Innhold
Forord
Innledning
Frans' biografi
Frans' teologi
Jesu-hjerte-fromheten
Frans og Jesu hjerte
Litteratur
Forkortelser
Mer på nettet
In English
Hjemmeside
Artikler
|
|
FRANS
AV SALES’ JESU-HJERTE-
FROMHET 5: ENHET MELLOM MENNESKEHJERTER
For
Frans av Sales er det sentralt at menneskehjertets bevegelse mot Jesu hjerte
skal skape en ny bevegelse: Menneskehjertet søker enhet med Jesu hjerte
på grunn av sin lengsel etter Gud, men det drives også tilbake mot
menneskenes hjerter når det ser hvor høyt Gud elsker dem.
Frans
av Sales så det slik at kjærligheten har to armer: Den ene strekker
seg mot Gud, den andre favner medmenneskene i nestekjærlighet.
[253]
Dette er også uttrykt i det våpenet han utarbeidet for Visitasjonen
der Visitandinnens hjerte er gjennomboret av to piler. Den ene er
kjærlighet til Gud, den andre til medmenneskene.
[254]
Menneskenes mål er ifølge Frans å realisere denne doble
kjærligheten i størst mulig grad.
Hjertevennskap
Allerede
fra ørkenfedrenes dager har det eksistert kristen filosofi om vennskap.
[255]
Enkelte har vært av den oppfatning at vennskap er å dele den
kjærligheten som Gud skulle hatt udelt. Andre har ment at vennskap gir
hjelp og styrke på den kristnes vei. Dette gjelder vel å merke bare
de vennskap der man sammen søker å realisere Guds vilje i sine liv.
Frans
av Sales ga veiledning om vennskap i
L’Introduction:
«Det
finnes like mange typer av vennskap som det finnes årsaker for det, og
ting å dele. Hvis slike ting er falske og ubrukelige, da er også
vennskapet det. Hvis de er gode, da er også vennskapet det, for det tar
sine kvaliteter fra de tingene som deles.»
[256] Vennskap
går ut på å dele, og hvis det man deler er dårlig, er
det ikke bare et dårlig vennskap, det er skadelig. Når det gjelder
dårlige vennskap var Frans nådeløs, og han sa at de
fortjener ikke engang navnet
[257]
og må brytes hvis man ikke skal ta skade.
[258] Når
det gjaldt gode vennskap, var han derimot svært positiv. Kjærlighet
til medmenneskene var for ham en sentral del av kristuslikheten han strebet
etter. Han la vekt på at ingen skulle elskes for tilfredshet og trygghet,
men fordi hvert enkelt menneske i kraft av sin gudbilledlighet er i stand til
å åpenbare noe guddommelig.
[259]
«La
din kjærlighet gå ut til alle, Philothea, men begrens ditt vennskap
til dem du kan dele dydige ting med. Jo mer fullkomne de er, jo mer fullkomment
vil vennskapet være. Del kunnskap, og deres vennskap vil være meget
rosverdig. Felles hjelp i utøvelse av dyder, klokskap, forsiktighet,
styrke og rettferdighet vil være enda mer rosverdig. Men vennskap basert
på kjærlighet, hengivelse og kristen fullendelse vil være det
mest rosverdige av alt. Det vil være utmerket fordi det kommer fra Gud,
går mot Gud og er grunnet i Gud, utmerket fordi det vil vare for evig i
Gud. For en vidunderlig ting det er å elske på jorden slik vi skal
elske i himmelen, å skatte hverandre i denne verden slik vi skal for evig
i den neste. Når jeg snakker om kjærlighet her, mener jeg ikke slik
kjærlighet vi skulle ha for alle, men om et åndelig vennskap der to
eller flere deler sin hengivenhet og sine forhåpninger med hverandre og
blir én ånd, slik at de i sannhet kan si: Vakkert er det syn, og
fullt av trøst, når brødre er forenet.
Fromhetens
delikate balsam flyter uopphørlig fra ett hjerte til et annet slik at vi
kan si at Gud har skjenket dette vennskapet sin velsignelse og evig liv.»
