Innhold
Forord
Innledning
Frans' biografi
Frans' teologi
Jesu-hjerte-fromheten
Frans og Jesu hjerte
Litteratur
Forkortelser
Mer på nettet
In English
Hjemmeside
Artikler
|
|
FRANS
AV SALES’ JESU-HJERTE-
FROMHET 4: FORENINGEN MED JESU HJERTE
En
av menneskehjertets mest fremtredende egenskaper er dets lengsel etter Gud, og
en av hovedmålsetningene i Jesu-hjerte-fromheten er forening mellom
menneskehjertet og Jesu hjerte. Den tradisjonelle formuleringen av
Jesu-hjerte-fromhetens mål er at Jesu hjerte skal være alle
hjerters konge. Dette er også viktig for Frans av Sales.
[214]
Han beskriver Paradis som én slik forening av hjertene og han beskriver
muligheten for slik enhet i dette livet gjennom bønn eller gjennom det
han kaller vedvarende ekstase. Dette kommer jeg tilbake til senere.
«...det
er ikke vi som får inspirasjonens vind til å komme til oss. Vi
fyller ikke seilene med den og vi gir ikke bevegelse til det skipet som er
vårt hjerte. Vi tar bare imot vinden som kommer fra himmelen. Vi gir
vår tilslutning til dens bevegelse. Vi lar skipet seile i denne vinden
uten å stoppe det ved ... vår motstand.»
[215] Hjertets
vei er en seilas. Dette vekker assosiasjoner til alle de farene en
sjøreise byr på og også all tiden den tar. Dette siste er
viktig, for det finnes ingen snarveier til målet for hjertet som
søker Gud. Denne seilasen er en prosess av modning og ettertanke og
ingen etapper kan forseres.
Vinden
som driver hjertet fremover er fra Gud. Vinden er den inspirasjonen som
får menneskehjertet til å bevege seg mot målet. Det må
bare villig la seg føre. Dette kan høres enkelt ut, men som jeg
har vært inne på tidligere, er menneskehjertet ofte så
knyttet til sin egen vilje at det yter stor motstand mot Guds inspirasjoner.
[216]
Det har sin egen idé om hva som er målet. Det bruker dermed mye
tid og krefter på å arbeide i sin egen retning, men det er
foreningen med Jesu hjerte som er alle hjerters mål, og det er mot dette
målet at inspirasjonens vind vil føre hvert enkelt hjerte. Men
Jesu hjerte er ikke bare reisens mål. Det er også utgangspunktet.
Menneskehjertets
oppstigning
Hjertets
vei mot målet er ikke bare en reise eller en seilas. Den har også
preg av oppstigning. Frans av Sales illustrerer denne oppstigningen ved bruk av
ulike bilder som kommer til syne i tekstene under.
«Slik
kan vi gjøre rede for rekkefølgen i Guds forsyns virkninger i
forhold til vår frelse. Vi følger dem nedover fra den
første til den siste, det vil si, fra fruktene som er herlighet, til
roten av dette vakre treet som er vår forløsning, virket av
vår Frelser. Guds overflod gir herlighet som følge av dyd, dyd som
følge av kjærlighet, kjærlighet som følge av anger,
anger som følge av lydighet, lydighet som følge av kall og kall
som følge av forløsningen fra vår Frelser. På denne
siste hviler hele den mystiske stigen til den store Jakob, både ved sin
ende i himmelen, siden den hviler på den evige Fars elskende bryst, der
han mottar og forherliger de utvalgte, og ved sin ende på jorden, siden
den er plantet i brystet og den gjennomborede siden til vår Frelser som
av denne grunn døde på Golgata.»
[217]
Livets
tre
I
teksten beskriver Frans av Sales et tre: «...dette vakre treet som er
vår forløsning... ...plantet i brystet og den gjennomborede siden
til vår frelser...» Her kan man skimte det arketypiske
livets tre
i en av sine viktigste funksjoner som
axis
mundi
,
verdensaksen. Det står midt i verden med røtter dypt i jorden og
grenene strukket mot himmelen, lik Yggdrasil. I kirkekunst har man ofte spillt
på parallellen mellom treet midt i Edens have og korsets tre. Det ene
førte til fall og det andre til oppreisning. Fremstillinger av Kristi
kors som et tre og legender som knytter treet i Eden til korsets tre var
utbredte i middelalderen.
