Innhold
|
FRANS AV SALES - TEOLOGISkrifterFrans
av Sales var en svært produktiv forfatter, og hans samlede verker rommes
i 27 bind.
[42]
Disse inneholder brev, prekener, pamfletter, andre små skrifter og flere
bøker.
Det
er bevart over to tusen brev, og man regner med at dette bare er en liten del
av de brevene han faktisk skrev. Disse brevene er spesielle i og med at de er
svært personlige. Hvert enkelt brev er tilpasset mottagerens situasjon.
En stor del av dem er skrevet som åndelig veiledning, og de er dermed
spennende kilder til Frans’ teologi.
Når
det gjelder prekenene, finnes de i to kategorier — de signerte og de
usignerte. De usignerte er skrevet ned av hans tilhørere, og de kan
dermed ikke regnes som helt pålitelige kilder.
Frans
var som nevnt en populær predikant og han var kjent for en fengende og
ukunstlet stil. Mange av hans kolleger benyttet anledninger der de prekte for
et stort publikum til å demonstrere sine ferdigheter i latin. Selv la
Frans alltid vekt på å formidle et klart budskap i forståelig
språkdrakt.
[43] Frans
av Sales er imidlertid aller mest kjent for sine bøker.
L’Introduction
à la Vie Dévote
[44]
(L’Introduction)
ble
utgitt i 1608 og ble straks utsolgt. Den kom i stadig nye opplag og til og med
i piratopplag mens Frans ennå levde. Den kommer fremdeles ut i nye
utgaver og i nye oversettelser på mange av verdens språk. Allerede
da den utkom, var den å regne som en solid innføring i
kristenlivet, godt forankret i kirkens dogmer. I dag blir den regnet for
å være en udødelig klassiker. Den er åndelig
veiledning spesielt beregnet på legfolk, og skal vise at det går an
å leve et verdslig liv i Guds nærhet.
Traité
de L’Amour de Dieu (Traité)
har
aldri oppnådd en så stor leserkrets. Denne boken var da heller ikke
beregnet på hvem som helst. Den var ment som veiledning for
viderekommende og som en teologisk innføring i den guddommelige
kjærlighetens fødsel, utvikling, funksjoner, egenskaper, fordeler,
storhet og dens muligheter for svekkelse og utslettelse i et menneskeliv.
[45]
Den guddommelige kjærligheten var hovedpunktet i Frans av Sales’
teologi og dette er dermed et meget sentralt verk.
[46]
I Visitasjonen regner man også dette verket som deres grunnleggers
testamente til dem — det verket der han beskriver idealet de skal strebe
mot.
HovedtankerUniversalisme«Ved skapelsen befalte Gud plantene å bære frukt, hver etter sitt slag, og slik befaler han også kristne, det levende vintreets grener, at de skal bære frukt ved å utøve fromhet ifølge deres stilling i livet. Utøvelsen av fromhet må være forskjellig for en herremann og en håndverker, for en tjener og en prins, for en enke, en ung pike eller en kone. Videre må den tilpasses til hver enkelts styrke, omstendigheter og plikter.» [47] Dette
er ett av de sitatene Frans av Sales er mest kjent for. Fromhet var ellers
regnet for å være en fast størrelse, bestående av
bønn og askese i så store porsjoner som mulig og i størst
mulig tilbaketrekning fra det verdslige livet. Dermed var et fromt liv
utelukket for mange. Frans gav disse menneskene muligheten til å
«bære frukter etter sitt slag.»
Universalismen
innebærer altså at hans tankegods er beregnet på et
svært bredt publikum. Frans viser at tilbaketrekning fra det verdslige
livet ikke er noe poeng i seg selv. Om man er kallet til klosterlivet, er det
vel og bra, men hvis ikke, virker tilbaketrekning ofte mot sin hensikt. Den vil
fort føre til at man forsømmer sine plikter, hevder Frans.
[48]
Det er et viktig poeng at fromhetslivet leves ut midt blant medmenneskene,
så alle kan nyte godt av fruktene.
[49]
Optimisme«Kort sagt glemmer aldri vår guddommelige frelser å vise at ‘hans nåde står over alle hans gjerninger,’ at hans nåde overgår hans rettferdighet, at ‘hos ham er full forløsning,’ at hans kjærlighet er uendelig og, som apostelen sier, ‘at han er rik på nåde,’ og dermed at han ‘ønsker at alle mennesker skal bli frelst,’ at ingen skal gå fortapt.» [50] Dette
er Frans’ posisjon når det gjelder predestinasjonen, fortalt av ham
gjennom bibelsitater. Den er meget optimistisk. Dette skyldes for det
første at han har en urokkelig tillit til Guds nåde, som man kan
se av sitatet. Det er altså ikke Gud det står på.
