Innhold
|
FRANS AV SALES - BIOGRAFI21.
august 1567 ble Frans av Sales født på Château de Sales i
Thorens i Savoy. Savoy var på den tiden et selvstendig hertugdømme
og ikke en del av Frankrike, som tilfellet er i dag.
[2]
Thorens ligger i fruktbart og gjestmildt landskap ved foten av de franske
alpene, men idyllen var den gang bare tilsynelatende. Dette var tiden da
religionskrigene herjet.
[3]
I Frankrike raste krigen fra før Frans ble født og til han var
en voksen mann, Nantes-ediktet av 1598 skapte fred. En dyp kløft gikk
nå gjennom Europa, og Savoy var ikke noe unntak: Hertugen av Savoy var
katolikk og så på Genève som en del av sitt
hertugdømme. Han forsøkte å gjenerobre bystaten uten
å lykkes. I Genève så man rimeligvis annerledes på det
hele: Denne byen var kalvinismens høyborg.
Denne
tiden var ikke bare preget av religiøse, men også sosiale og
kulturelle endringer. Nye oppdagelsesreiser endret stadig verdenskartet: Sytti
år før Frans av Sales ble født, fant Vasco da Gama
sjøveien til India. I årene som kom oppdaget man Amerika og
Stillehavet. Kolonitiden var i gang for fullt.
Verdensbildet
ble også endret av nye vitenskapelige oppdagelser: Copernicus’
teori om himmellegemenes bevegelse kom i 1543. Galileo Galilei begynte å
undervise ved universitetet i Padua det året Frans av Sales
fullførte sine studier der.
[4]
I Padua fremla Realdus Columbus sin teori om blodets lille kretsløp i
1559, og brøt dermed med over tusen års medisinsk tradisjon.
[5]
OppvekstFrans
av Sales vokste opp midt i disse konfliktene og spenningene, men hans familie
maktet allikevel å gjøre det til en trygg oppvekst med stabile
verdier. Som liten gutt skal han ha sagt: «Gud og mamma elsker meg
høyt».
[6]
Frans
var det førstefødte barnet i en katolsk adelsfamilie. Faren hans
bestemte tidlig at lille Frans skulle bli jurist og at hans utdannelse skulle
være en stor adelsmann verdig. Han startet skolegangen da han var seks
år gammel og han gikk på to av de beste skolene i Savoy.
UtdannelseFrans
dro tidlig til Paris for å studere og muligens startet han studiene
allerede i 1578.
[7]
Hans tre fettere studerte på Collège de Navarre, og det var
meningen at også Frans skulle gå der. Han hadde imidlertid
fått høre at jesuittene på Collège de Clermont ikke
bare var lærde, men også fromme, og han overtalte sin far til
å skrive ham inn der.
Collège de ClermontStudiene
i Paris varte helt til 1588 og disse årene var forberedelser til
jusstudiene som skulle komme senere. Han skulle nå tilegne seg alt det
det sømmet seg for en adelsmann å vite. Han studerte språk,
retorikk, klassisk litteratur, filosofi, historie, matematikk og musikk. I
én biografi mener man det er mulig å innhente detaljerte
kunnskaper om hans studier gjennom jesuittenes
Ratio studiorum
og regulativene til universitetet i Paris.
[8]
Ratio studiorum ble imidlertid ikke endelig fastlagt før i 1599.
[9] Frans’
far hadde ordnet det slik at Frans bodde sammen med en prest fra Savoy som
ønsket å forøke sine teologiske kunnskaper. Han het Jean
Déage, og til ham betrodde Frans etterhvert sitt hemmelige ønske:
Han ville studere teologi. Déage syntes dette var et prisverdig
ønske, men det måtte ikke komme i veien for de andre studiene og
det måtte holdes hemmelig for familien. Fra 1584 studerte Frans ved
Clermont hele dagen og med Déage studerte han teologi til langt på
natt.
Høsten
1584 fulgte Frans Gilbert Génébrards (1537-1597) forelesninger
over Høysangen
.
Det hele var en allegorisk utlegning om kjærligheten mellom Kristus og
hans utvalgte brud, forstått som hver enkelt kristen. Denne
kjærlighetsmetaforikken appellerte sterkt til Frans og etter dette kunne
han bare se på troslivet som en kjærlighetshistorie. Dette synet
skulle komme til å prege hele hans teologi.
