Innhold
Forord
Innledning
Frans' biografi
Frans' teologi
Jesu-hjerte-fromheten
Frans og Jesu hjerte
Litteratur
Forkortelser
Mer på nettet
In English
Hjemmeside
Artikler
|
|
FRANS
AV SALES’ JESU-HJERTE-
FROMHET 2: JESU HJERTE
Ettersom
Gud er den part som tar initiativ i denne kjærlighetshistorien og hans
kjærlighet er kilden til all vår kjærlighet, finner jeg det
naturlig å starte med Jesu hjerte.
Inkarnasjonens
mysterium stod svært sentralt for Frans av Sales. Dette gjaldt ikke bare
ham, men også mange andre teologer i hans samtid. Inkarnasjonen var det
sentrum teologien kretset om for Pierre de Bérulle og den franske skole.
[150]
For dem som for Frans var inkarnasjonen utgangspunktet for mystikken.
Jeg
har allerede vist hvilken betydning hjertet hadde i denne epokens menneskebilde.
[151]
Ettersom Jesus var sant menneske i kraft av inkarnasjonen, regnet man med at
hans hjerte utøvde de samme funksjoner som ethvert menneskehjerte. Det
mest sentrale i denne forbindelse, er det at man mente at hjertet opprettholdt
det fysiske livet og at det var sete for vilje, bevissthet og følelser.
Men
siden han var det inkarnerte Guds ord, hadde hjertet hans også langt
edlere kvaliteter: Der fant man selve Guds kjærlighet og barmhjertighet.
Dermed mente Frans at hver liten bevegelse Jesu hellige hjerte gjorde, var
langt mer nyttig for menneskenes frelse enn noen anger eller bot.
[152] Det
er i frelsesverket og særlig i pasjonen at Frans av Sales finner Jesu
hjertes betydning. Dette er en naturlig konsekvens av at han mente det var der
Guds kjærlighet aller tydeligst kommer til uttrykk. Man kan derfor
vanskelig overdrive betydningen av pasjonen i hans teologi. Når Jesus
henger på korset, er hans hjerte møtested for det ytterste av
menneskelig lidelse og fylden av Guds barmhjertighet.
[153]
Det
sårede hjertet
Ifølge
tradisjonen gjennomboret soldatens lanse Jesu side på korset. For Frans
av Sales hadde dette flere viktige konsekvenser: For det første
representerte lansestøtet ytterligheten av den fysiske lidelse som Jesus
ble utsatt for, idet hjertet — hans kjerne — ble gjennomboret. For
det andre avdekket såret det faktum at Jesu hjerte hadde vært
såret av kjærlighet
før
lansestøtet. For det tredje sørget såret for at Jesu hjerte
for all ettertid er synlig og tilgjengelig for alle som ønsker å
forenes med det. Disse tre punktene vil jeg utdype i det følgende.
Jesu
hjerte såret av lansen
Som
jeg har vært inne på tidligere, har Jesu-hjerte-fromheten på
mange måter sitt utspring i meditasjonene over Jesu fem sårmerker.
[154]
Dette er en meditasjonsform som også Frans av Sales anbefaler, men
hjertesåret er helt klart det mest sentrale for ham:
«Før
aftensmaten anbefaler jeg Dem å samle tankene til en kort bønn. Da
kan De be fem
Fader
vår
og fem
Ave
Maria
til Herrens sår. Kanskje slik at Deres sjel gjør et opphold hver
dag ved ett av de fem sårene; på den sjette dagen i sårene
fra tornekronen og på den syvende i hans gjennomborede side; da vil hver
uke starte og ende slik at vi på den syvende dag, på søndag,
alltid vender tilbake til Jesu hjerte.»
[155] Men
hvilken betydning har såret som lansen forårsaket for Frans? Det er
viktig at Jesu hjerte, hans innerste, er gjennomboret, for dette betyr at Guds
evige Ord har opplevd smerte på menneskers vis. Hele lidelseshistorien
viser at Jesus ble plaget og ydmyket både fysisk og psykisk. Såret
i hjertet viser at han ikke ble spart noe, og at selve hans innerste ble
gjennomboret. Dette innebærer at den treenige Gud ikke er fremmed for
noen menneskelig lidelse, at Gud aldri kan beskyldes for å stå
fjernt fra menneskenes lidelser.
