Innledning Innholdsfortegnelse Forord Del I: Psykomotorisk fysioterapi, holisme og paradigmeskifter Del II: Trygve Braatøy, liv og samtid Del III: Trygve Braatøy,idéhistorisk bakgrunn Del IV: Trygve Braatøy og det nye menneskebilde Bibliografi Litteratur Last ned PDF av oppgaven.
aviana.com Pandia søkeverktøy |
DEL IV: TRYGVE BRAATØY OG DET NYE MENNESKEBILDE1. FØRST EN OPPSUMMERING .I
henhold til det som er sagt så langt står vi altså ovenfor
følgende forhold:
1.
Jeg har hevdet at det finnes noe jeg har kalt "tradisjonell naturvitenskap"
eller "reduksjonistisk-mekanistisk vitenskap". Jeg har ført denne
tilbake til Descartes, Newton og Galilei og det mekanistiske verdensbilde og
påstår videre at denne form for tenkning - med en god del
variasjoner naturligvis - har funnet filosofisk form i positivismen. Hvis vi i
likhet med endel
New
Age
-tenkere
og andre tøyer paradigme-begrepet en smule, kan vi si at vi har med et
naturvitenskapelig
over-paradigme
å gjøre.
[287]
Dette over-paradigmet kjennetegnes ved en reduksjonistisk metode som blant
annet krever målbare observasjoner og en metafysikk eller ontologi som
hevder at det eneste virkelige er materie og bevegelse. Når man så
oppgir Descartes'
res
cogitans
,
må også hele mennesket, kropp og psyke, forklares etter disse
prinsipper. Slik
blir
under-paradigmene
medisin, fysiologi, fysioterapi etc., det vil si de delene av naturvitenskapen
som beskjeftiger seg med mennesket, også preget av et mekanistisk
verdensbilde.
2.
I håp om å kaste lys over opphavet til psykomotorisk behandling (og
derigjennom også over endel av vår tids holistiske medisin), har
jeg i del II og III presentert Braatøys liv og samtid, skrifter og
inspirasjonskilder. Og ganske riktig: Vi finner igjen holistiske trekk i den
tenkning som preger Trygve Braatøy. Jeg har for eksempel i forbindelse
med oppgavens del II, Braatøys biografi, understreket Braatøys
sterke sosiologiske orientering. Han hevder at man ikke kan se sykdom isolert
fra samfunnet rundt pasienten, det være seg det terapeutiske samfunn
(klinikken), familien eller samfunnsstrukturen som helhet. Dette tilsvarer det
jeg har kalt holismens sosiologiske dimensjon (ovenfor del I,2). Denne
sosiologiske tilnærmingen finner vi igjen hos den sterkt politisk
orienterte Wilhelm Reich som vi har sett øvet en sterk innflytelse
på Braatøy.
3.
Hos Reich finner vi dessuten også en holistisk forståelse av den
"psykosomatiske dimensjon", idet han ser på kroppen og psyken som en
enhet (ovenfor del III, 9). Dette er en menneskeforståelse også
Braatøy går inn for, blant annet gjennom psykomotorisk behandling.
Så langt burde altså alt ligge til rette for en forståelse av
Braatøy (og Reich) som pionerer i kampen for et nytt og radikalt
forskjellig paradigme.
4.
Bildet er imidlertid på langt nær så enkelt. Braatøys
argumentasjon har nemlig en stor del av sitt grunnlag i sterkt
reduksjonistisk-mekanistiske disipliner som nevrofysiologi og behaviorisme.
Disse representerer jo på mange måter selve antitesen til
holistisk medisin.
2. INNVENDING: BRAATØY ER IKKE HOLISTNoen
ville kanskje finne det fristende å gå til den motsatte ytterlighet
og gjøre et stort poeng ut av dette: En forsker som til de grader
baserer sin argumentasjon på reduksjonistisk-mekanistiske teorier kan
ikke kalles holist. Hvis store deler av dagens holistiske medisin har lignende
røtter, kan vi følgelig avsløre denne "moten" som en
gigantisk bløff. Et viktig argument i denne sammenheng vil i så
fall være at Braatøy jo aldri kaller seg holist, og at han
dessuten på ingen måte ser seg som en eksponent for en "alternativ
medisin", slik dette begrepet brukes i dag.
Til
disse resonnementene vil jeg komme med følgende innvendinger:
Braatøy kaller seg ikke holist, det er riktig. I den litteraturen som
ligger til grunn for denne oppgaven finner jeg ikke begrepet holisme i bruk
før mot slutten av 1950-tallet, først etter Braatøys
død.