[218]
Treets
arketype tilsier at all vekst skjer med utgangspunkt i et sentrum. I mange
myter tolkes det slik at som treet vokser i ringer rundt stammens midtpunkt og
strekker sine grener ut i en sirkel rundt det samme midtpunktet, slik kommer
åndelig vekst som følge av fokusering på et sentrum.
Axis
mundi
er et slikt fokuseringspunkt. Det er naturlig at Frans av Sales som tillegger
pasjonen så stor vekt fremstiller
axis
mundi
som voksende ut av såret i Jesu side.
[219]
Fokuseringspunktet som den åndelige vekst springer ut av, er dermed Jesu
hjerte. Når man plasserer midtpunktet der, vil veksten spre seg i jevne
sirkler og vokse stødig og trygt.
Jakobs
stige
Livets
tre har også mange andre funksjoner. En av dem er som hjelp til
åndelig oppstigning. Den kristnes vei mot målet beskrives av
Johannes av korset som det å bestige et fjell.
[220]
Bernard av Clairvaux taler om trinn som på en stige.
[221]
Frans av Sales bruker også stigen som bilde. For ham er trinnene på
stigen fromhetens ulike handlinger, men det er ikke mennesket som har brakt
stigen til veie, det er Gud, og det eneste stedet på jorden hvor den
står støtt er i Jesu hjerte, slik teksten over viser.
Teksten
viser at det er den korsfestede som gjør det mulig for menneskene
å starte på den oppstigningen som fører til herligheten.
Hele stigen hviler på forløsningen og uten den hadde ingen blitt
kalt. Det neste sitatet viser at det også er Jesu hjerte som fører
oss fra trinn til trinn på denne stigen:
«...Å,
Theotimus,
[222]
frelserens sjel kjente oss alle ved navn og etternavn. Fremfor alt på sin
lidelses dag da han ofret sine tårer, sine bønner, sitt blod og
sitt liv for alle mennesker, tenkte han tanker av kjærlighet for deg slik
som disse. ‘Å, min evige far, jeg tar på meg selv og anklager
meg selv for alle syndene til stakkars Theotimus for å gjennomgå
lidelse og død slik at han må bli befridd fra dem og dermed ikke
gå til grunne, men leve...’ Å, Jesu hjertes ypperste
kjærlighet, hvilket hjerte kan noen sinne velsigne deg så fromt som
det burde!
Slik
hadde det seg at Kristi guddommelige hjerte i hans moderlige bryst
forutså, fordelte, fortjente og skaffet til veie alle våre goder,
ikke bare generelt for alle mennesker, men for hver enkelt. Hans bryster av
sødme forberedte for oss den melken som er hans bevegelser, hans
tiltrekningskraft,
hans inspirasjoner og alle de kjære gleder som gjør at han
trekker, leder og ernærer våre hjerter til det evige liv.»
[223] Her
er det tydelig at Jesus forberedte i sitt hjerte alt det menneskehjertet
trenger til oppstigningen. Slik hjelpes det trinn for trinn opp stigen og
lokkes alltid oppover takket være Jesu hjertes kjærlighet.
Jesu
moderlige egenskaper
I
denne teksten kretser språkbruken rundt skyld, soning og offer. I sin
lidelse og død var Jesus vår stedfortreder. Det er imidlertid en
annen temakrets her som er vel så viktig i denne sammenheng. Frans av
Sales skriver om Jesu moderlige egenskaper og om hans bryster. Dette
gjør han også andre steder. Det er for å vise at Jesus gir
næring fra sin egen kropp nærmest slik en ammende mor gjør
det. Det viser også hvor intim nærhet Guds barn har til ham og hvor
avhengige de er av ham.