[260] Her
tales det om to ulike typer kjærlighet. Den ene skylder vi alle
mennesker, og det består av omsorg og nestekjærlighet. Dette er en
selvfølge for det hjertet som har smakt enhet med Jesu hjerte, for der
har det møtt Guds kjærlighet. Det har lært hvor høyt
Gud elsker hvert enkelt menneske, og at hans kjærlighet forener oss alle.
Denne delen av den mystiske opplevelsen er felles for alle verdensdeler i alle
tidsaldere: Alt mangfold og all atskillelse er tilsynelatende, for alt og alle
er ett.
[261]
Frans av Sales uttrykker dette ved å si at vår kjærlighet
skal gå ut til alle. Det er som om man i bakgrunnen kan høre Jesu
ord i bergprekenen: «Elsk deres fiender og be for dem som forfølger
dere, så dere kan være barn av deres Far i himmelen.»
[262]
Et
vennskap grunnet i Gud
Frans
taler også om en annen kjærlighet som er åndelig vennskap.
Det beskriver han med ord fra salme 133, vers 1 og 3: «Vakkert er det syn,
og fullt av trøst, når brødre er forenet.» «Gud
har skjenket velsignelse og evig liv.» Dette er et spesielt vennskap der
hjerter er forenet i sin felles kjærlighet til Gud. Dette er den mest
rosverdige av alle former for kjærlighet, skriver Frans. Det er himmelsk
kjærlighet på jorden og en forsmak på evigheten.
Frans
av Sales hadde selv mange vennskap av denne typen, men viktigst av dem alle var
vennskapet med Jeanne de Chantal. Fra de møttes i 1604 til han
døde i 1622, ble vennskapet deres stadig dypere. De kjente hverandre
først og fremst i sin felles lengsel etter Gud, og de visste at det var
i ham de var forenet. I et brev til henne skrev han:
«Ja,
min kjære datter, ettersom det gleder den guddommelige Godhet, er jeg
uatskillelig fra ditt hjerte og, sagt med den Hellige Ånds ord, har vi
nå bare ett hjerte og én sjel, for det som ble sagt om alle de
kristne i den tidlige kirken er nå sant om oss, takket være
Gud.»
[263] Denne
teksten spiller på Apostelgjerningene 4:32, der det heter at menigheten i
Jerusalem hadde ett hjerte og ett sinn. Det er ikke underlig at dette er en
tekst som Frans stadig vender tilbake til. Han bruker ofte denne menighetens
tilstand av enhet som forbilde. Den er for ham et bevis på at det han
selv lengter etter er mulig.
Han
opplevde denne typen forening med Madame de Chantal,
[264]
og også hun delte denne opplevelsen.
[265]
De opplevde kjærligheten de følte for hverandre som en
katalysator. Den var til stor hjelp for dem når de søkte å
realisere sin felles kjærlighet til Gud. Frans skriver til henne:
«Jeg
har aldri hatt til hensikt at det skulle være noen annen forbindelse
mellom oss som innebærer noen forpliktelse annet enn kjærlighet og
sant kristent vennskap. Denne bindende kraften kaller St. Paulus for ‘det
bånd som fullender’. Og i sannhet er det akkurat det, for det er
uoppløselig og vil aldri slakne. Alle andre bånd er midlertidige,
til og med lydighetsløfter som brytes av døden og av andre
omstendigheter. Men kjærlighetens bånd vokser med tiden og
får ny styrke fra utholdenhet. Det kan ikke brytes av døden, for
dens sigd kutter alt bortsett fra kjærligheten: ‘Kjærligheten
er sterk som døden og mektigere enn Helvete,’ sier Salomo... Dette
er vårt bånd, dette er våre lenker, og jo mer de holder oss
fast og presser oss, jo mer velvære og frihet gir de oss.»
[266] «Det
bånd som fullender» (Kolosserbrevet 3:14) er det bånd som
binder de to sammen, og ifølge Paulus er dette båndet
kjærlighet.
