Innhold
Forord
Innledning
Frans' biografi
Frans' teologi
Jesu-hjerte-fromheten
Frans og Jesu hjerte
Litteratur
Forkortelser
Mer på nettet
In English
Hjemmeside
Artikler
|
|
FRANS
AV SALES’ JESU-HJERTE-
FROMHET 3: MENNESKENES HJERTER
Jeg
har vist tidligere at hjertet i barokkens tidsalder var sentrum og kjerne for
både det fysiske og det åndelige liv i mennesket.
[189]
I forrige kapittel viste jeg hvilke egenskaper og prosesser Frans av Sales
plasserte i Jesu hjerte. Menneskenes hjerter har rimeligvis en del
likhetspunkter med Jesu hjerte, ettersom hjertet hans ikke bare var
guddommelig, men også menneskelig. Slik som menneskehjertene har
fellestrekk med Jesu hjerte fordi det er menneskelig, har de også
egenskaper de umulig kan ha til felles med Jesu hjerte som er guddommelig.
Dette gjelder i første rekke deres lengsel etter Gud.
Menneskenes
hjerter skapt for Gud
Menneskehjertet
er, ifølge Frans av Sales, skapt for Gud. Det har en lengsel etter Gud
som bare han kan tilfredsstille og det har en naturlig tilbøyelighet til
å elske Gud over alt annet.
[190]
«Blant
rapphøns hender det ofte at enkelte av dem stjeler andres egg for selv
å klekke dem ut. ...Så snart rapphønen som ble klekket ut og
pleiet under vingen til en fremmed høne hører ropet fra sin sanne
mor, som hadde lagt egget den kom fra, forlater den den tyvaktige
rapphønen, drar tilbake til sin første mor og blir en del av
hennes ungeflokk. Dette er på grunn av den likhet den har med sin
første opprinnelse, selv om denne likheten ikke var åpent synlig,
men forble gjemt, innestengt og som i søvne på bunnen av dens
natur inntil den møtte sitt objekt. Straks opphisset og som vekket,
gjør den sin jobb og driver rapphønen mot å gjøre
sin første plikt. Slik er det også med vårt hjerte... selv
om det har blitt til, blitt pleiet og oppdratt blant kroppslige, lave og
forgjengelige ting, og så og si under naturens vinger, har det allikevel,
ved det første blikk det kaster på Gud, ved den første
kunnskap det får om ham, en naturlig og innledende tilbøyelighet
til å elske Gud, som var liksom søvnig og usynlig og våkner
på et øyeblikk. Plutselig dukker den opp som en glo i asken. Den
rører ved vår vilje og gir den en glød av den ypperste
kjærligheten man skylder det suverene og første prinsipp bak alle
ting.»
[191] Her
er enda et eksempel på Frans’ livlige eksempler. Det viser at
menneskenes hjerter har en tilbøyelighet som driver dem til å
elske Gud mer enn alt annet. Denne tilbøyeligheten er så sterkt at
den virker selv om et menneske har levd et gjennomført verdslig liv og
ikke omgitt hjertet sitt med noe som minner det om Gud. Gud har nedlagt denne
tilbøyeligheten i oss og den har sitt grunnlag i vår gudlikhet:
Slik som rapphøns-kyllingen lokkes til sin virkelige mor fordi de ligner
hverandre, slik lokkes menneskene til Gud fordi de er skapt i hans bilde og han
er deres og alle tings første årsak. Derfor har vi en dragning mot
ham og derfor skylder vi ham vår kjærlighet.
Hvordan
kommer vi til å elske Gud når vi har fått øye på
ham? Det fremgår av teksten over at vi har en tilbøyelighet til
å elske Gud og at denne tilbøyeligheten gir vår vilje en
glød av kjærlighet. Både viljen og kjærligheten, og
også denne tilbøyeligheten, finnes i menneskehjertet. For Frans er
det en kjensgjerning at kjærligheten elsker det viljen vil.