[288]
Når jeg så allikevel bruker termen om Braatøy så er
det naturligvis ikke i den ideologiske betydning av ordet. Capra er
erklært holist også ideologisk, slik Reich var marxist og Watson
behaviourist. Bruker jeg termen "holisme" om Braatøy er dette derimot
rent klassifikasjonsmessig. Slik er det for eksempel også riktig
språkbruk å kalle Spinozas filosofi for holistisk, selv om han selv
ikke kjente til termen.
Å
hevde at Braatøy ikke er holist fordi han argumenterer ut fra
reduksjonistiske teorier vil være å gå inn for en form for
idéhistorisk reduksjonisme: En tenker kan ikke utvikle teorier som
omfatter noe mer enn det han eller hun henter fra sine inspirasjonskilder.
Dette er åpenbart ikke riktig. Nytenkning må også kunne
forstås som et resultat av at man kombinerer gammel kunnskap på en
ny og annerledes måte. Braatøy henter dessuten forbildet til en
brobygging mellom psykoanalysens psykiske rom og nevrofysiologiens fysiske rom
hos blant andre den yngre Freud og Reich.
Samtidig
er det imidlertid klart at Braatøys form for holistisk monisme
ikke
er basert på et menneskebilde der den psykiske siden sidestilles med den
fysiske, slik som hos for eksempel Spinoza.
Baruch
de Spinoza (1632 - 1677) hevder i Etikken at -
(...)ideen av legemet og legemet, dvs. sjelen [ånden] og legemet, er ett og samme individ, som snart forståes under tenkningens, snart under utstrekningens attributt. [289] Hos
Spinoza har naturen (dvs. den eneste substans eller Gud) et uendelig antall
attributter, som hver uttrykker og representerer Gud på sin måte.
[290]
Mennesket har adgang til to av disse: tenkningens attributt og utstrekningens
attributt. Disse to er altså likeverdige; den ene kan ikke reduseres til
den andre. Jeg vil her kalle dette synspunktet for
radikal
holisme
. Hos
Braatøy, derimot, skal det psykiske rom (jfr. "tenkningens attributt")
forstås som en funksjon av det fysiske rom ("utstrekningens attributt").
Det er bare slik man kan forstå interaksjonen mellom kropp og psyke om
man vil følge Braatøys tankegang. I så måte er
Braatøys holistiske monisme åpenbart et barn av den
materialistiske monismen man finner i tradisjonell naturvitenskap. I mangel av
et bedre uttrykk foreslår jeg at vi kaller denne formen for
moderat
holisme
.
Det er da også vanskelig å finne forbindelseslinjer mellom Spinoza
og Braatøy.
[291] Braatøys
holisme er altså en annen form for holisme enn den vi finner hos Spinoza,
eller for den saks skyld hos en
New
Age
-forfatter
som Fritjof Capra. Capra tar utgangspunkt i den engelsk-amerikanske
sosialantropologen Gregory Batesons forestilling om
mind
som et system eller en sekvens av elementer som påvirker hverandre
gjensidig (ovenfor del I,10). En må her være oppmerksom på at
mind
hos Bateson omfatter langt mer enn bare tenkningen eller psyken.
Mønsteret, organiseringen eller strukturen i fenomener så
forskjellige som formen på et sneglehus og biologisk evolusjon er f.eks.
også former for mind.
[292]
From the systems point of view, life is not a substance or force, and mind is not an entity interacting with matter. Both life and mind are manifestations of the same set of systemic properties, a set of processes that represent the dynamics of self-organisation. (...) Mind and matter no longer appear to belong to two fundamentally separate categories, as Descartes believed, but can be seen to represent merely different aspects of the same universal process. (Capra i The turning point, min utheving) [293] Det
er ikke min mening her å avvise en slik radikal holisme som ufruktbar -
Gregory Batesons bok er uhyre interessant lesning - men jeg vil vise at
holistisk medisin ikke behøver å bygge på et slik "likeverd"
mellom soma og psyke. Gjennom presentasjonen av Braatøy mener jeg
å ha vist at holisme godt kan vokse ut av Newtons og Descartes
mekanistiske verdensbilde, og at i hvert fall deler av det som idag kalles
holistisk medisin faktisk har gjort akkurat det.