[10]
KrisenEn
annen hendelse, høsten 1586, ble også avgjørende for hans
senere teologi. I hele Europa raste en temperamentsfull diskusjon om
predestinasjon. Denne debatten engasjerte Frans sterkt, ikke bare
intellektuelt, men også følelsesmessig. Etter hvert var dette alt
som opptok ham: Han kunne ikke spise, han kunne ikke sove. Alt han kunne
gjøre, var å spekulere på om hans store kjærlighet til
Gud var gjengjeldt eller om han var bestemt til fortapelse.
[11]
I
hans notater kan man lese denne modige beslutningen fra vinteren 1586:
«Hvordan det enn blir, Herre, la meg i det minste elske deg i dette livet
hvis det er slik at jeg ikke skal få elske deg i evighet.»
[12]
Ingen ting, heller ikke denne beslutningen, lettet kvalene, og når det
nye året kom, var han gusten, mager og tynget. Men en januardag i 1587,
mens han knelte i bønn lettet fortvilelsens tåke brått og
uventet.
Denne
krisen var nær ved å knekke Frans, men i stedet kom han styrket ut
av den. Nå visste han i hvilken grad han, og alle mennesker, var avhengig
av Guds nåde. På dette tidspunktet oppgav han alle andre
holdepunkter enn den.
PaduaI
1588 reiste Frans og Déage til Padua for at Frans skulle få
studere jus. De to fortsatte også de hemmelige teologistudiene, og Frans
studere kirkefedrene, som han satte svært høyt. Han fant
også tid til å fordype seg i Augustin og Thomas
Aquinas
for ytterligere å trenge inn i spørsmålet om predestinasjon.
Selv om krisen var over rent følelsesmessig, opptok dette
spørsmålet ham fremdeles. Hans egen posisjon i dette
spørsmålet ble fastlagt på denne tiden. Han mente at Gud i
sine dommer tok hensyn til menneskenes fortjenester og gode gjerninger, og at
dette kunne kalles predestinasjon fordi Gud i sin allmakt hadde forutsett hvert
enkelt menneskes respons på hans kall. Stort lenger enn dette gikk det
ikke an å gå uten å forlate de rettroendes rekker. Frans
hadde hele sitt liv stått midt i kirken. Han satte selv lojalitet
svært høyt, og han var ulykkelig over at han på dette
området befant seg helt i utkanten av kirkens fellesskap.
[13] Jusen
blomstret i Padua på denne tiden og Frans studerte både
sekulær og kanonisk rett. Han besluttet at tiden var inne til å
skaffe seg en åndelig veileder og valget falt på den berømte
jesuitten Antonio Possevino (1534-1611). Han var en virkelig veteran blant
jesuittene og hadde blant annet vært pavelig utsending til Sverige,
Russland og Polen.
[14]
Som novise hadde han arbeidet i Savoy, og selv om dette var før Frans
ble født, er det sannsynlig at Possevino kjente til familien hans
[15].
Sammen utarbeidet han og Frans en plan som skulle tilføre studentlivet
disiplin slik at det ble plass til både jus, teologi og et rikt
bønneliv med messe hver dag. Dette stramme tidsskjemaet gjorde
også at Frans ble spart for mange av studentlivets
«fristelser». Byen var fylt til bristepunktet med studenter og
nattelivet kunne bli ganske hett.
Han
fullførte jusstudiene høsten 1591 og ble doktor i sekulær
og kanonisk rett med høyeste utmerkelse. Det var på tide å
vende hjem.
Prestevigsel og misjonFrans
kom hjem og fikk straks en god stilling, men han var fortvilet. I veiledningen
med Possevino hadde han endelig innrømmet for seg selv at han
ønsket å bli prest. Men hva ville faren si? Det tok et halvt
år før Frans våget å si noe og da bare fordi han var
lovet en god stilling som prost under biskopen av Genève.
[16]
Hans far var på samme tid skuffet og beæret. Han hadde sett for seg
at sønnen skulle få en karriere innenfor jus og politikk, men
visste samtidig at det var regnet som en ære å få gi sin
sønn til kirken.