[192]
Her oppstår problemet: Hjertet har nok tilbøyelighet til å
elske Gud over alt annet, men er viljen sterk nok til å sette denne
kjærligheten ut i livet? Frans av Sales mener at den ikke er det i
utgangspunktet, for synden volder større vansker for viljen enn for
intellektet. Mange kjenner derfor alle de gode årsakene til å elske
Gud, men de klarer ikke å mobilisere viljen til å
gjennomføre det.
[193] Men
menneskene er Guds egne skapninger, og i sin mildhet klarer han ikke å
forkaste oss på grunn av vår synd, skriver Frans.
[194]
Om vi bare følger vårt hjertes tilbøyelighet til å
elske Gud, vil hans nåde gi oss den hjelpen vi trenger til å
gå fra en god start til et godt liv.
[195]
L’Introduction
handler om hvordan man kan følge sitt hjertes tilbøyelighet og
starte et liv i kjærlighet til Gud, og
Traité
viser hvordan denne kjærligheten kan pleies og utvikles slik at den
fyller hjertet helt og man elsker Gud over alt annet. Dette illustrerer Frans
med enda et eksempel fra fuglenes verden:
«Strutser
flyr aldri, høner flyr av og til, men klumsete og aldri særlig
høyt. Ørner, duer og svaler svever oppover hurtig og ofte.
På
samme måte flyr syndere aldri mot Gud, men ferdes langs jorden og
søker jordiske ting. De som er gode, men enda ikke fromme, flyr noen
ganger på vinger av gode gjerninger, men langsomt og uelegant. De som er
fromme, svever høyt opp til Gud ofte og gjerne.
Fromhet
er da faktisk ingenting annet enn åndelig våkenhet og livlighet som
gjør oss i stand til å samarbeide med kjærligheten, kontant
og helhjertet.»
[196]
Menneskenes
hjerter forvandles gjennom lidelse
For
å oppfylle sitt hjertes lengsel etter Gud må mennesket samarbeide
med Guds kjærlighet og nåde, og det er dette samarbeidet som for
Frans av Sales utgjør fromhet. Men det er ikke lett gjennomført.
Det innebærer hardt arbeid og smerte. Smerten skal tas som et tegn
på at man er på rett vei, forenet med den lidende Jesus i en
fantastisk prosess:
«...for
din sjel har unnfanget det edleste barn i verden, Jesus Kristus, og du må
lide i veer inntil han er formet og brakt til verden; men fatt mot, for
når disse veene er over vil du ha evigvarende glede over å ha brakt
slikt et barn til verden, og han vil virkelig bli brakt til verden når du
har formet ham i ditt hjerte og i alt du gjør ved å etterligne
hans liv.»
[197] Figur
6.
Jesusbarnet
i menneskehjertet (Kopperstikk av Mester E. S. 1467, fra Richstätter 1956).
Slik
er hjertet en livmor
[198]
der Jesusbarnet unnfanges og formes ved hjelp av et liv i kristuslikhet. Dette
er en prosess som er minst like underfull som et vanlig svangerskap og minst
like smertefull.
Det
fremgår av teksten over at Jesusbarnet formes i hjertet ved hjelp av et
liv som streber mot kristuslikhet. Jeg har tidligere vært inne på
at mange så på fysisk smerte frembragt gjennom streng askese som et
middel til kristuslikhet og at dette ikke var den veien Frans av Sales anbefalte.
[199]
Fødselssmertene er derfor ikke først og fremst
ytre
fysiske smerter, men oppleves i hjertet.
Denne
teksten henspeiler på beretningen om den fødende kvinnen i Joh.
16:21f. Teksten står i en kontekst der Jesus taler om sin bortgang og
gjenkomst. Frans av Sales vil slik vise at det alltid er smertefullt når
noe nytt bryter igjennom, men at smerten er glemt når man gleder seg over
å se resultatet av prosessen.
En
annen tekst viser en lignende prosess og utdyper sammenhengen mellom den
lidelsen Jesus opplevde i pasjonen og den smerten hjertet opplever på
veien mot kristuslikhet:
«...det
er umulig å uttrykke hvor gjerne Frelseren ønsker å tre inn
i vår sjel... ‘Å,’ sier han, ‘åpne for meg,
min søster, min elskede, min due, min fullkomne, for mitt hode er
vått av dugg og mine lokker av nattens dråper.’