[156] Såret
viser også at Jesus faktisk
var
død:
«...høvedsmannen
for soldatene kom for å finne ut om han virkelig var død. Ettersom
han så at han var død, befalte han dem å gi ham et
lansestøt i siden. Det skjedde og man stakk ham rett i hjertet. Ettersom
hans side var åpen, så man at han virkelig var død,
død av sitt hjertes lidelse, det vil si av sitt hjertes
kjærlighet.»
[157] Her
kunne det vært naturlig for Frans å si noen ord om vannet og blodet
som rant fra såret, for det var det lang tradisjon for,
[158]
men det gjør han ikke. Han finner hovedpoenget i selve såret og i
det at Jesus utholdt selv dette for kjærlighetens skyld. Volden mot Jesus
fortsatte selv etter at han var død, for selv om det var tydelig at han
var død, befalte høvedsmannen at soldatene skulle stikke Jesus
med lansen. Lansestøtet gjennomboret selve hjertet som hadde
opprettholdt livet hans, Guds Ords liv som menneske.
Frans
av Sales sier at død uten Jesu kjærlighet er ulykkelig og at
kjærlighet uten Jesu død er ulykkelig. Kjærlighet og
død er så nært sammenblandet i Jesu lidelseshistorie at man
ikke kan ha det ene i hjertet uten det andre.
[159]
Hvis man slipper Jesu kjærlighet inn i hjertet, følger hans
død også med.
Å
meditere over at lansen gjennomborer hans hjerte, blir en form for indre askese
som viser nettopp dette, for når vi er forenet med ham i
kjærlighet, kan vi ikke unngå å oppleve at vårt eget
hjerte gjennombores av en lanse, av medlidenhet og identifikasjon. I takt med
denne identifikasjonens vekst trenger lansen inn og dreper alt i oss som ikke
er kjærlighet.
I
bønnen som avslutter
Traité,
sier Frans: «Å, kom Hellige Ånd og sett våre hjerter i
brann med kjærlighet! Å elske — eller dø! Å
dø — og å elske! Å dø for all annen
kjærlighet for slik å leve i Jesu kjærlighet.»
[160]
At man må dø for å leve er ett av kristendommens
grunnprinsipper og det er også en del av kjernen i kristen mystikk. Det
dreier seg selvfølgelig om en mystisk død. Lengselen etter Gud,
den elskede, gjør at man oppgir det livet som er sentrert rundt
egoistisk selvoppholdelse og dør slik for å leve sentrert rundt
ham. Da kan man si med Paulus: «...jeg lever ikke lenger selv, men Kristus
lever i meg.»
[161]
Jesu
hjerte såret av kjærlighet
Som
mange før ham i kirkehistorien
[162]
var Frans av Sales av den oppfatning at Jesu hjerte var såret av
kjærlighet lenge før lansestøtet.
[163]
Det fysiske såret hadde en mystisk parallell. Det er en kjensgjerning for
Frans at kjærligheten sårer hjertene,
[164]
og da soldatenes høvedsmann befalte at de skulle stikke ham i siden, ble
det klart: «Ettersom hans side var åpnet, så man at han
virkelig var død, død av sitt hjertes lidelse, det vil si av sitt
hjertes kjærlighet.»
[165]
Her er det enda en gang tydelig hvordan kjærlighet og død henger
sammen i Jesu lidelseshistorie. Dette går også tydelig frem av det
følgende sitatet:
«...se
den guddommelige forløseren strukket ut på korset...! På det
dør han av kjærlighet for oss, men med en kjærlighet mer
smertefull enn døden selv, eller med en død mer kjærlig enn
kjærligheten selv.»
[166]
Ved
å la begrepene
død
og
kjærlighet
vekselvis beskrive hverandre, viser Frans av Sales hvor nært de to
begrepene henger sammen i hans teologi. For ham er det slik at når
kjærligheten oppfattes riktig, vil den alltid være nær
forbundet med Jesu død og med vår egen viljes død. På
samme vis er det slik at når døden, selv vår egen
død, oppfattes riktig, er den alltid preget av Jesu kjærlighet. I
Frans av Sales’ teologi får både døden og
kjærligheten nytt og radikalt innhold og knyttes uløselig sammen i
Jesu død.
Frans
av Sales forteller om hvordan kjærligheten sårer Jesu hjerte: Det
gjennombores av smerte i Getsemane.
[167]
Hva slags smerte er dette som kan gjennombore et hjerte? Det er snakk om smerte
som stammer fra kjærlighet: Kjærligheten er den grunnleggende av
alle lidenskaper, og den er den første som trer inn i hjertet. Fordi den
trenger inn i hjertet, helt inn til og gjennom det punktet det viljen sitter,
sårer den hjertet.