18.
desember 1593 ble Frans ordinert til prest. Allerede året etter fikk han
muligheten til å vise hvor ivrig han var etter å tjene kirken:
Hertugen
hadde nylig gjenerobret det kalvinistiske området Chablais, som tidligere
hadde ligget under biskopen av Genève.
[17]
Han ønsket å sende misjonærer, og når ingen meldte seg
frivillig, besluttet prosten å dra selv. Som følgesvenn fikk han
sin fetter og kamerat fra studietiden, Louis de Sales, som også var
prest. Det var ikke mer enn en håndfull katolikker igjen i området,
og de to prestene ble sett på som trollmenn. De fleste var meget
fiendtlig innstilte, og ettersom ingen turde å møte opp for
å høre dem preke, begynte Frans å skrive. Han skrev
små pamfletter som ble kopiert for hånd og spredt vidt og bredt.
Slik imøtegikk han det han selv mente var misforståelser og
feiloppfatninger, men det gikk langsomt.
Ellers
var det Frans’ oppfatning at det bare var én måte å
overbevise folk på: Louis og han selv måtte vise folk, ved sitt
eget eksempel, at alt det som ble sagt om katolske prelater ikke
nødvendigvis var sant. Mange av hans motstandere ønsket at han
ville hisse seg opp og miste besinnelsen midt i all motgangen. Selv sa han
imidlertid: «Jeg kan forsikre dere om at når jeg har kommet med
spydige svar, har jeg alltid angret det etterpå. Man oppnår mer med
kjærlighet og vennlighet enn med strenghet og stivhet.»
[18] Innen
et år kom to-tre personer til ham for å konvertere. Han feiret
julen 1696 med et lite knippe tilhengere. Den katolske Sankt Hippolytus-kirken
hadde blitt plyndret og stengt for lenge siden og de måtte selv sette den
i stand. Enda gikk det tregt i et par år, men gjennombruddet kom: I
september 1698 kom kardinallegat Médici (senere Leo XI) og hertug
Karl-Emmanuel av Savoy for å overvære en stor festival som Frans og
hans medarbeidere arrangerte. Det var så mange som kom for å
konvertere i disse dagene, at man måtte føre lister. Listene
finnes fremdeles i Vatikanets arkiver, med 2300 navn nedskrevet i løpet
av elleve dager.
HjelpebiskopClaude
de Granier, biskopen av Genève, var ikke lenger en ung mann, og allerede
i 1597 fikk han Frans utnevnt som hjelpebiskop
[19]
og gjorde ham dermed til sin etterfølger. Frans var selv ikke
særlig glad for dette.
[20]
Han trivdes i sin prestegjerning og han visste at han gjorde viktig arbeide i
Chablais. Men Monsigneur de Granier hadde gjort sitt valg og mange oppdrag
ventet. Ett av de mest betydningsfulle av disse oppdragene var diplomatiske
forhandlinger i Paris.
ParisFrans
dro til Paris tidlig i januar 1602. Han skulle være rådgiver for
Pavens nuntius i forhandlinger om gjeninnføringen av katolsk
gudstjenesteliv i Gex-provinsen i Frankrike. Forhandlingene var vanskelige, for
Henrik IV ville ikke tråkke Genève på tærne. Da
forhandlingene ble avsluttet i september samme år, hadde man ikke
oppnådd mye, men oppholdet i Paris hadde allikevel stor betydning for
Frans.
I
fastetiden ble han invitert til å preke tre ganger i uken i dronningens
kapell i Louvre. Det var en kjempesuksess. Han ble sagt å være den
beste predikanten i denne stillingen på lang tid,
[21]
antagelig fordi hans stil var så enkel og allikevel så inderlig.
Senere
i sit liv skrev Frans et brev til erkebiskopen av Bourges om det å preke,
der han sier det slik: «En predikant vet nok, når han ikke
forsøker å få det til å se ut som om han vet mer enn
han virkelig gjør.»
[22]
Senere i samme brev, sier han:
«...[Han skal] glede sine tilhørere med sin læres hellighet og med fromme og sømmelige følelser for å vinne sjeler til himmelen, men ikke andre former for attraksjoner som bare kiler i ørene deres — verdslig eleganse, sekulær veltalenhet, forfengelige ord eller fortellinger.» [23] Mot
slutten av brevet følger det: «...Den største kunsten er
å være ukunstlet. ...de [prekenene] burde komme fra hjertet heller
enn fra leppene. Man kan si hva man vil, det er hjertet som taler til
hjertene.»