Jesu
hjerte knyttes naturlig til Jesu bryster fordi det er i hjertet at han
forbereder den melken av inspirasjoner som han skal la Guds barn drikke for
å gi dem næring til det evige liv. Denne melken er hans
tiltrekningskraft som skal trekke og lede mot målet, og den kommer fra
hans hjerte. Den skal styrke Guds barn under oppstigningen og friste dem til
å gå videre.
Frans
av Sales mener at Jesus ikke bare døde for menneskene, men at han
døde for hvert enkelt menneske. Og ikke nok med det, for da han hang
på korset forutså han alt det hvert enkelt menneske behøver
for å gå kjærlighetens vei helt i mål, og han
forberedte alt dette for dem i sitt innerste.
Generelt
sett betyr dette at alle mennesker ville gått til grunne uten Jesu
sonende død. Mer spesifikt betyr det at hvert enkelt menneske har Jesu
hjerte å takke for hvert eneste skritt det tar i riktig retning. Jesu
hjerte kommer slik til å stå for Guds omsorg for menneskehjertene
og for hans moderlige kjærlighet, og det er Jesu hjerte som fører
oss trinn for trinn opp Jakobs stige.
Enhet
Slik
som oppstigningen mot enhet skildres ved bruk av flere ulike bilder og
inneholder ulike aspekter, slik er det også med oppstigningens mål.
Det endelige målet er det evige liv, men som jeg vil vise under, finnes
det for Frans av Sales også andre vesentlige former for enhet.
Enhet
i Evigheten
Menneskehjertets
mål er enhet med Jesu hjerte. Teksten om Jakobs stige viser at
herligheten venter ved toppen av stigen. Dit når det hjertet som har latt
seg føre av Guds inspirasjoner. Det finner veien ved å la seg
føre av Jesu tiltrekningskraft og ved å hente den næring hos
ham som han forberedte i sitt hjerte da han led på korset.
«I
himmelen skal vi se Gud ‘ansikt til ansikt,’ vi skal elske ham
hjerte til hjerte. Det vil si, slik som vi alle ... skal se hans uendelige
skjønnhet med ytterst klart syn, slik skal vi også bli
henført av kjærlighet til hans uendelige godhet med en ytterst
sterk ekstase.»
[224] I
denne teksten finnes to svært interessante momenter. Det første
dreier seg om hvordan Frans av Sales forestiller seg himmelen. Det man på
denne tiden oftest forbandt med himmelen var, inspirert av Paulus, å se
Gud ansikt til ansikt.
[225]
Å elske Gud hjerte til hjerte i evigheten er derimot noe særskilt
salesiansk. Dette er ikke til å undres over ettersom kjærligheten
er selve hovedsaken i Frans av Sales’ teologi.
[226]
Det litt intellektuelle og distanserte preget himmelen får når det
beskrives som et sted for det å betrakte blir godt veiet opp for med
denne enheten i kjærlighet.
Det
andre sentrale momentet her er ekstasen. Barokken var en epoke der det
ekstatiske ble fremhevet, ikke som et mål eller middel i seg selv, men
som uttrykk for Guds lidenskapelige kjærlighet til mennesket.
[227]
Her lar Frans av Sales ekstasen være ett annet ord for det å elske
hjerte til hjerte.
[228]
Enhet
i bønn
Bønn
kan også skape slik enhet hjerte til hjerte: «I [bønn] tales
det ikke på annet vis enn hjerte til hjerte i en kommunikasjon som er
uforståelig for alle andre. De elskendes språk er så spesielt
at ingen andre enn de selv forstår det.»
[229]
Litt senere skriver han:
«...mystisk
teologi er å tale til Gud og å høre Gud tale i hjertets
dyp.»
[230]
Frans av Sales mener at man i bønn kan oppleve å forenes med Gud,
hjerte til hjerte. Dette gjelder ikke bare ekstatiske tilstander der man
opplever å rykkes inn i Guds virkelighet. Det gjelder i all bønn
fordi språket som tales der er det hemmelige språket som bare
elskende taler.