[168]
Den
elskendes vilje blir gjennomboret av kjærlighet og vil bare det den
elskede vil. Slik gjennomborer kjærligheten Jesu hjerte og den har trengt
gjennom viljen hans, for han sier: «...ikke som jeg vil, bare som du
vil.»
[169] Det
er rimeligvis enda tydeligere på korset at kjærligheten har
utslettet Jesu egenkjærlighet. Det kan sees av dette sitatet:
«Å,
hvor stor var den flammen av kjærlighet som brant i hjertet til vår
milde frelser, siden han på høyden av sin lidelse, på et
tidspunkt da voldsomheten i hans plager så ut til å ta fra ham til
og med makten til å be for seg selv, lyktes i, gjennom sin
kjærlighets styrke, å glemme seg selv men ikke sine skapninger og
med sterk og tydelig røst uttalte disse ordene: ‘Far, tilgi
dem.’»
[170] Her
ser man klart uttrykt denne tidens tro på at kjærligheten hadde
sitt sete i hjertet og at den var forbundet med ild og varme.
[171]
Teksten viser at det var menneskene som var fokuseringspunkt for Jesus, selv i
hans største lidelser. Hans kjærlighet til menneskene var alltid
sterkere enn lidelsen og denne kjærligheten hadde sitt hjemsted i Jesu
hjerte.
Frans
beretter også hvordan sorgen over Peters fornektelse gjennomboret Jesu
hjerte.
[172]Hardheten
hos de som hånet ham på korset, gjorde det samme.
[173] Denne
formen for hjertesår er et fysisk uttrykk for kjærlighetssorg,
smerte over ikke gjengjeldt kjærlighet. På Frans av Sales’
tid lærte medisinere at hjertet kunne briste av sorg.
[174]
Frans forestiller seg at denne smerten må ha vært mange ganger
større enn vanlig hos Jesus fordi hans kjærlighet var av et annet
kaliber: Han var kjærligheten selv, og målet hans var å bli
forenet med alle mennesker i kjærlighet. Han vet hva de skyver fra seg
når de takker nei til hans kjærlighet, og det er denne kunnskapen
som fører til at såret i hjertet oppstår.
Jesu
hjerte såret og åpnet
Jeg
har vist tidligere at Jesu hjerte ble sett på som et tilfluktssted og en
kilde til trøst og kraft for den troende.
[175]
Dette gjelder i aller høyeste grad for Frans av Sales, og dette vil
stå sentralt i behandlingen av hans lære om hjertenes forening. Det
vil allikevel være relevant å behandle det også her for
å finne ut hva det innebærer at hjertet er åpnet, teologisk
sett. Jeg vil ta utgangspunkt i en tekst:
«Se
hvordan han lar seg bli sett gjennom såret i kroppen hans og
åpningen i siden hans, som gjennom vinduer, som gjennom sprinkler han ser
ut mellom.’
[176]
Ja,
...Guds kjærlighet har sete i vår Frelsers hjerte som på en
kongelig trone. Gjennom åpningen i sin gjennomborede side ser han alle
menneskebarnas hjerter. Hans hjerte er hjertenes konge, og han holder blikket
festet på våre hjerter. Slik de som ser mellom sprinkler, ser
klart, mens de selv bare er halvt synlige, slik kan også den guddommelige
kjærligheten i dette hjertet, eller snarere dette hjerte av guddommelig
kjærlighet, alltid se våre hjerter klart.»
[177] Den
første setningen rommer et sitat fra Høysangen, og dette er
vesentlig. Her identifiseres Jesus med den elskede i Høysangen, og dette
gjør leseren oppmerksom på at Frans av Sales i denne teksten
ønsker å se på forholdet mellom Gud og menneske som et
kjærlighetsforhold. En slik allegorisk utlegning av Høysangen var
viktig for Frans av Sales allerede på et tidlig tidspunkt.
[178]
og han forfattet et verk som er en mystisk forklaring av denne bibelske boken.
[179]
For
Frans var forholdet mellom Gud og menneske, som sagt, først og fremst et
kjærlighetsforhold. Den korsfestede og gjennomborede Kristus viser for
Frans mer enn noe annet Guds kjærlighet. Det mest vanlige har gjennom
århundrene vært å forstå korsdøden som soning
for menneskenes synder. For Frans er det vel så viktig at den
representerer en invitasjon til uselvisk kjærlighet.