For
det andre har han, som den humanisten han er, et meget positivt menneskebilde.
Han mener at mennesket har en naturlig tilbøyelighet til å elske Gud
[51]
og at Gud kommer menneskene i møte med frelse i overflod.
[52]
Han er overbevist om at ingen sten er så hard at den kan motstå det
levende frøet som er Guds kjærlighet.
[53]
Dette er virkelig radikalt, sett for eksempel i forhold til Bérulle
[54],
som mener at menneskenaturen er «en rennesten av utilstrekkelighet.»
[55]
Krisen
han gjennomgikk i Paris gjorde at han alltid var opptatt av dette
spørsmålet. Siden det stod så sentralt for ham, var han ikke
redd for å ta et radikalt standpunkt.
Kjærlighet«...hvor inderlig ønsker ikke det guddommelige hjertet vår kjærlighet! Hadde det ikke vært tilstrekkelig for ham å gi tillatelse for oss til å elske ham slik som Laban tillot Jakob å elske hans skjønne Rakel og slik vinne henne ved sin tjeneste? Nei, han gir sterkere uttrykk for sin lidenskapelige kjærlighet til oss. Han befaler oss å elske ham av hele vår styrke, slik at hverken tanken på hans majestet og på vår elendighet, som skaper slik uendelig ulikhet mellom oss, eller noen annen omstendighet, kan hindre oss i å elske ham.» [56] Det
er kjærligheten som er sentrum i Frans av Sales’ teologi: Guds
kjærlighet til oss og vår kjærlighet til ham og til vår
neste. For Frans var dette uttrykt aller vakrest i Høysangen:
«Å,
om han ville kysse meg med kyss av sin munn!»
[57]
Etter dette sitatet, skriver han at: «Til alle tider, som ved et naturlig
instinkt, har kysset blitt brukt som bilde på perfekt kjærlighet,
forenede hjerter.»
[58]
Litt senere skriver han: «I et kyss er en munn presset mot en annen som
vitnesbyrd om et ønske om å helle hver sjel inn i den andre og
forene dem i perfekt enhet.»
[59] Slik
ser altså Frans for seg kjærlighetsmøtet mellom skaperen og
skapningen. Kysset skal bli perfekt og uten ende i evigheten, men man trenger
ikke å vente til da, for dette kysset er også bilde på den
mystiske enhetsopplevelsen.
L’Introduction
forklarer
hvordan man kan svare når man hører den elskede kalle.
Traité
beskriver
alle kjærlighetens mekanismer. Herunder beskrives også grundig
hvordan sjelen kan forenes med Gud i bønn.
[60] Kjærligheten
er det forenende element i Frans av Sales’ teologi og fra hans tanker om
kjærligheten springer også de andre elementene: Universalismen blir
en naturlig følge av Guds inkluderende kjærlighet og siden Guds
kjærlighet til menneskene er så stor, blir optimismen naturlig,
både et optimistisk menneskebilde og et optimistisk frelsessyn.
Teologisk kontekstMye
av den teologiske konteksten rundt Frans av Sales er allerede nevnt over. Her
vil jeg samle disse trådene. Han hadde en meget klar egenart, og ingen
påvirket ham i den grad at han kan sies å tilhøre én
teologisk skole eller gruppering.
Den franske skoleFlere
av de prestene han kjente i Paris dannet det ettertiden har kalt
den
franske skole
.
Pierre de Bérulle regnes som lederen av denne skolen og rundt ham fantes
flere av Frans’ bekjente, blant annet fra kretsen rundt Barbe Acarie.
Til
tross for hans tilknytning til denne gruppen, kan han ikke sies å
tilhøre deres skole. Den franske skole
kjennetegnes riktignok ved en sterk, mystisk kristosentrisme, noe man
også finner hos Frans. Skolen kretser imidlertid mye rundt Guds mors
verdighet og prestedømmets storhet, temaer som ikke var like sentrale
for Frans. Den største forskjellen er imidlertid Bérulles strenge
teosentrisme, som ble oppfattet som en klar motsetning til Frans’
positive menneskesyn, hans humanisme.
