply one of the
ironies of the history of European philosophy that Descartes is not a
'Cartesian'."
[52.] Se
f.eks. Strømholm 1979; Strømholm 1984; Kuhn 1970, s. 41f; Capra
1982, s. 37 - 62.
[53.] Newton
1687, Pricipia, s. xvii.
[54.] Se
Kjørup 1985, s. 93ff, Schultz/Schultz 1987, s. 28.
[55.] Kjørup
1985, s. 100.
[56.] Ellenberger
1970, s. 227.
[57.] Mason
1962, s. 169; Copleston 1985, IV, s. 124; Aarnes 1982, s. 68: Schultz/Schultz
1987, s. 21 - 28.
[58.] Mason
1962, s. 172f. Jfr. Copleston 1985 IV, s. 8f.
[59.] Om
Descartes og "the clockwork universe", se Maurice/Mayr 1980, s. 3, 5, 235.
[60.] Discourse
de la Méthode, del 5, Descartes 1942, s. 88f.
[61.] Schultz/Schultz
1987, s. 17 - 21, 24 - 28; Copleston 1985, IV, s. 135 - 138; Aarnes 1982, s.
72; Spicker 1970, s. 17. Descartes viser til Harvey i Discourse de la
Méthode, del 5, Descartes 1942, s. 82.
[62.] Se
f.eks. Copleston 1985, IV, s. 119ff.
[63.] Om
forskjellige forestillinger om sjelen, især den aristoteliske, se
Lawson-Tancred 1986.
[64.] Discourse
de la Méthode, del 5, Descartes 1942, s. 42ff.
[65.] Aarnes
1982, s. 71. Om resonnementet som leder frem til ideen "Om de legemlige tings
eksistens og den virkelige forskjell mellom legeme og sjel", se Meditasjoner
over den første filosofi, i hvilke Guds eksistens og den menneskelige
sjels atskilthet fra legemet påvises, "Sjette meditasjon", Descartes
1980, s. 64ff.
[66.] Discourse
de la Méthode
,
del 5, Descartes 1942, s. 93.
[67.] Men
dette synet ble ikke helt dominerende før mot slutten av forrige
århundre.
[68.] De
la Mettrie:
L'homme
machine
(Man a machine), 1748. Her sitert etter et utvalg i Spicker 1970, s. 84.
[69.] Se
f.eks. Kjørup 1985.
[70.] Les
f.eks. et norsk populærvitenskapelig magasin som Illustrert Vitenskap.
[71.] Se
f.eks. Lakatos/Musgrave 1972; Kjørup 1985; Gregersen/Køppe 1985;
Baune 1986.
[72.] Kuhn
1970. For en kort fremstilling av Kuhn, se Kjørup 1985, s. 138ff.
[73.] Kuhn
1970, s 176. Jfr. forholdet mellom "fagområde" og "fagmiljø"
ovenfor.
[74.]
Kuhn
1970, s VIII.
[75.] Kuhn
1970, s 136 -137, jfr. s 43.
[76.] Jfr.
Kjørup 1985, s. 141.
[77.] Kuhn
1970, s 166.
[78.] Kuhn
1970, s 37.
[79.] Kuhn
1970, s 36 - 38.
[80.] Kuhn
1970, s 24, jfr, s 5, 52 og 77.
[81.] Kuhns
artikkel "Logic of Discovery or Psychology of Research?" i Lakatos &
Musgrave 1972, s 7. Kuhn 1970, s 48. Eksempler på paradigmeskifter, se
Kuhn 1970, s 56, 72ff, 69ff, 107ff o.a.
[82.] Kuhn
1970, s 13.
[83.] Jeg
bruker her New Age-begrepet slik det vanligvis brukes i norsk og europeisk
kulturdebatt. Fritjof Capra har visse motforestillinger mot å bruke det
på denne måten. Se Waage 1986, s 12 og Hartveit 1985.
Paradigmebegrepet er hentet fra Kuhn, se Ferguson 1985, s 26ff. Capra bruker
begrepet uten å referere til Kuhn. Capra 1985, s 11ff.
[84.] Slik
var det i hvert fall før årets ombygging (1990). Vi har nå
også fått et eget norsk tidsskrift for "alternativ livsstil": Maya.
[85.] At
fenomenet vekker interesse viser vel det faktum at bokhandelen for et par
år tilbake valgte å legge ned psykologi/psykiatri-avdelingen,
samtidig med at man utvidet New age-avdelingen med adskillige hyllemetre.
[86.] Capra
1985, første utgave 1982; Ferguson 1985, første utgave 1982. I
Norge har Erik Dammans bok Bak tid og rom vakt mest oppmerksomhet. Han skriver
lite om holistisk medisin, men han har med en skildring av miljøet rundt
Ferguson, Damman 1987, s. 234ff.
[87.] Ferguson
1985 s 30f.
[88.] Capra
1985, s 31.
[89.] Tar
vi med "the personal paradigm shifts" (Ferguson 1985, s 31), enkeltmenneskets
sprang over i det nye verdensbilde gjennom meditasjon, kroppsterapi etc., som
det laveste nivå, har vi tre typer paradigmeskifter.
[90.] Dette
er mine uttrykk, ikke Kuhn eller Capras.
[91.] Capra
1985, s 118. Jfr. s 352. Capra om Descartes: s. 138. Se også Capra
1988, Uncommon Wisdom, s. 157 - 218.
[92.] Capra
1985, s 118f.
[93.] Capra
1985, s 286.
[94.] Capra
1985, s. 369. Mer om holistisk medisin: se Liedén 1986.
[95.] Capra
1985, s 380 - 382.
[96.] Capra
1985, s. 380.
[97.] Capra
1985, s. 381. Reich vil bli nærmere behandlet senere i oppgaven.
[98.] Olsen
1990.
[99.] Bredden
i boken illustreres godt ved å påpeke at den også tar for seg
shamanisme, blomsterterapi og terapi for behandling av traumer fra tidligere liv.
[100.] Jfr.
Groth 1974, s. 174.
[101.] TB
1947c. "Men allerede under krigen var han altså fullt engasjert i det som
han ubetinget anså som sitt hovedverk: De nervøse sinn." Sigrid
Braatøy til oppgaveskriveren.
[102.] TB
1941a.
[103.] Det
kan derfor lett bli noe misvisende når Gudrun Øvreberg og Tom
Andersen kaller sin bok om metoden for Aadel Bülow-Hansen's fysioterapi,
selv om man kanskje velvillig kan tolke tittelen som "Psykomotorisk behandling,
slik den blir praktisert av BÜlow-Hansen." (Øvreberg/Andersen 1989)
Jfr. Thomstad 1986b.
|
Presentasjon ved Per Koch. Sist oppdatert 24. februar 1999. © 1999 Per Koch, Oslo. For mer informasjon: send epost til Per Koch per.koch@aviana.com . Disse sidene er designet og kodet av Per Koch på en Apple Macintosh og vises best i Netscape 3.0 eller 4.0. |