Hvordan
skal denne teksten forstås? Jesus kan ikke lenger sees, slik som da han
levde, og dermed kan vi ikke se såret i siden eller hjertet i
sårets åpning. Han kunne heller ikke ha festet blikket på
menneskebarnas hjerter, for de er ikke blottlagt som hans eget hjerte er det.
Hvordan
skal dette forstås? Når Jesus døde på korset, oppgav
han alt, sin ytre verdighet og sin indre fred og helhet. På korset
opplevde han den største sorg og smerte like inn i hjertet og han gjorde
det i kjærlighet til oss og i lydighet til Gud Fader. Derfor er hans
hjerte hjertenes konge, og derfor er det at han kan «holde blikket festet
på våre hjerter.» For han kjenner alle menneskehjertets
egenskaper og bevegelser. Han vet hvordan det forholder seg i selv de mest
ekstreme situasjoner, for han har selv erfart det. Derfor er såret i
hjertet hans et vindu han kan se ut gjennom, og derfor kan han se alle
menneskehjerter klart. For kjærligheten såret hans hjerte på
alle tenkelige måter, så ingenting et menneskehjerte kan romme, er
fremmed for ham. Korsdøden kan dermed sies å gjøre
inkarnasjonen fullkommen.
[180]
Når
Jesus i teksten lar seg selv bli sett av oss mennesker gjennom såret i
siden, er dette fordi han som såret står oss aller nærmest:
Av alle aspektene ved Jesus er det såretheten det er nærmest for
oss å identifisere oss med. Det er hans sårede hjerte, hjertet
på Golgata, som best kan lære oss Jesu viktigste budskap, budskapet
om Guds kjærlighet, for «Golgata er kjærlighetens sanne
skole.»
[181] Når
Jesus viser seg for apostlene etter oppstandelsen, lar han Thomas få
legge fingeren i sidesåret. Frans av Sales beskriver det slik:
«Så
la han fingeren i det hellige sårmerket til sin Frelser. Og hva tror dere
da at denne gode helgen gjorde? Det er sikkert og visst at idet han
rørte ved ham, følte han en stor guddommelig glød, fremfor
alt idet han la sin hånd i Guddommens kostbare skattkammer, idet han
berørte det hellige hjertet som var alldeles glødende av
kjærlighet. Da ropte han full av forundring: ‘Min Herre og min
Gud!’»
[182] Så
for Frans av Sales er Jesu hjerte virkelig levende og fullt av kjærlighet
også etter at det ble gjennomboret av lansen. Denne glødende
kjærligheten er selve Jesu kjennemerke for Frans, og som det går
frem av teksten, ser han også for seg at det var den som gjorde at
tvileren Thomas kjente ham igjen. For en moderne ekseget kan dette nok
være å gå vel langt, men for Frans er det en naturlig
slutning. Jesus kan kjennes på sitt hjerte som gløder av
kjærlighet, og ut fra dette hjertet er det at han kjenner oss, for det er
ikke fremmed for noe ved det å være menneske.
Denne
scenen der Thomas får legge fingeren i Jesu sårmerke, er for Frans
av Sales en beskrivelse av den nærhet som den elskende ønsker til
sin elskede, som mennesket ønsker til Gud. Teksten over viser at
såret i hjertet gir mennesket tilgang til Jesu innerste. For Frans er
dette en av de mest sentrale egenskaper ved Jesu hjerte, og det står hele
tiden åpent slik at troende i bønn og meditasjon kan oppleve den
enhet med Jesus som Thomas gjorde.
Dette
var viktig i Jesu-hjerte-fromheten lenge før Frans av Sales, blant annet
hos Vilhem av Saint-Thierry.
[183]
Det vil være naturlig å vente med selve behandlingen av dette til
kapittelet om hjertenes forening.
Tålsom
og ydmyk av hjertet
Frans
av Sales’ Jesu-hjerte-teologi dreier seg ikke utelukkende om den
korsfestede Jesu gjennomborede hjerte. Et annet viktig aspekt knytter seg til
Matt. 11:29: «Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg
er tålsom og ydmyk av hjertet...» Tålsomhet og ydmykhet er
blant de dydene Frans setter aller høyest, og dette bibelsitatet er hans
favoritt.
[184]
Han skriver:
«Den
hellige salven som tradisjonelt brukes i Kirken til konfirmasjoner og
konsekrasjoner er fremstilt av olivenolje blandet med balsam, og symboliserer
blant annet to dyder som kunne sees tindrende klart i vår Herre og som
han elsket og anbefalte spesielt, slik at vi ved å utøve dem selv
bedre kunne etterligne ham:
lær
av meg; jeg er tålsom og ydmyk av hjertet
.