[294]
3. DET PROBLEMATISKE PARADIGMESKIFTETI
oppgavens del III,7, hvor jeg argumenterer for at Braatøy må kunne
kalles holist på tross av den reduksjonistiske bakgrunnen, gjengis et
sitat der Braatøy gjør den yngre Freud til grunnleggeren av en ny
psykosomatisk tradisjon:
Han [Freud] betegner forsåvidt innenfor medisinen og biologien det avgjørende brudd med, eller bedre, en avgjørende utvidelse av den Harveyske tradisjon. Altså:
Først antyder Braatøy at den psykosomatisk orienterte Freud (og
dermed også ham selv) skal representere et avgjørende brudd med
det reduksjonistisk-mekanistiske naturvitenskapelige paradigme ("den Harveyske
tradisjon"). Dette ville harmonere med Capras håp om et paradigmeskifte.
Men Braatøy tar seg i det; Freud står i stedet for en
"avgjørende utvidelse" av det gamle paradigme. Nå mener jeg ikke
at man alltid skal akseptere Braatøys tolkning av samtiden, men i dette
tilfelle avspeiler det godt det jeg har påstått ovenfor:
Braatøys holisme er utviklet
innenfor
det gamle paradigme, den representerer ikke et nytt i så måte.
Det
er viktig å understreke at Kuhn krever en
krise
som angår hele det gamle paradigmet som en nødvendig forutsetning
for at et nytt skal kunne ta over. Snart hundre år etter Freud og Breuers
Studien
über Hysterie
er det reduksjonistisk-mekanistiske paradigme fortsatt det dominerende i
moderne naturvitenskap som helhet og i medisinen spesielt. Genteknologiens
økende betydning er et godt eksempel på det. Den nevrofysiologiske
tradisjonen Freud opprinnelig tilhørte har utviklet seg videre helt opp
til vår tid, og behaviourismen og den eksperimentelle psykologi viser
dessuten at reduksjonismen står meget sterkt også innenfor
psykologien.
På
motsatt side av skillet mellom
res
extensa
og
res
cogitans
finner vi dessuten moderne språkfilosofi, strukturalisme og semiotikk,
hvor bevisstheten ikke lenger forstås som et psykisk rom, men som
språklige strukturer. Psykoanalytikere inspirert av denne retningen
avviser at psykoanalysen kan bli naturvitenskap og biologi. Jacques Lacan
avviser for eksempel at driftene har biologisk grunnlag. Psykoanalysen er for
ham en prosess som foregår i språket og ingen andre steder.
[295]
Samtidig har det cartesianske skillet fått nytt liv gjennom
datamaskinmetaforen: Den såkalte kognitive psykologi tar seg av den
mentale "programvaren", nevrobiologien behandler den fysiske "maskinvaren".
Inspirert av blant annet kybernetikk og informasjonsteori har da enkelte
redusert bevisstheten til logiske operasjoner som ikke kan reduseres til hva
hjernen, det vil si "computeren", materielt består av.
[296] Når
så Capra og Ferguson postulerer ett nytt altomfattende paradigmeskifte i
vår samtid er dette derfor mer et politisk standpunkt. Bøkene
må snarere betraktes som propaganda for et bestemt verdensbilde enn en
korrekt analyse av forholdene innenfor dagens naturvitenskap og samfunnsliv.
Tar
vi for oss Freuds psykoanalyse spesielt er vi imidlertid vitne til noe som
minner sterkt om et paradigmeskifte. Idet den eldre Freud (ikke den yngre,
psykosomatisk orienterte Freud nevnt ovenfor) i
praksis
river det psykiske rom løs fra det nevrofysiologiske grunnlaget, bryter
han egentlig radikalt med det gamle paradigme. Men dette bruddet er ikke en
nødvendig følge av en krise i den tids naturvitenskap som helhet.
Nevrofysiologien lever som sagt i beste velgående. Det er snarere snakk
om en mer isolert krise, idet Freud prøver å føye en
forståelse av psyken inn i det reduksjonistisk-mekanistiske paradigme.
Krisen oppstår fordi han ikke lykkes i dette, og Freud og hans tilhengere
må derfor
i
praksis
oppgi kravene som ligger i den "gamle" vitenskapen, eksempelvis kravet om
målbarhet og eksperimentell kontroll.
Om
vi nå velger å betrakte psykoanalysen som et nytt paradigme,
så kan dette langt på vei forklare hvorfor det er slikt et stort
gap mellom tradisjonell medisin og nevrofysiologisk basert psykiatri på
den ene siden og Freud og hans etterfølgere på den andre. Slik
mange innenfor den tradisjonelle medisin ser det driver ikke Freud med korrekt
vitenskap; han hører til et inkompatibelt paradigme. Braatøy
understreker det revolusjonære i Freuds vitenskap:
Freud's jump, from explaining symptoms on the basis of structural changes like other neurologists to understanding them as functions of earlier individual experiences, was a revolutionary jump for a physician. [297] Braatøys
ønske om å oppnå "en smuk harmoni mellom nevrofysiologisk
forskning og forskjellige psykoterapeutiske retninger"
[298]
må derfor ses på som et storstilt forsøk på å
bringe Freud tilbake i folden, det vil si å inkorporere psykoanalysen i
det allerede eksisterende naturvitenskapelige verdensbilde. Dette peker jo i
motsatt retning av Capras forsøk på å gjøre
bodywork-terapier
til et eksempel på et nytt paradigme.