I
denne formen for kommunikasjon, er ord ikke nødvendige. Kjærlighet
er alt som trenges. Frans av Sales beskriver det så enkelt: «Guds
nåde og den Hellige Ånds fred er alltid innerst i ditt hjerte. Legg
dette dyrebare hjertet i frelserens gjennomborede side og foren det med
hjertenes konge...»
[231]
Dette skriver Frans til Jeanne de Chantal som ofte opplevde indre uro og
kvaler. Hans råd til henne er å be en ordløs bønn der
hun ser for seg at hun legger hjertet sitt i såret i Jesu side og forener
det med hans hjerte. Ved å forene sine kvaler med hans og sin splittede,
sårede natur men hans sårede hjerte, vil den helhet og fred
råde som finnes innerst i hennes hjerte. I et annet brev til henne
skriver han:
«Forestill
Dem i fantasien at den korsfestede Jesus Kristus er i Deres armer og på
Deres bryst og si hundre ganger mens de kysser hans sidesår: ‘Her
er mitt håp, her er min lykkes levende kilde; her er min sjels hjerte,
her er mitt hjertes sjel. Ingen ting skal rive meg bort fra hans
kjærlighet; jeg holder ham og jeg slipper ham aldri mer, før han
har brakt meg i sikkerhet.’»
[232] Dette
avsnittet bærer preg av å være skrevet
til
en som selv kjenner til det å være såret,
av
en som kjenner smertens transformerende egenskaper av erfaring. Denne
bønnen skriver Frans for å styrke henne ved at hun i denne formen
for fordypning lærer å kjenne den nære sammenhengen mellom
Jesu sårethet og hans kjærlighet.
Denne
teksten har sitater fra to av Frans’ favoritter blant bibelens
bøker: Romerbrevet og Høysangen.
[233]
Han elsket å sitere Paulus, og dette lille sitatet fra Romerbrevet
beskriver et forhold som var svært sentralt i hans liv — det at
Guds kjærlighet er det eneste det er verdt å holde fast ved og at
det er i kjærligheten vi kan forenes med Gud.
Figur
8.
Johannes
hviler ved Jesu hjerte (Treskulptur fra 14. århundre, fra
Richstätter 1956).
Sitatet
vi her møter er ett som han stadig kommer tilbake til: «Jeg holder
ham og jeg slipper ham aldri mer.»Dette er ordene til bruden i
Høysangen når hun har lett etter sin elskede over alt og endelig
finner ham. Det er ord som Frans ofte gjør til sine egne for å
beskrive sitt ønske om nærhet til Gud.
[234]
Jesus
som den elskede og som brudgommen kan man møte i hele kirkehistorien.
Det har imidlertid alltid dreid seg om den herliggjorte og himmelske Jesus. For
Frans av Sales er det derimot den korsfestede og gjennomborede Jesus som er
brudgommen.
[235]
Dette er ikke så rart. For ham er det jo Golgata som er stedet der Guds
kjærlighet kommer klarest til uttrykk.
Det
er et interessant moment ved denne teksten at det er tale om sidesåret
som en kilde. Dette var en forståelse man hadde allerede i oldkirken,
[236]
og Frans anvender denne tradisjonen for å vise at Jesu sår kan
slukke åndelig tørst. Teksten minner også om middelalderens
meditasjoner over Jesu sårmerker.
[237] Han
oppfordrer Jeanne de Chantal til å søke enhet med Jesus i
kjærlighet og han viser henne at kjærligheten finnes mer enn noe
annet sted i Jesu sårede hjerte. Kilden møter vi også i den
følgende teksten som er hentet fra hans
Åndelige øvelser
:
«Til
sist vil jeg hvile i kjærligheten til den eneste og unike godhet som er
Guds. Jeg vil smake, hvis jeg er i stand til det, denne enorme godhet, ikke i
dens effekter, men i den selv. Jeg vil drikke dette livets vann, ikke i
skapningers krukker eller kar, man fra selve dets kilde. Jeg vil smake hvor god
den guddommelige majestet er i seg selv, ved den selv, for den selv. Faktisk
hvordan den er godheten selv og hvordan den er det fullstendige gode, og den
godhet som er evig, uuttømmelig og ufattelig. ‘Å
Herre,’ vil jeg si, ‘du alene er god av vesen og av natur, du alene
er nødvendigvis god. Alle skapninger som er gode, enten det er naturlig
godhet eller overnaturlig, er gode ved deltagelse i din kjærlighetsfulle
godhet.’»