[24] Kongen
hørte om ham og Frans måtte reise til Fontainebleau for å
preke og møte Henrik IV i audiens. Populariteten skaffet ham mange
tilhørere og også i Paris konverterte kalvinister etter å ha
hørt ham preke.
Frans
fikk også nye venner som påvirket hans spiritualitet betraktelig:
Han vanket i kretsen rundt Barbe Acarie, en husfrue fra sosieteten i Paris som
levde et intenst åndelig liv og erfarte ekstaser og andre mystiske
opplevelser. I hennes hus møttes en vennekrets bestående av
samtidens store teologer og mystikere. Hun var både veileder og
inspirasjonskilde for dem
[25].
Frans møtte disse vennene så ofte han kunne, gjerne hver dag.
Blant
dem var Pierre de Bérulle, som senere ble den ubestridte leder av den
såkalte
franske skole
[26].
Han ble også kardinal. Han innførte Teresas reformerte Karmel
[27]
og Philippo Neris Oratorium
[28]
til Frankrike og han var svært opptatt av å skaffe velskolerte
prester.
I
Madame Acaries hjem opplevde Frans åndelige strømninger fra
Italia, Spania, Rhinland og Frankrike. Innflytelsen fra den abstrakte mystikken,
[29]
særlig representert ved Tauler, Ruusbroec
[30]
og Blosius,
[31]
[32]
og fra Teresa av Avila fulgte ham hele livet.
BiskopDa
oppdraget i Paris var over og Frans var på vei hjemover, fikk han vite at
Monsigneur de Granier var død. Han skulle selv bli biskop. Ordinasjonen
skjedde den 8. desember i Thorens, men før den tid kalte han til seg en
jesuitt ved navn Jean Fourier, som virket i Chablais.
[33]
Han ønsket en veiledet retrett
[34]og
i tyve dager var de to sammen og arbeidet for å gjøre ham klar til
bispegjerningen. Det var naturlig for Frans å kalle på en jesuitt
etter tiden ved Collège de Clermont og veiledningen fra Possevino.
Kontakten med jesuittene preget også teologien hans.
[35] Selve
ordinasjonen ser ut til å ha vært en stor opplevelse for ham. Ti
år senere skrev han hvordan han opplevde den: «Gud har tatt meg ut
av meg selv for å ta meg til seg selv og gi meg til folket, med andre ord
har han omvendt meg fra det jeg var for meg selv til det jeg skulle være
for dem.»
[36] Hverdagen
var ikke mindre travel nå som han var biskop enn den hadde vært da
han var misjonær i Chablais eller diplomat i Paris. Faktisk hadde hans
nye stilling i seg noe av begge disse rollene. Ifølge Trientkonsilet
skulle en av biskopenes hovedoppgaver være å preke, og Frans tok
dette svært alvorlig. Han fullførte dessuten en visitas til hele
den katolske delen av bispedømmet sitt, til områder som knapt
hadde sett en prest tidligere,
[37]
langt mindre en biskop, Han fikk følgelig bruk for sin trening som
predikant og misjonær.
Videre
søkte mange hjelp hos ham for å løse tvistemål
på fredelig måte, og han oppfordret til dette. Det var nemlig
svært vanlig å bringe uenigheter til retten, noe som ofte
førte ytterligere uvennskap med seg. Han fikk dermed også bruk for
jusen, ja, han bragte hele sin utdannelse med seg til arbeidet som biskop, ikke
bare teologien.
Han
brukte mye tid på å skolere prestene i bispedømmet.
Utdannelsen deres var ofte meget skrøpelig, og det samme var motivasjonen
[38].
Mange hadde valgt presteyrket i håp om makt og status og var ikke
særlig interesserte i den type hardt arbeide det medførte.
Åndelig veilederAll
den tiden han hadde til overs, brukte biskopen til åndelig veiledning.
Døren hans sto alltid åpen, og han tok imot allslags mennesker,
noe som forferdet mange. Han veiledet mennesker fra hele bispedømmet
per brev, også franskmenn, for eksempel slike som han var blitt kjent
med i Paris.