[267]
Når Frans spesielt sammenligner dette båndet med
lydighetsløfter, er det fordi Jeanne hadde avlagt et
lydighetsløfte til Frans som sin åndelige veileder. Kanskje
ønsket han å si at det ikke var dette løftet som bandt ham
til henne, men kjærligheten mellom dem.
Sitatet
som Frans tillegger Salomo, er fra Høysangen 8:6. Når
kjærligheten er sterk som døden og mektigere enn Helvete, er de to
bundet sammen med det sterkeste bånd som finnes. Slik kjærligheten
forener dem nå, vil den forene dem i evigheten når de sammen er
forenet med sin elskede Jesus, med Guds kjærlighet. Det er det eneste
båndet som er evig. Det er også et bånd med en paradoksal
virkning, for jo tettere båndet er knyttet, jo friere blir man. Den
kristnes frihet er svært viktig for Frans, og han benytter enhver
anledning til å understreke at kjærlighet setter fri. Veien mot Gud
vandres i kjærlighet, og er man bundet av kjærlighet er det
viktigere å utfolde seg enn å legge andre bånd på seg.
[268] Også
i denne sammenhengen kommer det frem at det ikke dreier seg om noen søt
eller sentimental kjærlighet. De to møttes i Jesu sårede
hjerte i hans gjennomborede side, og det er hans selvoppofrende
kjærlighet som er deres:
«Jeg
vet ikke hvor De ønsker å være ifølge legemet i denne
fastetiden, men jeg håper at De ifølge ånden ønsker
å være i turtelduens hule og i vår dyrebare frelsers
gjennomborede side. Jeg skulle gjerne hvile ofte der med Dem. Måtte Gud i
sin høyeste godhet gi oss nåde til det.
[269] De
to var ofte langt borte fra hverandre, og det var i bønn og meditasjon
på hver sin kant at de pleiet vennskapet sitt. De fant hverandre i Jesu
gjenomborede side. Når den kalles for turtelduens hule, er dette nok en
henvisning til Høysangen, til 2:14. Det er naturlig at Høysangen
også dukket opp i korrespondansen mellom de to, for de så på
sitt eget forhold som et lite kapittel i den store kjærlighetshistorien
mellom Gud og menneskene.»
Hjertevennskap
og Jesu hjerte
Det
er oftest vennskapet med Jeanne Frans omtaler på dette viset. Han
anvender allikevel et lignende språk i sin korrespondanse med andre. Selv
om deres forhold var spesielt, ønsket han at alle hans vennskap
måtte bli velsignet på tilsvarende vis. Til abbedissen Rose
Bourgeois skriver han:
«Jeg
venter på at våren skal gi mulighet for oss til å se
hverandre igjen. I mellomtiden ber jeg for Dem hver dag, og mitt hjerte elsker
Dem sikkert og fullkomment i ham som for vår skyld lot sitt hjerte
gjennombore på korset. Sier De ikke alltid: ‘Leve Jesus!’? Ja
min datter, min svært dyrebare, måtte den store Jesus alltid leve
og herske i våre sjeler. Amen.»
[270] Hans
hjerte elsker henne, og denne kjærligheten er i Jesus som lot sitt hjerte
gjennombore for menneskene. Det er denne hendelsen som for Frans er den rette
konteksten for all kjærlighet. Det er Jesu hjerte som er opphavet til den
kjærligheten Frans har å gi.
[271]
Jeg
har nevnt før hvordan Frans ønsket å realisere
Galaterbrevet 2:20 i sitt eget liv.
[272]
«... jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg.» Det samme
ønsket uttrykkes i utropet «Leve Jesus!» Dette utropet oppsto
i korrespondansen mellom Frans og Jeanne, og det ble motto for deres
hjertebarn, Visitasjonen. Det kan sies å uttrykke salesiansk
spiritualitet i et nøtteskall: Mer enn noe annet ønsket Frans av
Sales, for seg selv og sine medmennesker, at de ikke selv skulle leve lenger,
men at Jesus skulle leve i dem.