[238] Dette
sitatet er hentet fra de åndelige øvelsenes avsnitt om
åndelig søvn eller hvile. Øvelsene består i
åtte stadier der han nærmer seg Gud ved å avsky det onde og
elske det gode og det skjønne. Gud er opphavet til alt som er
skjønt og godt, og de åtte stadiene bringer Frans stadig
nærmere det eneste vesentlige: Guds kjærlighet og godhet.
Øvelsene skal gjentas daglig for å gi styrke og næring til
det åndelige livet.
Denne
øvelsen er inspirert av Johannes-evangeliet. Den er i seg selv er
inspirert av beretningen der den disippel Jesus elsker hviler på hans
bryst.
[239]
Jeg har tidligere nevnt dette bibelstedets betydning for jesu hjerte-fromheten.
[240]
Det virker på meg som om teksten også er inspirert av Johannes 7:37f.
[241]
Denne teksten ble sett på som et løfte om vann fra Jesu indre. Man
kan også øyne en henvisning til historien om kvinnen ved Sykars
brønn i Johannes 4:1-42. Sitatet over er fullt av åndelig
tørste, og for Frans av Sales slukkes denne tørsten best ved Jesu
bryst og ved hans hjerte som er kilden til det levende vannet.
Enhet
ved hjertebytte
«Å,
Gud, min kjære søster, min dyrebare datter, ... hvorfor skjer det
ikke med oss som med den velsignede helgen, den hellige Katarina av Siena, som
vi starter festen for i kveld: At frelseren tar bort vårt hjerte og i
stedet legger sitt eget hjerte i vårt bryst? Men vil han ikke heller
gjøre våre egne hjerter helt sine, uinnskrenket, rent og
ugjendrivelig? Å, måtte han gjøre dette, den gode Jesus! Jeg
ber ham om dette ved hans eget hjerte og ved den kjærligheten som finnes
der som er all kjærlighets kjærlighet. Og om han ikke gjør
det (å, men han gjør det uten tvil, siden vi ber ham om det) kan
han i det minste ikke forhindre at vi tar hans hjerte siden han har åpnet
sitt bryst for det. Og om vi må åpne vårt bryst for å
ta ut vårt eget hjerte og legge hans inn isteden, skulle vi da ikke
gjøre det?»
[242] Katarinas
hjertebytte har jeg nevnt tidligere.
[243]
Frans av Sales bruker gjerne eksempler fra helgenenes liv, men det er
også typisk for ham at han tar seg den frihet å modifisere det hele
en smule; han synes ikke det er mest ønskelig med et dramatisk
hjertebytte. For ham er det et viktig poeng at det er mulig for Jesus å
gjøre våre hjerter til sine. Her er det snakk om en prosess, og
det beste er derfor ikke at vårt hjerte blir revet ut, men at det blir
omformet til et hjerte som tilhører Jesus ved hans hjelp.
Om
dette av en eller annen grunn ikke skulle virke, har Frans en annen plan som
også har noe av en prosess i seg. Jesu hjerte er tilgjengelig gjennom
såret i siden, og i sin kjærlighet vil han gjerne at vi skal ha
det. Så det står oss fritt å ta det og sette det i stedet for
vårt eget. Men dette er ikke gjort på en dag.
For
det første må vårt eget bryst åpnes, det vil si at vi
må blottlegge vårt eget hjerte — åpne vårt
innerste for Guds kjærlighet — og dette er en krevende prosess.
For
det andre må vi ha mot til å ta det ut. Vi må være i
stand til å løsrive oss fra alle bindinger som holder oss borte
fra enhet med Gud. Det kan høres enkelt ut å skulle kvitte seg med
slikt som er forgjengelig og menneskelig når man kan få noe evig og
guddommelig i stedet, men Frans sier at man er sterkt bundet til gamle vaner,
for ikke å snakke om uvaner.