Dette
er naturligvis en av de viktigste grunnene til at jeg ser med skeptisk på
Capras forsøk på å tolke all holistisk medisin som uttrykk
for "den nye tid". Jeg har ingen fullstendig oversikt over alle de
terapiretningene som omtales som "alternativ medisin", men en rekke av dem har
samme idéhistorisk bakgrunn som psykomotorisk fysioterapi. Dette betyr
at de har vokst ut av tradisjonell reduksjonistisk-mekanistisk tenkning.
Alexander
Lowens
bioenergetics
er for eksempel til forveksling lik psykomotorisk behandling. Lowen ble i
likhet med Braatøy tidlig opptatt av Edmund Jacobsons progressive
avspenning, og studerte senere under Wilhelm Reich i U.S.A. (1940 - 1945).
[299]
Lowens tanker har da naturlig nok også hatt en viss innflytelse i
miljøet rundt psykomotorisk fysioterapi.
[300]
Capra
omtaler for øvrig også Wilhelm Reich som en av paradigmeskiftets
pionérer.
[301]
Jeg antar derfor at den eneste grunnen til at ikke også psykomotorisk
behandling omtales som
New
Age
-terapi,
er at det finnes så lite skrevet om den på engelsk.
[302] Alt
dette betyr imidlertid ikke at en ikke kan forestille seg en alternativ medisin
som er basert på en mer radikal holisme, slik jeg definerte denne
ovenfor. Jeg påstår bare at svært mye av dagens holistiske
medisin ikke er det. Ønsker Capra og andre
New
Age'
ere
å arbeide for et slikt radikalt holistisk paradigme bør de derfor
ikke ta den mer moderate holismen vi finner i psykomotorisk behandling til
inntekt for et slikt paradigme, i hvert fall ikke uten forbehold.
Hvis
vi nå, om en hundre års tid, finner at "den nye tid" virkelig har
vunnet over det gamle cartesianske verdensbilde, så er det allikevel ikke
sikkert at en slik utvikling best forstås gjennom denne bruken av
paradigmebegrepet. Et paradigmeskifte krever en revolusjon, et radikalt brudd
med det gamle paradigmet; studiet av Braatøy viser derimot at holistisk
medisin like gjerne er et resultat av at det gamle paradigme maktet å
inkorporere det psykiske rom.
Det
er altså ikke snakk om et så radikalt brudd som det vi for eksempel
finner mellom den aristoteliske og den newtonske eller mellom den newtonske og
den einsteinske fysikk. Snarere ligner Braatøys arbeide på det
Kuhn kaller "mop-up work", det vil si et forsøk på å
føye et nytt fenomen inn i paradigmets gamle "boks".
[303]
Skal vi snakke om paradigmeskifte i denne sammenheng må vi derfor
forestille oss at det er evolusjonært, ikke revolusjonært. For at
Kuhns begrep ikke skal miste all pregnans foreslår jeg at vi lar
være å bruke paradigmebegrepet i en slik forbindelse.
4. PERSPEKTIVFORSKYVNING OG VITENSKAPELIG FORANDRINGDet
er likevel ikke så vanskelig å forstå at Capra og Ferguson
faller for fristelsen til å bruke paradigmebegrepet om den nye
holistiske tendensen innenfor medisinen. For den representerer tross alt noe
radikalt nytt innenfor denne tradisjonen. Nå tror jeg neppe vi kan
forklare denne nytenkningen ut fra naturvitenskapens egen forståelse av
vitenskapelig utvikling: Det vil si at den søkende forskeren udogmatisk
aksepterer ny erkjennelse, så lenge denne kan begrunnes ut ifra
vitenskapens eksakte metode, med etterprøvbare eksperimenter og
utvetydige observasjoner. Kuhn har åpenbart rett i å hevde at
vitenskapsmenn vanligvis er langt mer konservative enn som så. Like
fullt kan en radikal nytenker som Braatøy bruke dette paradigmets
selvforståelse, som han åpenbart tror på, som et mektig
argument til forsvar for sin egen holisme. Hele
De nervøse sinn
er derfor et inderlig forsøk på å overbevise skeptiske
kolleger om at det er mulig å forstå Freud utfra den eksakte
vitenskap, og at de derfor ikke burde være så skeptiske til en mer
helhetsorientert medisin. Tilsvarende går det en oppfordring til
dogmatiske psykoanalytikerne om ikke å være så engstelige for
å ta opp igjen det biologiske grunnlaget.
