Innhold
Forord
Innledning
Frans' biografi
Frans' teologi
Jesu-hjerte-fromheten
Frans og Jesu hjerte
Litteratur
Forkortelser
Mer på nettet
In English
Hjemmeside
Artikler
|
|
FRANS
AV SALES’ JESU-HJERTE-
FROMHET 1: INNLEDNING
Dr.
Wendy M. Wright har skrevet en artikkel om hjertet i salesiansk spiritualitet.
Der skriver hun:
«Det
salesianske hjerte er et tvers igjennom barokt bilde, fullt av bevegelse og
liv, hvileløst i sin handling, og det strekker seg ut over sine
begrensninger i tid og rom lik taket i en barokk kirke som trekker øyet
og sinnet oppover...»
[120] Hun
fortsetter med å påpeke at denne oppadgående bevegelsen i
barokken er komplettert med en meget jordnær interesse for form, farve og
ikke minst følelser. Hjertet egner seg ypperlig for å illustrere
denne inderligheten, og nettopp inderlighet var svært sentralt for Frans
av Sales. Han skriver:
«Selv
har jeg aldri bifalt metoden til dem som for å forandre en mann starter
med de ytre ting slik som kroppsholdning, klær og hår. Tvert imot
ser det ut for meg som om vi må begynne med hjertet. ...for våre
handlinger får sin kvalitet fra det hjerte de utgår fra.»
[121] Ifølge
denne tankegangen var fromhet i utgangspunktet en indre virksomhet som bare
gjorde seg bemerket i det ytre fordi den indre fromheten førte til at
dydene blomstret i form av gode gjerninger. Dette bildet blir klarere hvis vi
ser det som en kontrast til middelalderens fromhetsøvelser: Det
avgjørende er ikke hvor mange
Ave
Maria
man leser eller hvor lang og tung pilgrimsvandringen er, men at hjertet er
engasjert i det man gjør.
Frans
av Sales’ verker er fulle av hjertesymbolikk, men det finnes ikke ett
sted der han går inn på å definere begrepet eller forklarer
hva han legger i det. Snarere satser han på at dette er et bilde som er
rikt på innhold og som vekker en mengde assosiasjoner. Jeg har allerede
vist at hjertet ble oppfattet svært annerledes den gang,
[122]
og det vil snart bli tydelig at hele dette begrepets store register tas i bruk
og gis spesifikt teologisk innhold Frans av Sales’ tekster.
Jesu-hjerte-teologi
som mystikk
En
rød tråd gjennom Frans av Sales’ liv og skrifter er hans
ønske om å føre mennesker nærmere Gud, og han siterer
Augustin som sier at menneskehjertet er skapt for Gud og ikke kan hvile unntatt
i ham.
[123]
Som jeg har vært inne på tidligere, var det også vesentlig
for Frans at Gud selv ønsker vår kjærlighet, og at han
gjør alt for å legge forholdene til rette for kjærligheten.
[124]
Denne
kjærlighetens dynamikk har så mye til felles med den veien kristne
mystikere beskriver, at jeg vil behandle Frans av Sales’
Jesu-hjerte-teologi som formidling av mystisk teologi. Han definerer selv
mystisk teologi som det å tale til Gud og å høre Gud tale i
hjertets dyp.
[125]
For Frans er det i hjertet at den mystiske teologien utformes, og det er ved
å bruke hjertet som bilde at han søker å formidle den.
Man
regner ikke vanligvis Frans av Sales blant mystikerne. Hans skrifter beskriver
ikke mystiske opplevelser eller ekstaser. Men jeg har allerede vært inne
på at han var påvirket av mystikerne.
[126]
Mange av de tidlige Visitandinnene var trukket mot kontemplasjon og mot
mystikkens ordløse forening med Gud. Frans besøkte ofte
Visitandinnene, særlig i Annecy, og han diskuterte gjerne med dem den
formen for bønn som de følte seg trukket mot. Disse samtalene kan
danne noe av grunnlaget for deler av
Traité.