For
det tredje er det heller ikke enkelt å nærme seg såret i Jesu
side og hans hjerte som finnes der. Dette er stedet der all kjærlighets
kjærlighet finnes. Det er det inkarnerte Guds Ords innerste kjerne,
så tilnærmingen krever en god porsjon respekt. Dessuten har
menneskene en tendens til å forakte svakhet, og det er dermed ikke
så enkelt å innse sårets verdi.
Denne
prosessen representerer imidlertid ikke noe fast skjema som Frans av Sales
følger slavisk. For ham er det én av mange måter å
uttrykke denne foreningen på. Han uttrykker det også slik:
«...man
må legge sitt hjerte i Gud og aldri ta det bort derfra. Han alene er
vår fred, vår trøst og vår herlighet. ...Er vi ikke
heldige, min kjære moder, siden vi kan pode vårt hjerte på
frelserens hjerte som på sin side er podet på Guddommen? Da er
dette uendelig høyeste vesen treets rot, vi er dets grener og fruktene
er våre kjærlighetsgjerninger.»
[244] Her
er det ikke slik at vi får Jesu hjerte i vårt bryst. Vårt
hjerte blir føyet sammen med hans og podet på det. Om dette ikke
virker like intimt, er det bare tilsynelatende. For våre hjerter kan
podes på Jesu hjerte på samme vis som hans hjerte er podet på
Guddommen. Så forenet som Jesus er med Faderen, kan vi være med
Jesus.
Treet
som bilde viser altså at foreningen mellom hjertene er preget av vekst.
Kraften kommer fra Gud som er roten, og vår enhet med ham
virkeliggjøres når vi bærer frukt i form av gode gjerninger,
et liv i vedvarende ekstase. Bildet som helhet danner et tre som minner om
treet i teksten på s
53.
De vokser begge ut fra Guds innerste vesen, de er begge et uttrykk for enhet
med Gud og denne enheten blir i begge tilfeller en realitet i våre liv
gjennom gode gjerninger. Selv om det også er en del ulikheter mellom de
to trærne, har de nok til felles til at man her kan skjelne hva som er
axis
mundi
i den salesianske verden.
Enhet
i vedvarende ekstase
Teksten
over bærer preg av johanneisk tankegang.
[245]
Bildet er hentet fra Johannes-evangeliets tale om Jesus som vinranken og de
kristne som grenene. Verset står i en kontekst som behandler temaet
forening i kjærlighet. Der beskrives en rød tråd av
kjærlighet som går gjennom Faderens kjærlighet til Jesus,
Jesu kjærlighet til oss og vår kjærlighet til hverandre:
«Likesom Faderen har elsket meg har jeg elsket dere. Bli i min
kjærlighet!»
[246]
Det å forbli i Jesu kjærlighet betyr å bære frukter som
er kjærlighetsgjerninger.
Treet
kjennes på fruktene, og hjertet som er podet på Jesu hjerte,
bærer rikt med frukter av nestekjærlighet. Dette skyldes at den
selviske kjærligheten er utslettet i et slikt hjerte, og det vil alltid
være innstilt på å gjøre sin elskedes vilje i form av
gode gjerninger. Dette livet beskriver Frans som den ypperste ekstase.
[247]
Dette forklarer han slik: Man kan leve et vanlig menneskeliv uten å synde
og gjøre mange gode gjerninger. Men skal man leve et liv i verden
på tvers av verdens egne maksimer gjennom å elske fattigdom,
kyskhet og ydmykelser, da kreves det at Gud løfter oss ut av oss selv
for å leve et liv i ham.
[248]
«Det
hender at en person går inn i ekstase i bønn. I slike henrykkelser
blir han rykket ut av seg selv og stiger over seg selv og opp til Gud,
men
han har fremdeles ikke ekstase i livet sitt
.
Det vil si, han lever ikke et liv opphøyet og forenet med Gud ved
fornektelse av verdslige lyster og ydmykelse av sin naturlige vilje og
tilbøyelighet gjennom indre mildhet, enkelhet of ydmykhet og fremfor alt
vedvarende kjærlighet.»