Budskapet
til dem alle var det samme: Uansett hva din stand og stilling er, kan og
bør du leve et godt kristenliv. Dette var et svært radikalt
budskap, for på den tiden var man stort sett enige om at hvis man ville
leve riktig fromt liv, måtte man gå i kloster. Den vanlige
oppfatningen blant dem som anså seg selv som fromme, var at dans var
synd. En hoffdame kunne dermed ikke være en god kristen. Frans kunne
fortelle at dans i seg selv hverken er negativt eller positivt. Dans kan
foregå i en lettsindig stemning og føre til lettsindighet og i
annen rekke til synd, men man trenger ikke være med på
lettsindigheten fordi om man er med på dansen. For mange var dette en
lettelse og en stor inspirasjon til å endre innstilling. For andre var
det sjokkerende, og det så ut for dem som om biskopen ledet alle sine
lesere ut i synd.
[39]
Jeanne de Chantal og VisitasjonenEn
av dem han veiledet har så stor betydning at hun fortjener å bli
behandlet for seg. Hennes fulle navn var Jeanne-Françoise Frémyot
Baronne de Chantal. I fastetiden i 1604 holdt Frans en serie prekener i Dijon,
hvor hun bodde. Hun hadde nettopp mistet sin mann og satt igjen med fire
små barn. Hun var en inderlig kristen og lengtet etter å vokse i
kjærlighet til Gud. Hennes prest var imidlertid usedvanlig streng og han
hemmet åpenbart hennes åndelige utvikling. Lettelsen var derfor
stor da hun hørte biskopen av Genève preke, og det bød seg
snart en anledning til å treffe ham.
De
begynte å brevveksle og de utviklet et spesielt nært og varmt
vennskap. Han fortalte til henne som til så mange andre at det å
leve i verden (i motsetning til i et kloster) ikke er noen hindring hvis man
ønsker å gi seg selv til Gud. Madame de Chantal opplevde sitt kall
til hellighet meget radikalt, og Frans oppmuntret henne. Hun utviklet snart en
sikker sans for det åndelige og det er klart at de begge øvet stor
innflytelse hos hverandre.
[40] Etterhvert
som barna hennes vokste opp og ble klare til å forlate hjemmet, begynte
Jeanne og Frans å legge planer. Hun hadde allerede i mange år
lengtet etter å gå i kloster og nå var hun snart fri til
å gjøre det. Problemet var bare at den gang måtte man
være ung og sterk for å gå i kloster. Klosterreformene i
etterkant av Trientkonsilet hadde gjort dette livet meget hardt, blant annet
gjennom krav om streng askese.
Figur
2.
Visitasjonens
våpenskjold. Hentet fra tittelbladet til 1632-utgaven av
Les
vrays entretiens spirituels
av Frans av Sales.
Blant
annet av denne årsaken stiftet de to vennene en egen orden i 1610. Det
sto klart for dem at eldre eller svakere kvinner også kunne ha et reelt
kall og en viktig oppgave i et kloster, hvis det bare fantes klostre som passet
for dem. Denne ordenen skulle domineres av kjærligheten til Gud og
kjærligheten til medmenneskene,
[41]
og den skulle preges av enkelhet og mildhet. Den ble oppkalt etter Marias
besøk hos Elisabeth: Marias Visitasjon. Den fikk straks stor oppslutning
og vokste fort. Den dag i dag er den en veletablert orden, og minner stadig om
det fruktbare vennskapet mellom de to. De var nære venner helt til hans
død i 1622.
[3]
Borgerkriger i Frankrike fra 1562 til 1598, trettiårskrigen i Tyskland
fra 1618 til 1648. Jfr. R. R. Palmer og Joel Colton:
A
History of the Modern World
,
ss 100-142.
[4]
Stephen F. Mason:
A
History of the Sciences
,
s 153.
[5]
Stephen F. Mason:
A
History of the Sciences
,
s 219.
[6]
E.J. Lajeunie O.P.:
Saint
Francis de Sales, the Man, the Thinker, his Influence
,
s 23.
[7]
E.J. Lajeunie O.P.:
Saint
Francis de Sales, the Man, the Thinker, his Influence
,
ss 42-43. André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 23.