[127] Frans
av Sales kjente mystisk teologi godt, og han søkte å formidle den
ved å bruke hjertet som religiøst bilde. I denne hjertemystikken
ser jeg fire momenter: Guds bevegelse mot mennesket, menneskets bevegelse mot
Gud, foreningen mellom menneske og Gud og mellommenneskelig forening i Gud. Jeg
vil behandle disse fire i det følgende, og denne strukturen vil danne
grunnlaget for behandlingen av Frans av Sales’ Jesu-hjerte-teologi.
Guds
bevegelse mot mennesket
Ifølge
Frans er Guds kjærlighet opphavet til kjærlighetens dynamikk. Vi
elsker fordi han elsket oss først.
[128]
Gud er kjærlighet
[129]
og dette viser han oss i inkarnasjonen:
[130]
Jesus er guddommen inkarnert, hvilket betyr at han legemliggjør Gud som
er kjærlighet. Jesus er dermed målestokken for all
kjærlighet, for han er den inkarnerte Kjærligheten. Han er en
invitasjon til kjærlighet fordi han åpenbarer Guds
kjærlighet, og dermed viser at Gud tar initiativ i denne
kjærlighetshistorien.
Det
er en viktig egenskap ved kjærligheten at den får den elskende til
å vende blikket bort fra seg selv og mot den elskede. Den ytterste
konsekvens blir at ingen har større kjærlighet enn den som gir
sitt liv for sine venner.
[131]
Dermed er det den korsfestede Jesus som aller klarest viser Guds
kjærlighet, og for Frans av Sales er han også den som best kan
lære bort kjærlighetens dynamikk: «Golgata er den sanne
kjærlighetens skole.»
[132]
Menneskets
bevegelse mot Gud
Frans
av Sales mener at mennesker er skapt med en lengsel etter Gud, og at vi alle
har et ønske om å elske Gud mer enn noen annen.
[133]
Når vi mottar Guds kjærlighet, er det naturlig for oss å
oppfatte den som en invitasjon. Når mennesket svarer på Guds
kjærlighets invitasjon utgjør dette en bevegelse oppover mot Gud.
Ved
inkarnasjonen oppfordrer Gud mennesket til å nærme seg ham i
kjærlighet, og den oppadgående bevegelsen er svaret på denne
oppfordringen. Når man først er på vei, drives
kjærligheten videre av en indre dynamikk: Jo mer et menneske elsker, jo
mer kjærlighet vil Gud plassere i dets hjerte, og slik vokser
kjærligheten.
[134]
Synd kan jage den, men anger vil bringe den tilbake. I denne prosessen vil Gud
fylle den elskende med stadig mer kjærlighet, og slik bringes de to
nærmere, for Gud er kjærlighet.
[135]
Menneskets
forening med Gud
Kjærligheten
er svaret på menneskets lengsel etter Gud, for «kjærlighet
gjør elskere like»
[136]
ifølge Frans av Sales. Dette er en mekanisme som er særlig
tydelig i medlidenheten: Når Frans ser Jesu sorg i Getsemane , fylles
hans hjerte med medlidenhet, det vil si at han føler sorg slik Jesus
gjorde.
[137]
Kjærligheten fører for det første til at den elskende
føler den elskedes smerte som om den skulle være hans egen. For
det andre skaper den en stor glede over dette, for det er ikke til å
nekte for at denne sterke identifikasjonen som kjærligheten virker,
skaper en nærhet, ja, en enhet med den elskede. Slik kan altså
bønn og meditasjon føre til en radikal opplevelse av enhet med Gud.
For
Frans av Sales var Høysangens brudepar ett av de viktigste bildene
på menneskets forening med Gud i kjærlighet.
[138]
Traité
er spekket med sitater hentet derfra og av små dialoger inspirert av den:
«Den
fromme sjelen sier: ‘Å, du er vakker, min elskede, min elskede, du
er vakker! Du er begjærlig, du er til og med begjæret selv! Slik er
min elskede, og han er mitt hjertes venn, dere Jerusalems døtre.»
[139] Ekteskapet
som bilde på mystisk forening er inspirert av den allegoriske utlegningen
av Høysangen. Det eksisterte en tradisjon for en slik fortolkning
allerede før kristendommen ble til,
[140]
og den kristne kirke har lest høysangen som tale om forholdet mellom
Kristus og den kristne helt siden Origenes.
[141]
For Origenes kunne bruden i Høysangen stå for kirken eller for den
enkelte kristne.