[61] Den
franske skole hadde, som navnet antyder, mye av sin identitet i tilknytning til
det franske. Frans av Sales var ikke fransk, han var savoyard, og hans teologi
og spiritualitet var tydelig preget av italiensk påvirkning
JesuitteneHans
humanisme kan også sees i sammenheng med den ignatianske
påvirkningen,
[62]
og det er nesten utenkelig at hans teologi ikke skulle være preget av
jesuittene etter all kontakten han hadde med dem.
Jesuittene
hadde ett hovedvåpen i kampen for sjelene: Det var prekener og ledede
meditasjoner som skulle føre frem mot omvendelse og et gjennomgripende
skriftemål. Dette er også grunnprinsippet i Loyolas
Åndelige
øvelser
,
og strategien er forøvrig helt i pakt med Trientkonsilets linje.
[63]
Denne strategien er det mulig å kjenne igjen i de første
kapitlene i
L’Introduction.[64]
Sammen med jesuitten Possevino komponerte Frans et sett med
Åndelige
øvelser
som skulle hjelpe ham til å leve et fromt liv.
[65]
Det er liten tvil om at tittelen er inspirert av Loyola. Også andre deler
av dette lille skriftet bærer hans preg.
[66]
MystikkenDet
er ikke tvil om at Frans av Sales’ skrifter er preget av mystikernes
tanker. Han forteller oss selv om mystikere som har påvirket ham:
Katarina av Genoa, Angela av Foligno, Katarina av Siena og Mechthild av
Magdeburg. «Hvem har beskrevet de himmelske følelsene av hellig
kjærlighet bedre enn [dem]?»
[67]
spør han. John K. Ryan har oversatt
Traité
til engelsk. I sin innledning nevner han andre mystikere som har påvirket
Frans av Sales: Bernard av Clairvaux og Bernardino av Siena.
[68]
I introduksjonen til
Letters
of Spiritual Direction
,[69]
nevnes Anselm, Bonaventura og Dionysios Areopagiten. Han kjente også til
Tauler, Ruusbroec og Blosius og dessuten Teresa av Avila fra tiden med Madame
Acarie.
[70]
Før Visitasjonen ble grunnlagt, besøkte Jeanne de Chantal ofte
Karmel i Dijon. Impulsene hun fikk derfra delte hun med Frans av Sales i sine
brev og de lærte mye av dette begge to.
[71] Mystikernes
forskjellige tilnærminger til Gudsforhold som kjærlighetsforhold
preget Frans av Sales’ teologi. Målsetningen med hans skrifter
bærer også preg av mystikken. Han ønsker å føre
sine lesere mot enhet med Gud, som man kan se av dette sitatet :
«Han [Gud] så at blant alle de ulike måtene å meddele seg på, var det ingen så utsøkt som den å forene seg selv med en skapning på et slikt sett at skapningen ville bli innpodet eller implantert i Guddommen og slik bli forenet med den.» [72] Han
forteller hvordan den guddommelige elskeren fra Høysangen står
foran døren og banker, roper og forsøker å dirke opp
låsen.
[73]
Siktemålet med alt han skriver, er å gjøre leseren
oppmerksom på dette så han eller hun kan åpne døren og
bli forenet med sin elskede.
Ny-platonismenNy-platonismen
var en av de viktige strømningene i renessansen. Dette gjaldt
særlig den italienske renessansen, og Padua var en av byene der den
blomstret. En av de sentrale idéene i ny-platonismen var tanken om at
alle mennesker hadde muligheten til å oppnå det høyeste
gode. En av de ledende renessanse-platonikerne var Marsilio Ficino (1433-1499).
Han tolket dette i lys av kristendommen, og mente at dette høyeste gode
var kjennskap til og vennskap med Gud.
[74] Denne
tankegangen gjennomsyrer Frans av Sales’ skrifter. Det ser også ut
til at Ficinos prinsipper for kjærlighetens dialektikk kan ligge til
grunn for strukturen i ett av Frans’ egene verker:
de
åndelige øvelsene
.
Det er avsnittet her om åndelig søvn eller hvile
[75]
som er preget av slektskap med Ficino.
[76]
Frans kan godt ha lest Ficino allerede i Paris, for han eide en utgave av
Ficinos
Opera
utgitt i Basel i 1576. Ficinos innflytelse var merkbar på universitetet i
Padua.
[77]
[42]
Oeuvres
de Saint François de Sales, evêque de Gèneve et docteur de
l’Eglise, édition complète
d’après
les autographes et les éditions originales ... publiée ... par
les soins des Religieuses de la Visitation de Premier Monastère
d’Annecy, 1892-1964. På grunn av sitt omfattende forfatterskap og
den høye kvaliteten det holder er Frans av Sales skytshelgen for
journalister og skribenter. Han er også kåret til kirkelærer
og er skytshelgen for døve.