Skepsisen
var imidlertid stor. "Det tok 25 år før de begynte å ville
høre på oss," sier Bülow-Hansen.
[304]
I henhold til Thornquist møtte metoden sterk motstand i 1940 og
50-årene, og dette på tross av at den hadde sitt opphav innenfor
det etablerte miljø. "At pust og følelser gjensidig
påvirker hverandre, var en fullstendig ny erkjennelse for de fleste,"
skriver hun.
[305]
De artiklene som er sitert tidlig i denne oppgaven (del I,3) viser jo at mange
ser på et lignende menneskebilde som en nyhet idag, mer enn tredve
år etter debatten om psykomotorisk behandling i Norge.
Det
er med andre ord noe ved Braatøys menneskebilde som svært mange av
hans samtidige (og vår tid) ikke maktet å akseptere, og jeg har i
denne oppgaven hevdet at dette er det holistiske elementet. Vi trenger derfor
et begrep som kan brukes ved forklaring av endringer
innenfor
et paradigme. Jeg vil foreslå at det dreier seg om noe jeg vil kalle et
perspektivskifte. Braatøy
betrakter de samme data fra en annen synsvinkel enn det som er vanlig innenfor
paradigmet, men som
formelt
sett
ikke bryter med det naturvitenskapelige over-paradigmets spilleregler. Det er
dette som gjør at ideene møter så sterk motstand. Et
perspektivskifte betegner derfor erkjennelsesteoretiske endringer
innenfor
et
bestemt paradigme, endringer som følger forsøk på å
inkorporere ny og kontroversiell kunnskap.
5. INNVENDING TIL FORSVAR FOR PARADIGMEMODELLENNå
kan nok en påpasselig
New
Age'
er
med en viss rett protestere mot min avvisning av hans eller hennes bruk av
paradigmemodellen. Han eller hun kan hevde at jeg i en overdreven
forenklingstrang glemmer skillet mellom over-paradigmet og de enkelte
under-paradigmer, det vil si de enkelte fagområders paradigmer. Slik er
det riktig at Braatøys tankegang passer inn i overparadigmet, det
reduksjonistisk-mekanistiske eller "Newtonsk-cartesianske" verdensbilde. Den
passer imidlertid ikke inn i det isolerte fagområdets eller
fagmiljøets paradigme, det vil si
det
medisinske paradigme
i den grad vi lar dette omfatte fysiologi og psykiatri. Han eller hun kan
endog finne støtte for en slik tolkning hos Kuhn, selv om jeg må
understreke at Kuhn ikke er klar eller konsekvent i sin fremstilling av to
ordener eller nivåer av paradigmer.
[306] Kuhn
understreker nemlig at vi, når vi studerer en periode med
normalvitenskap
i et fagområde, må skille mellom reglene som tilhører et
paradigme, reglene for hvordan man legger det vitenskapelige puslespill om en
vil,
[307]
og selve
paradigmene
i det bestemte fagområdet. Kuhn bruker dessverre ordet paradigme i en
litt annen betydning enn det han gjør ellers her. Dette gjør det
hele en smule forvirrende. Her står nemlig paradigmene (i flertall) for
de forbilder og eksempler vitenskapsmannen skal følge i sitt arbeide, og
bare det. Paradigme er her ikke en term for hele fagfeltet eller en hel epoke.
[308]
Kuhn
presenterer denne versjonen av paradigmebegrepet på følgende
måte i
The
Structure of Scientific Revolutions:
Close historical investigation of a given speciality at a given time discloses a set of recurrent and quasistandard illustrations of various theories in their conseptual, observational, and instrumental applications. These are the community's paradigms, revealed in textbooks, lectures, and laboratory exercises. By studying them and by practicing with them, the members of the corresponding community learn their trade. [309] Forskerne
er imidlertid ikke like opptatt av å definere
reglene
eller det teoretiske byggverket som ligger bak denne praksisen. Denne
bevisstløsheten dekker ofte over selvmotsigelser i forskningen, men gir
også vitenskapsmennene spillerom ved at de slipper å kontinuerlig
definere sitt fagområde.