[142]
Hovedpoenget for Origenes var at det var snakk om et kjærlighetsforhold
og denne oppfatningen deler de fleste kristne mystikere.
Dette
mystiske ekteskapet skal ikke endelig fullbyrdes før i oppstandelsen,
men som nevnt kan kjærligheten virke til at elskeren blir som den elskede
allerede i dette livet. Om et menneske er forenet med den korsfestede Kristus i
kjærlighet og medlidenhet i dette livet, vil han også la det
oppleve å få del i hans oppstandelse på mystisk vis. Slik er
den mystiske opplevelse en forsmak på evigheten.
Frans
av Sales mener at menneskets svar på Guds kjærlighet, dets
bevegelse mot ham, ikke bare kan utfolde seg på det indre plan i form av
bønn og meditasjon. Det må også realiseres på det ytre
plan i form av kjærlighetshandlinger.
Menneskets
bevegelse mot sine medmennesker
Hovedpersonen
i Platons hulelignelse går inn igjen i mørket i hulen for å
føre de andre til lyset han har sett utenfor. Slik må den
oppadgående bevegelsen som er beskrevet ovenfor kompletteres med en
nedadgående bevegelse der man forsøker å inkarnere små
biter av Guds kjærlighet i samspillet med sine medmennesker.
For
Frans av Sales er dette en absolutt nødvendighet. Menneskets lengsel og
mål er forening med Gud, men dette er umulig uten kjærlige
handlinger, for Gud er kjærlighet:
«Ekte,
levende fromhet, Philothea, forutsetter kjærlighet til Gud; den er
faktisk denne kjærligheten, men den har mange aspekter. I den grad denne
kjærligheten pryder sjelen og gjør at Gud finner behag i oss
kalles den nåde; i den grad den gir oss styrke til å gjøre
det gode kalles den nestekjærlighet; når den er så perfekt at
den beveger oss, ikke bare til å gjøre det gode, men til å
gjøre det gode grundig, ofte og gjerne, da kalles den fromhet.»
[143] Alle
har mulighet til å gjøre det gode der de er i livet, og dette skal
ikke være til hinder for at man gjør sine øvrige plikter.
[144]
Gode gjerninger er å gjøre Guds vilje og slik å oppgi sin
egen. For Frans er dette kronen på verket, som Jesu siste ord på
korset: «Far, i dine hender overgir jeg min ånd.»
[145]
Men dette innebærer ikke selvutslettelse — snarere at man oppfyller
sin bestemmelse:
«En
sjel som har overgitt seg til Gud, dør ikke. Hvordan kunne den dø
av å bli kastet inn i livet? Allikevel lever den uten å leve i seg
selv. Stjernene fortsetter ikke å skinne i solens nærvær, men
de mister ikke sitt lys. Snarere skinner solen i dem og de er skjult i
sollyset. Slik er det også med sjelen, som uten å miste sitt eget
liv ikke lenger lever når den er forenet med Gud, men snarere lever Gud i
den.»
[146] I
det å gjøre det gode i den grad at man alltid gjør Guds
vilje ligger tilsynelatende selvutslettelse. Hvem føler seg ikke truet
av tanken på å oppgi sin egen vilje? Men trusselen er bare
tilsynelatende, for egentlig er målet for menneskenes lengsel skjult her.
Tekstutvalg
Ettersom
hjertet som bilde gjennomsyrer Frans av Sales’ verker, må det
gjøres et utvalg:
Traité,
hans store avhandling om kjærligheten er selvsagt, for mer enn noe annet
symboliserer hjertet kjærlighet.
Svært
mange av Frans’ brev til Jeanne de Chantal er bevart og de vitner om et
vennskap der både hjerter og fornuft var engasjert, og her finnes mange
teologisk interessante henvisninger til Jesu hjerte .
[147] Frans
av Sales sier: «Golgata er kjærlighetens sanne skole.»
[148]
Det er også i hovedsak fra Golgata og fra Jesu lidelse at han utleder sin
Jesu-hjerte-teologi. Derfor er det naturlig å ta med hans preken om
lidelseshistoriens betydning.