[43]
Frans av Sales’ filosofi om det å preke finnes i brevet «To
the Archbishop of Bourges. On Preaching» i
A
Selection from The Spiritual Letters
,
ss 19-38. Se også s
6. [44]
Denne boken kalles også
Philothea,
«den som elsker Gud», og dette er navnet Frans av Sales gir til
leseren av denne boken.
[45]
Treatise
, forordet (bind I, s 40).
[47]
St. Francis de Sales:
Introduction
to the Devout Life (Introduction)
I:3 (s 11), min oversettelse.
[48]
I salesiansk tenkning står imidlertid en «indre
tilbaketrekning» sentralt, det vil si en holdning der man ser seg selv som
i
verden men ikke
av
verden.
[49]
Francis de Sales, Jane de Chantal:
Letters
of Spiritual Direction
.
Selected and introduced by Wendy M. Wright and Joseph F. Power, O.S.F.S., s 47.
[50]
Treatise
2:8 (bind I s 123), min oversettelse.
[51]
Treatise
1:15 (bind I ss 93 f).
[52]
Treatise
2:5 (bind I ss 114 f).
[53]
André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 124.
[55]
Raymond Deville:
The
French School of Spirituality
,
s 4, min oversettelse.
[57]
Høysangen 1:2.
[58]
Treatise
1:9 (bind I s 73), min oversettelse.
[59]
Treatise
1:9 (bind I s 74), min oversettelse.
[60]
Hele bok 7 i
Treatise,
(bind II ss 13-55).
[61]
Raymond Deville:
The
French School of Spirituality
,
ss 10 og 4. Det hersker ingen tvil om at Frans av Sales hører til blant
humanistene. Det er gjenstand for diskusjon om hans humanisme hører til
den kristne humanismen eller den såkalte
fromme
humanismen
.
Jeg finner det ikke naturlig å gå inn på denne diskusjonen her.
[62]
Marc Venard et. al. (ed.):
Die
Geschichte des Christentums. Religion, Politik, Kultur: Die Zeit der
Konfessionen (1530-1620/30)
,
s 1056. Tidlig jesuittisk teologi kalles ignatiansk på grunn av det
sterke preg Ignatius av Loyola satte på selskapet.
[63]
Marc Venard et. al. (ed.):
Die
Geschichte des Christentums. Religion, Politik, Kultur: Die Zeit der
Konfessionen (1530-1620/30)
,
s 288.
[64]
Marc Venard et. al. (ed.):
Die
Geschichte des Christentums. Religion, Politik, Kultur: Die Zeit der
Konfessionen (1530-1620/30)
,
ss 517 og 1056.
[65]
St. Francis de Sales:
Spiritual
Exercises
. [66]
Innledning til St. Francis de Sales:
Spiritual
Exercises
av Joseph F. Chorpenning, s 13 og E.J. Lajeunie O.P.:
Saint
Francis de Sales, the Man, the Thinker, his Influence
,
s 92.
[67]
Treatise,
forordet (bind I, s 41), min oversettelse.
[68]
Treatise,
innledningen (bind I, ss 21-22).
[69]
Francis de Sales, Jane de Chantal:
Letters
of Spiritual Direction
.
Selected and introduced by Wendy M. Wright and Joseph F. Power, O.S.F.S., s 28.
[71]
Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
ss 78-80 og Henri Brémond:
A
Literary History of Religious Thought in France from the Wars of Religion to
Our Own Times
,
vol. II, ss 407-414.
[72]
Treatise
2:4 (bind I s 111), min oversettelse.
[73]
Treatise
2:8 (bind I s 123).
[74]
Josephine L. Burroughs: «Marsilio Ficino» i Ernst Cassirer, Paul
Oscar Kristeller, John Herman Randall, Jr. (ed.):
The
Renaissance Philosophy of Man
,
s 187f.
[75]
St. Francis de Sales:
Spiritual
Exercises
,
ss 33-36.
[76]
E.J. Lajeunie O.P.:
Saint
Francis de Sales, the Man, the Thinker, his Influence
,
ss 93-97.
[77]
E.J. Lajeunie O.P.:
Saint
Francis de Sales, the Man, the Thinker, his Influence
,
s 93f.
|
Susanne Anette Kjekshus Kochs hjemmeside. E-mail: susanne@aviana.com. Kodet og designet av Susanne og Per Koch, Oslo. |