They [the scientists] can (...) agree in their identification of a paradigm without agreeing on, or even attempting to produce, a full interpretation or rationalization of it. (...) Indeed, the existence of a paradigm need not even imply that any full set of rules exists. [310] Med
andre ord: Vitenskapsmannen bruker det han har lært gjennom utdannelse og
lesning som
modeller
eller
mønster
for sin egen forskning. Han eller hun behøver ikke ha noen fullstendig
oversikt over et eventuelt teoretisk grunnlag eller koherent regelsett som
ligger bak denne forskningen.
I
forbindelse med denne oppgavens problemstilling kan vi derfor si at det i
fagmiljøet knyttet til det medisinske (under-)paradigme på
Braatøys tid ikke fantes noen ferdig formulert enighet om et utvetydig
og sammenhengende regelsett. Riktignok kunne Braatøy appellere til det
teoretiske rammeverket eller reglene i det naturvitenskapelige over-paradigme.
Dette er medisinen tross alt er en del av. Dette betyr imidlertid lite sett i
forhold til det faktum at Braatøy bryter med den fremgangsmåten
forskning og helsestell vanligvis fulgte i dette miljøet.
Braatøys terapi følger ikke mønsteret eller
paradigmene
for god forskning og tradisjonell medisinsk behandling. Det fantes nemlig
svært få eller ingen anerkjente eksempler på forskning der
man så psyke og soma under ett, og dessuten tilsvarende få
eksempler på en helhetsorientert psykoterapi.
Tilsvarende
hadde også tilhengerne av det psykoanalytiske paradigmet beveget seg bort
fra den yngre Freud Braatøy støtter seg til. Deres paradigmer
eller forskningsmønster krevde derfor mer og mer en rent verbal terapi
og forskningsmetoder som så bort fra det kroppslige.
Slik
kan en til en viss grad forsvare en påstand om at Braatøys
perspektivskifte
representerer
et revolusjonært brudd med det medisinske paradigme (såvel som det
psykoanalytiske), og at denne formen for holistisk terapi representerer et nytt
under-paradigme innenfor det medisinske fagområdet.
Min
kritikk av Capras bruk av paradigmemodellen holder etter min mening allikevel
stand, fordi dette eventuelt nye holistiske under-paradigmet innenfor medisinen
fremdeles følger spillereglene til det reduksjonistisk-mekanistiske
naturvitenskapelige over-paradigmet. Capras poeng er jo at denne holistiske
revolusjonen skal omfatte all vitenskap (over-paradigmet), inklusive hans egen
teoretiske fysikk, og dessuten at all holistisk medisin er en del av en radikal
holisme, ikke det jeg har kalt moderat holisme ovenfor. Jeg mener å ha
vist at det er lite belegg for en slik fremstilling.
Dette
gjelder dessuten også selv om vi tar med i betraktning at forskere og
tenkere ofte er opphav til paradigmer de selv ville ha tatt avstand fra. Vi
finner for eksempel okkulte tendenser i retning av mystikk, magi og alkymi hos
Newton, tendenser som peker i en annen retning enn dagens
reduksjonistisk-mekanistiske verdensbilde.
[311]
Slik kan jeg naturligvis ikke utelukke at Braatøys tankegang en vakker
dag vil bli sett på som medvirkende til et nytt radikalt holistisk
over-paradigme. Denne formen for fremtidsspekulasjoner ligger imidlertid etter
min mening utenfor idéhistoriens og den samtidsorienterte
samfunnsvitenskapens virkefelt.
6. NYTENKNINGENS MULIGHETBraatøys
psykiatri blir altså radikal fordi den vil inkorporere Freuds radikale
nytenkning i det etablerte paradigme. De idéhistoriske forutsetningene
for dette er allerede gitt. Til sist vil jeg nå meget kort komme med noe
betraktninger over hvordan det var mulig for Braatøy å utvikle og
presentere et slikt perspektivskifte uten å bli støtt ut av
fagmiljøet.
En
av de viktigste begrensninger ved Thomas Kuhns paradigmeteori er at han ikke
makter å bringe inn den innflytelse den utenomvitenskapelige delen av
forskerens liv har. Krisen i et gitt paradigme forklares i all hovedsak ut
ifra de prosessene som foregår
innenfor
fagområdet og fagmiljøet.
[312]
Ønsker
vi imidlertid å forklare hvordan noen i det hele tatt makter å
tenke annerledes, det være seg gjennom perspektivskifter eller
paradigmeskifter, må vi se på den innflytelse kulturen
utenfor
vitenskapsgrenen
har.