[249] Målet
kjennetegnes altså ikke først og fremst ved iøynefallende
fenomener som ekstase i bønn. Det ekstatiske livet kjennetegnes ved noe
så lite spektakulært som mildhet, enkelhet, ydmykhet og
kjærlighet. Slik lever den som har blitt løftet ut av seg selv ved
Guds hjelp. Hun eller han har fått sitt hjerte podet på Jesu
hjerte. Da er hjertet ved oppstigningens mål, så nært som man
kan komme i dette livet. Frans av Sales illustrerer dette ved å tale om
Paulus som han var så glad i:
«...St.
Paulus levde ikke lenger selv, men Jesus Kristus levde i ham på grunn av
den nære forening hans hjerte hadde med hans mesters. I denne enheten var
det som om hans sjel var død i det hjertet den gav liv til for å
leve i Frelserens hjerte som den elsket...»
[250] Her
spilles det på
Galaterbrevet
2:20: «...jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg.» Dette
er et bibelvers som Frans av Sales stadig kom tilbake til, og han strebet
alltid etter å gjøre det gjeldende i sitt eget liv.
[251]
For ham var livet i vedvarende ekstase kjennetegnet ved at man hadde sitt liv
og sin sjel i Jesu hjerte, ikke sitt eget. Slik ble man løftet ut av seg
selv. Også liturgien med den årlige gjentagelsen av Jesu liv,
død og oppstandelse var til hjelp for ham som søkte å
dø for seg selv for å leve i Jesus.
[252]
Oppsummering
Hjertet
som religiøst bilde illustrerer hos Frans av Sales en teologi som
beskriver en prosess der målet er forening mellom menneske og Gud. Jesu
hjerte er utgangspunktet for denne prosessen, for menneskehjertet trenger et
sentrum å vokse ut fra.
Jesu
hjerte er også forutsetningen for denne prosessen. Menneskehjertets
deltagelse kan sammenlignes med en seilas der Jesu hjerte gir det vind i
seglene ved å inspirere det og trekke det til seg. Det hele kan
også sammenlignes med en oppstigning langs en stige der Jesu hjerte
fører menneskehjertet fra trinn til trinn. I Jesu hjerte ble nemlig alt
det menneskehjertet trenger for sin ferd gjort i stand for det da Jesus led
korsdøden.
Foreningen
hjerte til hjerte oppleves for det første av dem som når frem til
himmelen. Slik gir de seg fullstendig til Gud og han til dem.
For
det andre kan en slik forening oppleves i bønn. For i bønnen
taler hjertet, og det språket det taler er kjærlighetens
språk som også er Guds. Kjærligheten garanterer slik
fullstendig forståelse og en opplevelse av enhet.
For
det tredje kan denne foreningen virkeliggjøres i det daglige livet.
Dette er svært sentralt i salesiansk teologi og spiritualitet. Hvis man
åpner seg selv for Gud, løsriver seg fra hemmende bindinger og
innser at veien til helhet går gjennom sårethet, kan man forenes
med Gud i den grad at det kan beskrives som at ens eget hjerte er podet
på Jesu hjerte slik hans hjerte er podet på Guddommen. Dette livet
beskrives av Frans av Sales som en vedvarende ekstase.
Her
trer det samme bildet frem i mange ulike varianter: Jesus kan ta menneskets
hjerte ut og legge sitt eget inn i stedet eller han kan omforme menneskehjertet
så det blir helt hans. Mennesket kan gå til Jesu åpne bryst
og ta hans hjerte for å legge det i sitt eget bryst, eller dets hjerte
kan bli podet på Jesu hjerte som en gren på et tre. Essensen er den
samme, og de ulike anvendelsene av bildet viser bare det store register av
følelser og assosiasjoner det spiller på.
Det
er svært viktig i salesiansk spiritualitet at menneskets forening med
Gud, hjerte til hjerte, ikke fører til at man går opp i Gud, men
snarere at man går opp i verden. Hjertenes forening realiseres gjennom
gode gjerninger og nestekjærlighet. Dette er tema for neste kapittel.