[149]
Ettersom
dette utvalget rommer både brev, en preken og en avhandling, dekker det
noe av bredden i Frans’ produksjon. Utvalget dekker også en stor
del av hans produktive periode siden korrespondansen med Madame de Chantal
startet allerede i 1604 og prekenen ble holdt det året han døde.
Videre vil jeg i det følgende gå inn på Frans av
Sales’ tanker om:
1
Jesu hjerte,
2
menneskenes hjerter,
3
menneskehjertets
forening med Jesu hjerte og
4
menneskehjerters forening i kjærlighet. Utvalget dekker også disse
fire aspektene.
Dette
utvalget vil jeg supplere med enkelte sentrale sitater fra andre deler av hans
verker for å finne ut hvordan Frans av Sales bruker hjertet som
religiøst bilde. Hvilken teologi illustrerer dette bildet og i hvilken
grad kan man si at den støttes av eller er utledet fra hans
øvrige teologi? Videre: Ettersom det dreier seg om mystisk teologi;
hvordan forholder den seg til annen mystikk generelt og til
Jesu-hjerte-mystikken spesielt? Dette er spørsmålene jeg vil
forsøke å finne svar på.
Tekstene
jeg arbeider med er meditative. Dette er vesentlig. Det dreier seg ikke om
temaer som presenteres og så utfoldes over mange sider. Snarere dveler
tekstene ved bilder som uttrykker spesifikt teologisk innhold. Dette innholdet
finner man ikke først og fremst ved å analysere tekstens struktur
og eksposisjon. Man finner det ved å dvele ved de ulike bildene, slik
tekstene gjør det, og meditere over dem slik de oppfordrer til, for
dette er tekster der mye av meningen finnes på detaljnivå og
enkeltord benyttes og skattes på grunn av de mange og rike assosiasjonene
de fører med seg.
|
|
[120]
Wendy M. Wright: «‘That Is What It Is Made For’: The Image of
the Heart in the Spirituality of Francis de Sales and Jane de Chantal.» i
Annice Callahan, R.S.C.J.:
Spiritualities
of the Heart
s
144-145, min oversettelse. I fotnoten forteller hun at hun her særlig
tenker på kirkene
Il
Gesù
og
S.
Ignazio
i Roma, der takmaleriet i den første viser hvordan himmel og jord
ærer Jesu navn og i den andre viser Ignatius av Loyola som trer inn i
himmelen. Begge disse kunstverkene er eksempler på barokkens
illusjonskunst og for betrakteren virker det som om taket er borte og
kirkerommet åpner seg mot himmelen og evigheten.
[121]
Introduction
3:23 (s 149), min oversettelse.
[123]
Treatise
3:6 (bind I s 179).
[127]
Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
ss 142-144.
[129]
1. Joh. 4:8 og 4:16.
[130]
Joh. 3:16 og 1. Joh. 4:10.
[132]
Treatise
12:13 (bind II s 280), min oversettelse.
[133]
Treatise
1:16 (bind I ss 93-95).
[134]
Treatise
3:2 og 3:3 (bind I s 165-173).
[135]
1. Joh. 4:8 og 4:16.
[136]
Treatise
5:5 (bind I s 247), min oversettelse.
[137]
Treatise
5:5 (bind I s 247), min oversettelse.
[139]
Treatise
5:1 (bind I s 233-234), min oversettelse. Jfr. Høys. 1:15 og 5:16.
[140]
Martin H. Pope:
The
Song of Songs
,
s 184. Se også Paulus’ tale om ekteskapet som bilde på
forholdet mellom Kristus og kirken (Efeserne 5:31f).
[141]
Origen:
An
Exhortation to Martyrdom, Prayer and Selected Works.
[142]
William Johnston:
Mystical Theology, the Science of Love
,
ss 17-18.
[143]
Introduction
I:1 (s 7), min oversettelse.
[144]
Introduction
I:3 (ss 11-12).
[146]
Treatise
6:12 (bind I s 302), min oversettelse.
[147]
Deutsche
Ausgabe, Band 5.
[148]
Treatise
12:13 (bind II, s 280), min oversettelse.
[149]
St. Francis de Sales: «The Passion of Our Lord and What it Means.» i
The
Sermons of St. Francis de Sales for Lent Given in 1622 (Sermons).
|