[313]
Utfra en hermeneutisk tankegang kan vi hevde at all erkjennelse og all evne
til nytenkning er avhengig av det enkelte menneskes livsverden, det vil si
summen av de erfaringer og de kunnskaper vedkommende har fått gjennom
livet, og til denne livsverdenen hører i forskerens tilfelle ikke bare
naturvitenskapelig kunnskap. Hvis det er riktig at Braatøy
representerer et perspektivskifte (eller paradigmeskifte) innenfor det
tradisjonelle naturvitenskapelige paradigme og hvis vi ønsker å
kartlegge hvordan dette er mulig, må vi altså også se
på Braatøys liv og hans samtid. Dette er grunnen til at jeg gikk
såpass grundig inn på Braatøys biografi i del II.
Jeg
vil her anta at utenomvitenskapelig tenkning lettest får innflytelse i
førparadigmatiske og revolusjonære perioder, det vil si i de
periodene hvor forskerne er i ferd med å omformulere det teoretiske
grunnlaget for fagområdet. Forskerne vil da lete etter nye
mønster og modeller for sin virkelighetsforståelse og finner slike
i andre fagområder, i kunst, filosofi og religion. Umiddelbart
gjør de nok dette i håp om å finne modeller som kan brukes
til å redde paradigmet. Lykkes de ikke i dette, gjør selve
paradigmeskiftet det langt lettere å bruke utenomvitenskapelig kunnskap
og utenomvitenskapelige paradigmer i utformingen av et nytt.
Freuds
krise bestod som sagt i at han ikke maktet å forene nevrofysiologien med
psykologien. Slik ser vi da også at Freud griper til modeller fra
områder som står utenfor det mekanistisk-reduksjonistiske
vitenskapelige paradigme, blant annet i den mer idealistisk romantiske
psykiatrien og filosofien vi finner i første halvdel av forrige
århundre (Carl Gustav Carus, Eduard von Hartmann, Schopenhauer), i den
delen av filosofien som radikalt gikk inn for å avsløre selvbedrag
og fordommer (Nietzsche, Marx) og i skjønnlitteraturen (Ibsen, Goethe,
Schiller).
[314]
Tilsvarende har vi sett hvordan marxismen kom til å vende en del
psykoanalytikere i blant annet Berlin og Oslo i retning av en mer sosiologisk
forståelse av psykiske lidelser. Selv om Braatøy ikke kan kalles
marxist, er han allikevel påvirket av de samme
idéstrømningene.
Hovedpoenget
mitt her er imidlertid ikke å vise at idéer fra andre
fagområder har blitt føyd inn i Braatøys menneskebilde.
Slik jeg ser det, er det mer interessant å avgjøre i hvilken grad
de utenomvitenskapelige delene av hans livsverden gir rom for nytenkning. Det
er for eksempel rimelig å anta at et menneske som politisk og kulturelt
står i opposisjon til samfunnsautoriteter, det være seg foreldre,
lærere, professorer, politikere eller kunstnere, også vil ha
lettere for å stille seg kritisk til autoriteter innenfor det snevrere
fagområdet.
Braatøys
faglige radikalisme er lettere å forstå når vi har i minnet
at psykoanalysen var knyttet til Marx og kontroversiell kulturradikalisme i
Norge i mellomkrigstiden, og at han dessuten, som han sier, kommer fra en
kulturell bakgrunn der det er naturlig å "bøye seg for argumenter".
En
mann med et så bredt kulturelt og historisk interessefelt som
Braatøy vil dessuten i større grad kunne være åpen
for alternative synspunkter, ettersom han er vant til å akseptere
verdien av utenomvitenskapelig kunnskap.
Så
tidlig som i 1927 skriver Braatøy:
Den moderne naturvidenskapsmand er monist enten han vet det eller ikke. For ham er grenserne mellem de forskjellige videnskaber helt vilkårlige og det som rummes innenfor de enkelte definitioner er i utpreget grad foreløbige "arbitraire conventioner". - Biologen henter oplysninger hos kemikeren og gir ham nye opgaver. Fysiologen får data av anatomen og psykologen av fysiologen. Sociologen og historikeren henter materiale hos psykologen og omvendt. [315] I
dag vil vi nok mer legge vekt på fragmenteringen og spesialiseringen av
vitenskap og kulturliv, men som et vitenskapsideologisk manifest rimer sitatet
godt med Braatøys skrifter for øvrig. Bøkene hans er
fulle av illustrerende sitater og anekdoter fra litteratur og filosofi.
Braatøy
skrev dessuten en rekke artikler og essays om politiske og kulturelle emner,
samt litterære analyser av diktere som Knut Hamsun, Arthur Koestler,
Arnulf Øverland, William Faulkner, Sigurd Hoel og Aksel Sandemose.
[316]
Blant hans nærmeste venner finner vi foruten Øverland og Hoel
også diktere som Gunnar Larsen, Paul Gjesdahl og Johan Borgen, og han var
ellers også selv medlem av forfatterforeningen.