[214]
Deutsche
Ausgabe, Band 5
,
s 136.
[215]
Treatise
4:6 (bind I s 217), min oversettelse.
[217]
Treatise
3:5 (bind I s 177-178), min oversettelse.
[218]
Roger Cook:
The
Tree of Life
,
bilder bl. a. fig.44, 46 og 49, legende s 122. Om livets tre, se også
Joseph Campbell:
Occidental
Mythology
,
ss 9-25.
[219]
Også en annen tekst viser hans tanker om korset som et tre og hvor
nært han assosierer det med Jesu sår: «La din tenkning trenge
dypere og dypere inn i Vår Herres sår... ...og du vil innse at et
hjerte som har sin bolig noe annet sted, som bygger sitt rede i noe annet tre
enn korset, er tomt og verdiløst.» Sitert etter Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
s 77, min oversettelse. Det er interessant å merke seg at Frans av Sales
i en annen sammenheng omtaler Maria som livets tre og Jesus som dets frukt.
Treatise
9:14 (bind II s 133).
[220]
The
Ascent of Mount Carmel
i John of the Cross:
Selected
Writings.
[221]
Bernard of Clairvaux:
Treatise
on the Steps of Humility and Pride
i
Selected
Works
. [222]
Traité
er skrevet til Theotimus, «den som ærer Gud», navnet Frans av
Sales gir til leseren av dette verket.
[223]
Treatise
12:12 (bind II s 280), min oversettelse. Et annet godt eksempel på denne
typen billedbruk finnes i
Treatise
7:1 (bind II s 14), min oversettelse: «Vår Herre viser sitt mest
elskelige bryst av guddommelig kjærlighet til en from sjel, drar den helt
inntil seg, sanker den inn, og det er som om han omslutter alle dens krefter i
hans mer enn moderlige omsorg.»
[224]
Treatise
10:10 (bind II ss 168-169), min oversettelse. Se også 10:3 (bind II s 146).
[227]
Frederick Hartt:
Love
in Baroque Art.
[228]
Jeg har vist at foreningen hjerte til hjerte også er resultatet av det
salesianske svaret på sjelens mørke natt. Se s
51. [229]
Treatise
6:1
(bind I s 269), min oversettelse.
[230]
Treatise
6:1
(bind I ss 270-271), min oversettelse.
[231]
Deutsche
Ausgabe, Band 5
,
s 260, min oversettelse.
[232]
Deutsche
Ausgabe, Band 5
,
s 130, min oversettelse.
[233]
Rom. 8:39 og Høys. 3:4.
[234]
Oblatene av Frans av Sales har valgt denne setningen som sitt motto.
[235]
Wendy M Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
s 161.
[238]
St. Francis de Sales:
Spiritual
Exercises
,
s 35f.
[242]
Deutsche
Ausgabe, Band 5
,
s 222, min oversettelse. En lignende passasje som også omhandler Katarina
av Siena finnes i
Deutsche
Ausgabe,
Band
7
,
s 197.
[244]
Deutsche
Ausgabe
,
Band
5
,
s 313, min oversettelse. Sefiroth-treet i kabbalaen hadde sine røtter i
Guds himmel. Se Roger Cook:
The
Tree of Life
,
ss 19f og fig. 38. Kabbalaens jødiske mystikk hadde betydelig
innflytelse på renessansens nyplatonisme.
[245]
Teksten er hentet fra et brev der Frans av Sales dveler ved bibeltekstene fra
lesningene i dagens messe. Han er innom både Ef. 2:14 og Joh. 15:5.
[247]
Begrepet ekstase kommer fra det greske ordet
ejkstavsis
som har som grunnbetydning «å stå utenfor seg selv».
[248]
Treatise
7:6 (bind II s 31).
[249]
Treatise
7:7 (bind II s 33), min oversettelse, min uthevelse.
[250]
Treatise
7:13 (bind II s 49), min oversettelse.
[251]
Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
ss 187-188.
[252]
Wendy M. Wright:
Bond
of Perfection, Jeanne de Chantal & François de Sales
,
s 200.
|