[200]
Hva er denne duggen og hva er disse nattens dråper annet enn de lidelser
og smerter han led i sin pasjon? Perler ... er ganske enkelt dråper av
dugg som den kjølige natten lar regne ned på havets ansikt, og som
østers, perlenes mødre, tar inn i sine skjell. Sjelens
guddommelige elsker ville ha sagt: ‘Å, jeg er belagt med all
smerten og svetten fra min lidelse som forløp nesten utelukkende enten i
nattens mørke eller i den mørkets natt som solen selv skapte da
den var dekket til midt på lyse dagen. Derfor, åpne ditt hjerte for
meg slik perlens mor åpner sitt skjell for himmelen. Jeg vil la duggen
fra min lidelse dryppe på det og den vil bli forvandlet til perler av
trøst.’»
[201] Også
denne teksten spiller på et sitat fra Høysangen. Frans av Sales
vil slik vise at Jesus, som er den inkarnerte Gud og Kjærlighet, lengter
etter enhet med menneskene like inderlig som en elsker lengter etter sin
elskede.
Her
bruker Frans igjen et bilde fra naturen for å forklare en av hjertets
prosesser, slik han ofte gjorde. Dugg er selve innbegrepet av renhet, og perlen
har i folklore og mytologi ofte symbolisert indre skjønnhet og helhet.
Det er naturlig for Frans at duggen faller og fanges opp i skjellet i nattens
mørke, for hjertets vei til renhet og helhet går gjennom lidelse
og sjelelig mørke slik Jesu vei til herligheten gikk gjennom pasjonen.
Jesus
lengter etter å la sin dugg dryppe i våre hjerter og vi lengter
etter perlen som duggen skal danne. Duggen drypper imidlertid fra Jesu lidelse
og det er ved å lukke denne lidelsen inn i hjertet og vokte den som dugg
fra himmelen at perler av trøst oppstår. Hjertet er igjen et sted
for en skapende prosess og igjen er det smerten som er katalysator.
Hjertet
lider av kjærlighet
Kjærligheten
er den grunnleggende årsaken til denne omskapende lidelsen. Jeg har
tidligere vist at kjærligheten såret Jesu hjerte.
[202]
Slik er det med alle menneskehjerter:
«De
smertefulle sårene som kjærligheten forårsaker er av mange
ulike slag. (1) De første anslagene av kjærlighet kalles sår
fordi hjertet først virket sundt, helt og aldeles sitt eget før
det begynte å elske. Så, etter å ha blitt rammet av
kjærligheten, begynner det å bli separert og adskilt fra seg selv
for å gi seg selv til sin elskede. Slik atskillelse kan ikke skje uten
smerte... (2) Begjær stikker og sårer ustanselig det hjertet det er
i... (3) Men når det gjelder hellig kjærlighet, ...oppstår
det i dens utøvelse en type sår som Gud selv noen ganger gir en
sjel han ønsker å gjøre svært fullkommen. Han gir den
en vidunderlig følelse og en tiltrekning uten sidestykke til hans
høyeste godhet for å presse og råde den til å elske
ham. Sjelen kaster seg da oppover med stor kraft som for å fly
høyere mot sitt guddommelige mål, men forblir utenfor rekkevidde
fordi den ikke kan elske så mye som den ønsker. Da, Å, Gud,
føler den en smerte som er uten like.»
[203] Figur
7.
Det
gjennomborede menneskehjerte renses for kjærlighet til denne verden
(Antonius Wiericx, gravering fra
Cor
Jesu amanti sacrum
,
1600-tallet, gjengitt etter Hartt 1964).
Kjærlighet
til Gud kan altså såre hjertet på tre måter. Den
første er det innledende såret som oppstår når vi blir
klar over at den egoistiske kjærligheten vi har til oss selv hindrer oss
i å elske Gud. Skal man gi alt man har til Gud, slik kjærligheten
krever, kan man ikke tviholde på noe, men må atskille seg fra alt
som forhindrer denne overgivelsen. Dette er en smertefull prosess og i de
fleste tilfeller er den også langvarig. Det er bare ett fåtall som
fullstendig gjennomfører denne løsrivelsen.