[317]
Dermed
vil jeg imidlertid ikke ha sagt at man kan trekke generelle
idéhistoriske konklusjoner av slike observasjoner. Det er neppe noen
nødvendig
sammenheng mellom en stor livsverden og evne til nytenkning.
Ved
å trekke inn utenomvitenskapelig tenkning har jeg imidlertid ikke
forklart hvorfor Braatøy kunne tillate seg slike "sidesprang" som
å trekke psykoanalysen inn i somatisk orientert psykiatri. Som Kuhn har
vist utøver fagmiljøene stor motstand mot en nytenkning som er
så radikal at den krever paradigmeskifter. Jeg har her vist at selv en
mindre omfattende endring, det perspektivskifte Braatøy stod for,
også møtte stor skepsis. Reich, som kom med lignende modeller,
ble regnet for useriøs i psykoanalytiske kretser lenge før han
kom med sin mer ekstreme orgon-religion. Ferenczi ble støtt ut av det
gode selskap for en terapi som var langt mindre "aktiv" enn Braatøys.
Jeg vil understreke at selv om det medisinske fagmiljø i Norge som
helhet må ses på som konservativt, fantes det en rekke
innflytelsesrike personer som var åpne for nytenkningen fra Europa.
Braatøy er ikke den eneste embetsmannssønn med bredt
interessefelt. Dr. Ragnar Vogt, Braatøys overordnede på Vinderen,
hadde som sagt presentert Freud i Norge så tidlig som i 1905 (ovenfor,
del II, 3 og 5). Haakon Sæthre, Braatøys forgjenger som overlege
ved Ullevål, var heller ingen konservativ eller sneversynt medisiner.
Nevrologen Sæthre var i likhet med Braatøy en ivrig samler av
bøker, skjønnlitteratur og kulturhistorie inklusive, han hadde
venner blant språkforskere, teologer og humanister, og han var, ikke
minst, sterkt opptatt av Freud og psykoanalysen. Sæthre samarbeidet
dessuten en tid med professor i psykologi, Harald Schjelderup, som igjen var en
av de fremste eksponentene for både Freud og Reich i Norge (ovenfor, del
II,3).
[318] Braatøy
stod altså ikke uten støtte i fagmiljøet i sin
forståelse av Freud og medisinen. Det faktum at han ble overlege
på Ullevål viser jo også at han på mange måter
var en
insider.
Dette forklarer igjen hvorfor en holistisk terapiform som psykomotorisk
fysioterapi kunne vokse ut av det etablerte miljøet på
Ullevål sykehus. Bülow-Hansen forteller at det var nok av
motstandere av den nye tenkemåten: "De syntes jo jeg var
håpløs da jeg begynte å snakke om det," forteller hun, "men
med den posisjon han [Braatøy] hadde som lege, var det liksom ingen som
kunne røre ham."
[319]
Dette, sammen med hans utvilsomt store faglige dyktighet, var nok også
noe av grunnen til at han ble så godt mottatt i det psykoanalytiske
miljøet i Topeka.
7. TIL SISTPå
mange måter betrakter jeg altså Braatøys holisme og
psykomotorisk behandling som resultatet av noe som ligner på en
hegeliansk triade. Utgangspunktet er dem materialistiske monismen vi finner i
den positivistiske medisinen mot slutten av forrige århundre. Antitesen
blir det nye psykoanalytiske paradigme, der psykiske lidelser blir forklart ut
fra det psykiske rom alene. Braatøy presenterer så et forslag til
syntese av disse to, idet psykoanalysens forståelse føyes inn i
det gamle monistiske verdensbilde. En slik sammensmelting må naturligvis
få følger for det menneskebildet naturvitenskapen presenterer, men
jeg holder altså fast på at denne forandringen ikke er så
stor at vi bør snakke om et paradigmeskifte.
Like
fullt utgjør denne formen for holisme en ganske omfattende endring av
det moderne menneskebilde. På en måte har derfor Capra og andre
New
Age
-forfattere
rett i å påpeke det radikale i denne tenkningen. Om den vil ende
opp som en del av ett nytt paradigme er der imidlertid alt for tidlig å
si noe sikkert om.
TIL TOPPEN AV SIDEN
|
Presentasjon ved Per Koch. Sist oppdatert 24. februar 1999. © 1999 Per Koch, Oslo. For mer informasjon: send epost til Per Koch per.koch@aviana.com . Disse sidene er designet og kodet av Per Koch på en Apple Macintosh og vises best i Netscape 3.0 eller 4.0. |