[8]
André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 27.
[9]
J. W. Donohue: «Ratio Studiorum» i
The
New Catholic Encyclopedia,
bind 12 ss 89-90.
[11]
E.J. Lajeunie O.P.:
Saint
Francis de Sales, the Man, the Thinker, his Influence
,
s 68 og André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 32.
[12]
Ifølge André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 32, min oversettelse.
[13]
E.J. Lajeunie O.P.:
Saint
Francis de Sales, the Man, the Thinker, his Influence
,
ss 80-90.
[14]
John O’Malley:
The
First Jesuits
s
189 og J.W. Rooney: «Possevino, Antonio» i
the
New Catholic Encyclopedia
,
bind
11 s 627.
[15]
John O’Malley:
The
First Jesuits
,
s 291.
[16]
Siden Genève var kalvinistisk, måtte biskopen residere i Annecy.
[17]
Biskopens fulle tittel var biskop og prins av Genève, og før
reformasjonen hadde han verdslig herredømme over byen og områdene
rundt.
[18]
André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 88, min oversettelse.
[19]
Det var en stilling som hjelpebiskop med etterfølgelsesrett. Den franske
termen er
coadjuteur. [20]
André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 88.
[21]
André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 108.
[22]
Francis de Sales:
A
Selection from The Spiritual Letters
,
s 21, min oversettelse.
[23]
A
Selection from The Spiritual Letters
s 23, min oversettelse.
[24]
A Selection from The Spiritual Letters
s 35, min oversettelse.
[25]
Raymond Deville:
The
French School of Spirituality
,
s 28.
[27]
Raymond Deville:
The
French School of Spirituality
,
s 30 og ss 218-220.
[28]
Ifølge Raymond Deville var det Frans av Sales som gjorde Bérulle
kjent med Oratorianerne (
The
French School of Spirituality
s 39). Ifølge E.J. Lajeunie O.P. møtte Frans Oratorianerne i
Padua. De var grupper av prester som levde sammen i kjærlighet og
enkelhet etter eksempel fra deres grunnlegger, Filippo Neri. Frans var
svært begeistret for deres spiritualitet.
(Saint
Francis de Sales, the Man, the Thinker, his Influence
,
s 78.)
[29]
Raymond Deville:
The
French School of Spirituality
,
s 32.
[30]
Dette er et navn som har mange stavemåter. Jeg har valgt denne fordi den
skal være den opprinnelig flamske. Opplysningen er hentet fra
innledningsstoffet i John Ruusbroec:
The
Spiritual Espousals and Other Works.
[31]
Marc Venard et. al. (ed.):
Die
Geschichte des Christentums. Religion, Politik, Kultur: Die Zeit der
Konfessionen (1530-1620/30)
,
s 1053.
[32]
Blosius var en teologisk etterkommer av mystikerne fra Rhinland og kan regnes
som en forløper til Frans av Sales. («Blosius, Franciscus
Ludovicus» i
The
New Encyclopædia Britannica
,
bind 2 s 295.) Denne påstanden støttes også i Josef
Stierli: «Die Herz-Jesu-Verehrung vom Ausgang der Väterzeit bis zur
hl. Margareta M. Alacoque» i Josef Stierli (red.):
Cor
Salvatoris
,
s
116.
[33]
André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 114.
[34]
Antagelig etter Ignatius av Loyola:
Åndelige
øvelser
. [36]
André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
s 115, min oversettelse.
[37]
André Ravier S.J.:
Francis
de Sales, Sage & Saint
,
ss 151-52.
[38]
Raymond Deville:
The
French School of Spirituality
,
s 14.
[39]
St. Francis de Sales:
Treatise
on the Love of God (Treatise)
,
forordet (bind I, s. 47).
[40]
For en analyse av deres vennskap og dets betydning, se Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
. [41]
Se bildet av Visitasjonsordenens våpenskjold over. Det er utarbeidet av
Frans av Sales. Hjertet er Visitandinnens hjerte og pilene er
kjærligheten til Gud og til medmennesket. Det er inskribert med
initialene til Jesus og Maria.
|
Susanne Anette Kjekshus Kochs hjemmeside. E-mail: susanne@aviana.com. Kodet og designet av Susanne og Per Koch, Oslo. |