Den
andre typen kjærlighetssår oppstår på grunn av
begjær som drar hjertet bort fra Gud og dermed virker motsatt av
kjærligheten. Hjertet slites mellom de to kreftene og dette
forårsaker en type smerte som vil fortsette å prege hjertet inntil
den ene kraften får overtaket.
Den
tredje typen sår som kjærligheten forårsaker i hjertet, gir
Gud bare til noen, sier Frans, for dette er et sår som bare rammer dem
som har løsrevet seg fra sin egoistiske egenkjærlighet og hvor
kjærligheten til Gud har fått overtak over begjæret i dem. Ut
fra teksten over kan det se ut som om såret grunner i avstanden mellom
hjertet som elsker og Gud som er dets elskede, men slik er det ikke, for Gud
har tatt bolig i dette hjertet. Men for at det fremdeles skal fortsette å
elske ham mer og mer, sårer Gud det med tusener på tusener av sin
kjærlighets piler slik at dette hjertet alltid vil være klar over
hvor høyt Gud elsker det og dermed alltid strebe høyere og
høyere.
[204]
Hjertet
lider av medlidenhet
Den
smerten som renser og forvandler hjertet, kan også stamme fra
medlidenhet. I ytterste konsekvens er det også her kjærligheten som
er årsak til smerten, for medlidenhet forutsetter kjærligheten hos
Frans av Sales. Dette er nemlig ikke smerte som kommer direkte av at man
elsker, men av at den man elsker lider.
«Vi
sårer aldri et hjerte med kjærlighetens sår uten at vi
øyeblikkelig sårer oss selv. Når sjelen ser sin Gud
såret av kjærlighet til den, mottar den straks et tilsvarende
sår. ‘Du har såret mitt hjerte,’ sier den himmelske
elskeren til Sjulamitten, og Sjulamitten roper: ‘Fortell min elskede at
jeg er syk av kjærlighet.’ Bier påfører aldri noen et
sår uten at de selv får sitt banesår. Slik er det også
når vi ser våre sjelers Frelser såret av kjærlighet til
oss ‘like til døden og til døden på et kors,’
hvordan kan vi unngå å bli såret for hans skyld?»
[205] Her
dukker de elskende fra Høysangen opp igjen. Også her er poenget
å vise intensiteten i Guds kjærlighet til menneskene og hvor
inderlig menneskehjertet lengter etter denne kjærligheten.
Ifølge
Frans av Sales, er det ingen ting som sårer et hjerte som elsker som det
å se et annet hjerte såret av kjærlighet til det.
[206]
Kjærligheten er en prosess der de elskende såres gjensidig. Dette
blir illustrert ved hjelp av bien som ikke kan stikke noen uten å
dø av det. Den flittige bien og den søte honningen hører
med blant Frans’ favoritter når han skal velge eksempler.
Søkelyset
rettes her mot den medlidenhet som kjærligheten forårsaker og det
faktum at medlidenheten sårer hjertet. Det hjertet som elsker Jesus og
som ser ham lide korsdøden ut av ren kjærlighet, vil oppleve
å såres i hjertet med et sår som overgår alle andre.
For dette hjertet vet at Jesus døde av en kjærlighet som
overgår all annen kjærlighet — fordi han er allmektig og evig
og fordi han er kjærligheten selv. For å illustrere dett, forteller
Frans av Sales en historie:
«Engang
han trodde at ingen hørte ham, gråt den hellige Frans
[207],
og han hulket og klaget så ynkelig at en god mann som hørte det
styrtet til for å hjelpe, for han trodde noen holdt på å bli
drept. Da han fant den hellige Frans alene, spurte han ham: ‘Å,
stakkars mann, hvorfor gråter du så sårt?’ Han svarte:
‘Jeg gråter fordi vår Herre utholdt så mye av
kjærlighet til oss og ingen tenker på det.’ Da han hadde sagt
dette, begynte han å gråte igjen, og den gode mannen begynte
å stønne og gråte med ham.»