Ydmykhet
forbedrer vårt forhold til Gud og tålsomhet vårt forhold til
vår neste. Balsam ... synker alltid til bunnen i alle væsker og
representerer slik ydmykhet; olivenolje flyter alltid til toppen symboliserer
den tålsomheten som hever seg over alle ting og er fremst blant alle
dyder. ... Forsikre deg om ... at denne mystiske salve som består av
tålsomhet og ydmykhet virkelig finnes i ditt hjerte...»
[185] Denne
måten å bruke eksempler på er svært vanlig hos Frans av
Sales. Den er et viktig virkemiddel for ham når han populariserer teologi
for å gjøre den forståelig for et stort publikum. Den er
også typisk barokk og gir teksten en karakteristisk frodighet.
Ydmykhet
og tålsomhet blir sammenlignet med bestanddelene i den kostbare og
velluktende salven (krisma) som blir brukt i flere sakramenter i den katolske
kirke. Slik viser Frans hvor dyrebare disse dydene er i hans øyne og at
de bør sette sitt preg på alle kirkens barn.
For
Frans av Sales er disse dydene Jesu hjertes dyder mer enn noen. Hovedpoenget i
denne forbindelse, er at det enkelte menneske gjør sitt eget hjerte likt
Jesu hjerte ved å etterligne disse dydene. For å oppnå dette,
trenges forsakelse og askese, ikke i form av lange faster og andre fysiske
pinsler, men i form av en indre askese. Det er en selvmotsigelse for Frans
å forsøke å oppnå ydmykhet gjennom imponerende
fromhetsøvelser.
[186] For
å oppnå Jesu hjertes to dyder er det ikke nødvendig å
vente på en fin anledning til å vise total selvutslettelse. Da kan
man komme til å vente lenge. I stedet skal man praktisere tålsomhet
og ydmykhet i alle hverdagens gjøremål, slik Jesus selv gjorde.
Ifølge Frans av Sales er det faktisk bedre å være
kjærlig mot en ubehagelig nabo enn å bedrive daglig fysisk askese.
[187] Dette
er for det første fordi livet alltid presenterer slike utfordringer, og
man kan komme til å overse dem eller miste besinnelsen om man for
eksempel faster. Det hjelper lite om man trofast holder utkikk etter en
mulighet for å dø martyrdøden om man dermed overser
utallige muligheter til å glemme seg selv til beste for sin neste.
For
det andre oppnår man en ekstra bonus ved å benytte seg av de
anledningene til selvforsakelse hverdagen gir fremfor å pålegge seg
selv tradisjonell askese. For Frans av Sales mener at man ved alle disse
hverdagsanledningene gjør Guds vilje snarere enn sin egen, og lydighet
er i seg selv en øvelse i ydmykhet.
[188]
Oppsummering
Hvilken
teologi illustrerer hjertet som bilde? Jeg har allerede nevnt at det er en
mystisk teologi, og at det er kjærligheten som står i sentrum, at
Frans av Sales hjerteteologi illustrerer kjærlighetens dynamikk. Nå
har jeg vist hvordan Jesu hjerte illustrerer denne dynamikken.
For
det første er Jesu hjerte kjernen i det inkarnerte Guds Ord. Det
innebærer at dette hjertet er virkelig menneskelig og sant guddommelig
på én gang. Det rommer guddommelig kjærlighet og
menneskelige følelser. Det er møtested for menneskelig lidelse og
guddommelig barmhjertighet.
For
det andre er Jesu hjerte bilde på overgivelse og mystisk død fordi
det er såret. Kjærligheten har trengt inn i det og gjennomboret
viljen slik at bare den elskedes — Faderens — vilje finnes i Jesu
hjerte.
For
det tredje er Jesu hjerte et bilde på medlidenhet. Han elsker alle
mennesker for å bringe dem forløsning og hjertet hans blir
såret med tanke på alle dem som forblir uforløste og
isolerte fordi de vender ryggen til hans kjærlighet.
For
det fjerde representerer såret en åpenhet som gir mennesker tilgang
til Jesu hjerte, nærmest som et tilfluktssted.
For
det femte er Jesu hjerte et bilde på indre askese idet det preges av
tålsomhet og ydmykhet, for hvis disse dydene preger et hjerte,
påtar man seg alt det omstendighetene bringer i stillhet, slik Jesus
gjorde. Å være trofast til Jesu hjertes små dyder er en
viktig vei til Kristuslikhet i salesiansk spiritualitet.