[273] Frans
skriver her at Jesus skal leve i vår sjel. Så han ønsker at
Jesus skal leve i hjertet vårt siden sjelen for ham hadde sitt sete i
hjertet. Vennskap er å hjelpe hverandre med å gjøre Jesus
levende i hjertet og i hverdagen.
Oppsummering
Bak
hjertet som bilde hos Frans av Sales ligger det en forståelse av at sann
kjærlighet strekker seg ut i to retninger, mot Gud og mot den neste.
Dette innebærer for det første at den kjærligheten man har
til Gud må være bestemmende for den kjærligheten man har til
medmenneskene. Dermed skal ingen elskes fordi det er noe å tjene på
det, men fordi man vet hvor høyt Gud elsker hvert enkelt menneske.
For
det andre taler Frans om to typer kjærlighet. Den ene er generell
nestekjærlighet, som man skylder alle. Den andre er vennskap i snever
forstand. Denne typen kjærlighet skal man bare investere i forhold der
man deler positive interesser. Andre vennskap er unyttige eller i verste fall
skadelige. Den aller beste typen vennskap er den typen der man deler
kjærlighet til Gud.
For
det tredje kan denne ypperste typen av vennskap føre til en forening av
hjerter, slik som i den første menigheten i Jerusalem og i vennskapet
mellom Frans av Sales og Jeanne de Chantal. En slik forening i kjærlighet
er evig og himmelsk. Hjerter som er forenet på dette viset, er forenet
ved Jesus som lot sitt eget hjerte gjennombore, og det er i hans hjerte at
menneskehjerter møtes og forenes. Slik forening kommer fra Gud,
går mot Gud og er grunnet i Gud.
[274]
[253]
Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
s 133.
[255]
Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
ss 104-117.
[256]
Introduction
III:17 (s 134), min oversettelse.
[257]
Introduction
III:18 (s 135-136).
[258]
Introduction
III:21 (ss 144-147).
[259]
Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
s 203.
[260]
Introduction
III:19 (ss 139), min oversettelse.
[261]
Jfr. William Johnston:
Mystical
Theology, the Science of Love
,
ss 187-188.
[263]
Deutsche
Ausgabe, Band 5
,
s 228.
[264]
Et annet brev taler om dette i lignende ordelag: «De vet selv, min
kjære Moder, at denne hellige enheten som Gud har skapt, er sterkere enn
noen atskillelse, og at fysisk avstand ikke har makt over den. Så Gud
velsigne Dem for alltid med sin hellige kjærlighet. Han har gjort oss til
ett hjerte som har én ånd og ett liv.»
Deutsche
Ausgabe, Band 5
,
s 288.
[265]
Det er ikke mange av
hennes
brever til ham som fremdeles eksisterer. Jeg har bare hatt tilgang på
deler av hennes korrespondanse i Francis de Sales and Jane de Chantal:
Letters
of Spiritual Direction, selected and introduced by Wendy M. Wright and Joseph
F. Power, O.S.F.S.
Korrespondansen mellom Jeanne og Frans er omtalt, til dels i detalj, i Wendy M.
Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
. [266]
Sitert etter Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
s 104.
[267]
Spørsmålet om forfatterskapet av «Paulusbrevene» var
ikke aktuelt for Frans av Sales og følgelig heller ikke for denne
oppgaven.
[268]
Francis de Sales and Jane de Chantal:
Letters
of Spiritual Direction, selected and introduced by Wendy M. Wright and Joseph
F. Power, O.S.F.S.
,
ss 49-53.
[269]
Deutsche
Ausgabe,
Band
5
,
s 202, min oversettelse.
[270]
Deutsche
Ausgabe
,
Band
7
,
s 289, min oversettelse.
[273]
Francis de Sales and Jane de Chantal:
Letters
of Spiritual Direction, selected and introduced by Wendy M. Wright and Joseph
F. Power, O.S.F.S.
,
s 9.
|