[208] Frans
følger opp denne historien med å si at dette er en type smerte som
er behagelig for alle som opplever den. Smerten er behagelig fordi den kommer
fra kjærligheten til den elskede og fordi det å bære hans
sår i sitt hjerte er å være lik ham, ja, å være
forenet med ham. Dette hjertet som er såret av medlidenhet med sin
elskede Jesus vet at slik som Jesu lidelse var en vei til forherligelse, slik
vil dette såret rense det og gjøre det likere Jesu hjerte. Slik
forberedes det til den foreningen det lengter etter og derfor finner det
smerten behagelig. En annen tekst utdyper dette:
«Kjærlighet
gjør elskere like. Å, jeg ser ham, den kjære elskeren, en
brann av kjærlighet som brenner i en tornebusk av sorg. Slik er jeg
også: Jeg er fullstendig i brann av kjærlighet i min sorgs buskas.
Jeg er en ‘lilje blant torner.’ Å, se ikke bare grusomheten i
min gjennomborende sorg, men se skjønnheten i den kjærligheten som
trøster meg. Den elskede guddommelige elsker lider i uutholdelig sorg.
Dette er det jeg sørger over og som gjør meg svak av skrekk. Men
han finner glede i lidelsen. Han elsker plagene og dør med glede fordi
han dør for meg. Derfor, når jeg sørger over hans sorg er
jeg også tvers igjennom henført av glede over hans
kjærlighet. Jeg sørger ikke bare med ham, men jeg blir også
forherliget i ham.»
[209] Denne
teksten er hentet fra en kontekst der bildene hentes fra Høysangen.
Jesus er her elskeren. Frans av Sales setter seg selv i brudens sted.
Handlingen finner ikke sted i Salomos telt men på Golgata, for Jesu
kjærlighet til menneskene uttrykkes aller klarest der. Som jeg har vist
tidligere, er hjertet og kjærligheten forbundet med kroppsvarme og
elementet ild. I denne stunden på korset når Jesus viser dybden av
sin kjærlighet, blir han beskrevet som en brann for å vise at han i
denne stunden er ren kjærlighet.
Frans
fletter ofte inn bibelsitater i tekstene sine eller han alluderer til historier
fra bibelen. Denne teksten viser til historien der Moses møter Gud som
den brennende tornebusken. Busken står i brann, men den fortæres
ikke av flammene. Bare Gud kan utholde den rene kjærlighetens ild uten
å forgå, for Gud
er
kjærlighet. I et menneske vil denne ilden utslette alt som ikke er av
Gud. Slik blir elskerne like i kjærlighet og derfor er det en smerte som
er til å holde ut.
Frans,
som føler seg forenet med den korsfestede i sin kjærlighetsfulle
betraktning av ham, hevder at også han opplever denne ilden. Fordi det
tilhører kjærlighetens vesen at den elskeren gir alt for den
elskede finner Jesus glede i å dø når han vet at han
dør for Frans. Frans på sin side vet at smerten han føler i
sin identifikasjon med den lidende Jesus har sin årsak i
kjærligheten og har kjærligheten som mål. Det er
kjærligheten som har det siste ordet.
Hjertet
lider fordi viljen dør
Kjærligheten
sårer hjertet og smerten fra såret renser det. En konsekvens av
dette er at man glemmer sin egen vilje. På grunn av kjærligheten
ønsker man bare å oppfylle den elskedes vilje.
[210]
Viljen har sitt sete i hjertet og den sitter svært dypt.
Kjærligheten må derfor trenge langt inn i hjertet for å
gjennombore viljen, og dette er en smertefull prosess. For at hjertet skal
miste sin tilknytning til alt som ikke er av Gud, blir det ført ut
på en vei der ingenting av det det tidligere har stolt på gir glede
eller trøst. Dette kan minne om Johannes av Korsets
mørke
natt
.[211]
Frans av Sales beskriver det slik:
«Slik
er følelsene til en sjel som har sunket i åndelig pine som vil
gjøre dens kjærlighet ytterst ren: Den er til og med
berøvet all glede som kan knytte den til Gud. Slik kjærlighet
føyer oss sammen med og forener oss umiddelbart med Gud, vilje til
vilje, hjerte til hjerte... ...hvor plaget er ikke vårt stakkars hjerte
når det er som om det er forlatt av kjærligheten. Det søker
den over alt, men det virker som om det ikke finner den noe sted. Det finner
den ikke i de ytre sansene, for de er ikke i stand til å gjengi
kjærligheten. Det finner den ikke i forestillingsevnen, for den er ille
plaget av ulike inntrykk. Det finner den ikke i fornuften, for den er
forstyrret av tusen uklare argumenter og av underlig frykt. Selv om det til
sist finner kjærlighet i den ypperste og høyeste del av sin
ånd, hvor kjærligheten har sitt sete, så kjenner sjelen den
ikke igjen og tror ikke at det dreier seg om kjærlighet. Dens store
nød og mørke hindrer den fra å oppleve dens sødme.