For
det sjette viser såret at Jesu hjerte har opplevd smerte og sorg i den
grad at han ikke kan sies å være fremmed for noen av menneskelivets
harde vilkår.
Slik
kan Frans av Sales’ bruk av Jesu hjerte som religiøst bilde
oppsummeres. Denne tankegangen kan sees som en naturlig forlengelse av hans
vektlegging av inkarnasjonen og ikke minst av pasjonen. Pasjonen er selve
brennpunktet i hans teologi, og hans Jesu-hjerte-teologi har også helt
klart sitt sentrum her.
[150]
Se s
29
og
14.
Se også William M
.
Thompson (ed.)
:
Bérulle
and the French School
ss 35-37 og Raymond Deville:
The
French School of Spirituality
,
ss 36-39.
[153]
«Senk uten voldsomhet og helt rolig hjertet ditt i Herrens sår. Ha
ubegrenset tillit til at hans barmhjertighet og godhet ikke vil forlate
deg.»
Deutsche Ausgabe, Band 5
,
s 45, min oversettelse.
[154]
Se s
22.
Se også J. P. Bruni: «Sacred Humanity, Devotion to the» i
The
New Catholic Encyclopedia
,
bind 12, s 828-830.
[155]
Deutsche
Ausgabe, Band 5
,
s 57, min oversettelse.
[156]
Det er selvfølgelig kristen lære at Jesus var fremmed for synd,
noe Frans av Sales er helt på det rene med. For Frans er det allikevel
viktig at han kjente godt til fristelse fra episoden i ørkenen (Matt.
4:1-11, Mark. 1:12-13 og Luk. 4:1-13) og til valgets kval fra Getsemane (Matt.
26:30-46, Mark. 14:26-42 og Luk. 22:39-46). Selv om han aldri selv begikk synd,
aldri brøt med Faderens vilje, kjente han godt til alle omstendighetene
omkring synd og han hadde følt dem på sin egen kropp.
[157]
Deutsche
Ausgabe, Band 9,
s 245, min oversettelse.
[158]
Se s
21.
Se også Emma Jung og Marie-Louise von Franz:
The
Grail Legend
,
ss 92-94. Her fremholdes det at man i middelalderen (som strekker seg inn
på 1500-tallet) tilla blod en rekke magiske egenskaper og at det ble sett
på som bærer av en persons essens og sjel. Jesu blod fikk dermed
særskilt betydning og det faktum at hans hjerteblod rant ut fikk slik vel
så stor teologisk betydning som selve korsdøden. Dette kan man
også se i middelaldersk eukaristisk fromhet.
[159]
Treatise
12:13 (bind II s 281).
[160]
Treatise
12:13 (bind II s 281-282), min oversettelse.
[164]
Treatise
6:13 og 6:14 (bind I ss 302-309).
[165]
Deutsche
Ausgabe, Band 9,
s
245, min oversettelse.
[166]
Treatise
6:8 (bind II s 37), min oversettelse.
[168]
Treatise
6:13 (bind I s 303).
[170]
Sermons
s 189, min oversettelse.
[171]
Hjertet ble også sett på som stedet for ilden som element i kroppen
og som kilde til den kroppsvarmen som blodet førte rundt i kroppen. Se s
18. [175]
Se kapittelet om middelalderen, s 18 ff.
[177]
Treatise
5:11 (bind I s 263), min oversettelse.
[179]
St. Francis de Sales:
The
Mystical Exposition of the Canticle of Canticles, from the 6th series of his
Opuscules on ‘Ascetism and Mysticism.’
[180]
Se også
Treatise
10:17 (bind II s 191): «Han øste seg selv fullstendig ut i oss og
oppløste så og si sin storhet for å redusere den til
vår litenhets form og fasong. På grunn av dette er han kalt
‘en kilde av levende vann’», min oversettelse.
[181]
Treatise
12:13 (bind II ss 280-282), min oversettelse.
[182]
Deutsche
Ausgabe, Band 9
,
s 461, min oversettelse.
[184]
Letters of Spiritual Direction
s 62.
[185]
Introduction
III:8 (s 111), min oversettelse.
[186]
Han var ikke motstander av moderat ytre askese.
[187]
Letters
of Spiritual Direction
s 63.
[188]
Letters
of Spiritual Direction
s 63.
|