Den ser den uten å se den, møter den uten å gjenkjenne den,
som om den var i en drøm eller i en fantasi. Slik var det når
Magdalena møtte sin kjære Mester. Hun ble ikke trøstet av
ham fordi hun trodde det ikke var ham, men bare gartneren.
Den
har ikke lenger krefter til noe annet enn å la sin vilje dø i Guds
viljes hender og slik etterligne sin elskede Jesus.»
[212] Denne
lidelsen som hjertet gjennomgår har som sin funksjon å gjøre
kjærligheten ren. Sagt på en annen måte fører den til
forening med Gud, vilje til vilje og hjerte til hjerte. Kjærligheten er
ren når viljen er forenet med Guds vilje.
Smerten
oppstår når hjertet oppdager at denne rene kjærligheten som
kan forene hjertet med den elskede, med Gud, ikke kan finnes på noen av
de stedene den er vant til å søke kjærlighet og vennskap.
Dette forklarer Frans av Sales ved å la hjertet foreta en reise gjennom
alle de ulike verdener som datidens filosofi regnet som tilgjengelige for
erkjennelsen. Det søker i hele den ytre verden, i sansene, i
forestillingsevnen og i fornuften, uten å finne den. Så
gjennomsøker det hele sin indre verden. Der måtte hjertet finne
det det søkte, for denne rene kjærligheten har sitt sete i
åndens øverste del. Men smerten gjør at det ikke kjenner
den igjen.
Dette
hjertet vet nå at ingen ting som finnes i den ytre verden kan svare til
dets lengsel. Umiddelbart ser det heller ikke ut som om noe er å finne i
det indre. Alt er gjennomsøkt og ingen ting er funnet. Det er umulig
å vende tilbake, for hjertet vet at det ikke er noe å hente der det
kom fra. Dette er den største smerte hjertet kan oppleve. Den
gjennomborer det fullstendig og det er denne smerten som renser det. Hjertet er
fylt av smerte og har ingen steder å vende seg. Det griper da det eneste
som er synlig i det ellers nakne landskapet — Guds suverene vilje.
Da
klarner det. Da kommer kjærligheten det søkte til syne. Da er
hjertet forenet med sin elskede, forenet med Gud, vilje til vilje,
hjerte
til hjerte. Det har lagt sin vilje i Guds hender slik Jesus gjorde og det er
blitt gjennomboret slik Jesus ble. Det har vunnet alt ved å tape alt,
slik han gjorde det.
Oppsummering
Hva
karakteriserer menneskehjertet hos Frans av Sales? For det første er det
skapt for Gud. Det lengter etter å elske ham over alt annet og slik
være forenet med ham i kjærlighet. Prosessen som fører frem
mot dette målet består i at hjertet samarbeider med Guds nåde.
For
det andre vil menneskehjertet som inngår et slikt samarbeide med Gud
såres av kjærligheten. For hjertet som elsker blir såret
på flere vis. Det blir såret fordi det skal atskilles fra
kjærligheten til seg selv, for sann kjærlighet er å gi seg
selv til sin elskede. Det blir såret fordi alt begjær som ikke
fører mot Gud, stikker og sårer hjertet. Dessuten kan det
såres av Guds kjærlighets piler for at det alltid skal vite hvor
høyt Gud elsker det og derfor alltid strebe mot å elske ham
høyere.
For
det tredje såres hjertet som elsker av medlidenhet med den elskede.
Hjerter som elsker er nært forbundet med hverandre og om den ene er
såret, vil den andre oppleve såret som sitt eget. For hjertet som
elsker Gud, vil denne medlidenheten på særskilt vis gjelde Jesus,
[213]
og den vil gjøre at man føler nærhet til og enhet med ham i
hans lidelse på Golgata.
For
det fjerde såres hjertet fordi det er nødvendig at viljen
dør om man skal elske Gud fullstendig. Viljen har sitt sete i hjertet og
det er nødvendig at viljen gjennombores helt av kjærlighet. Som
jeg viste over, er dette en prosess som etterlater hjertet fullstendig tomt.
Dette er den kristnes vei mot målet, ifølge Frans av Sales.
Kristus gikk til forherligelse gjennom ydmykelse og vant liv for alle gjennom
selv å dø. Etter hans mønster må menneskehjertet
gå såret gjennom mørke og lidelse for å komme frem til
helhet og lys i kjærlighet til Gud.
[190]
Treatise
1:16 (bind I ss 93-95).
[191]
Treatise
1:16 (bind I ss 94-95), min oversettelse.
[192]
Treatise
1:5 (bind I ss 60-62).
[193]
Treatise
1:17 (bind I ss 95-97).
[194]
Treatise
1:18 (bind I ss 97-99).
[195]
Dette er en salesiansk innpakning av den thomistiske læren om at
nåden gjør naturen fullkommen. Thomas Aquinas var svært
viktig for Frans av Sales, se s
4. [196]
Introduction
1:I (s 7), min oversettelse.
[197]
Introduction
3:III
(s 95-96), min oversettelse.
[198]
John A. Abruzzese:
The
Theology of Hearts in the Writings of St. Francis de Sales
,
ss 61-64 omtaler hjertet som livmor. Wendy M Wrights artikkel «Birthing
Jesus: A Salesian Understanding of the Christian Life» i
Studia
Mystica
er en analyse av graviditet og fødsel som bilde på åndelig
vekst og modning i monastisk tradisjon og i salesiansk spiritualitet. Turid
Karlsen Seim har pekt på at beskrivelsen av Jesu død i
Johannes-evangeliet, der vann og blod strømmer fra såret, vekker
assosiasjoner til barnefødsel. Se intervju i Aftenpostens morgenutgave
23.12.95.
[201]
Treatise
5:5 (bind I s 248), min oversettelse. Jfr. Høys. 5:2.
[203]
Treatise
6:13 (bind I ss 304-305), min oversettelse. Merk at det tidlig i avsnittet er
snakk om hjertet, mens Frans i punkt (3) går over til å tale om
sjelen. Dette utgjør ingen stor forskjell, for sjelen har, som nevnt,
sitt sete i hjertet. Endringen i språkbruk kan skyldes et ønske om
å understreke at det her er tale om den aller edleste og inderligste
kjærlighet.
[204]
Treatise
6:13 ( bind I s 305).
[205]
Treatise
6:14 (bind I s 307), min oversettelse. Jfr. Høys. 4:9, 5:8 og Fil. 2:8.
Sjulamitten er et navn på bruden i høysangen, jfr. Høys.
6:13.
[206]
Treatise
6:14 (bind I s 306).
[207]
Frans av Assisi var Frans av Sales skytshelgen og han satte ham svært
høyt.
[208]
Treatise
6:14 (bind I s 308), min oversettelse. Historien er hentet fra
Chronica
fratrum minorum
bok 1 kap. 86.
[209]
Treatise
5:5
(bind I s 247), min oversettelse. Se 2. Mos. 3:2, Høys. 2:2 og Rom 8:17.
[211]
St. John of the Cross:
Dark
Night of the Soul
. [212]
Treatise
9:12 (bind II ss 127-128), min oversettelse. Også i denne teksten
anvendes hjerte og sjel tilsynelatende om hverandre. Det gjelder imidlertid
å huske at sjelen har sitt sete i hjertet og ansees nærmest som en
av dets egenskaper eller funksjoner.
[213]
Medlidenhet med medmenneskene er også viktig i salesiansk spiritualitet.
Dette vil jeg komme tilbake til senere.
|